• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איסור לשון הרע מהו גדר למיחש

א.א

Well-known member
חפץ חיים לשון הרע כלל ו
יא. ויש הרבה דברים שנכשלין בו העולם בענין לחוש וראוי לדבר בזה הרבה, אך אין כאן מקום להאריך בו ואכתוב אותן אי"ה לקמן בכלל האחרון. אך כללו של דבר דמה שאמרו דצריך לחוש ללישנא בישא היינו רק לענין לשמור את עצמו מהנידון, אבל חס ושלום(ל) לעשות לו שום מעשה, או לגרום לו שום היזק, או ביוש עבור זה, גדול או קטן, אפילו אם הלישנא בישא יצא עליו על - ידי עד אחד כשר שהעיד עליו כן בבית דין לא מהני רק לשבועה. ויותר מזה(לא) שאפילו רק לשנוא אותו בלב עבור זה אסור גם כן מן התורה, וכל שכן שאינו יכול לפטור את עצמו על ידי הלישנא בישא(לב) מהחיובין שהוא מחויב להנידון*

מה הגדר של למיחש
כל שני וחמישי עולים טענות על אנשים מה מותר לעשות ומה אסור
אשמח לקבל מקורות או דינים
 
חפץ חיים לשון הרע כלל ו
יא. ויש הרבה דברים שנכשלין בו העולם בענין לחוש וראוי לדבר בזה הרבה, אך אין כאן מקום להאריך בו ואכתוב אותן אי"ה לקמן בכלל האחרון. אך כללו של דבר דמה שאמרו דצריך לחוש ללישנא בישא היינו רק לענין לשמור את עצמו מהנידון, אבל חס ושלום(ל) לעשות לו שום מעשה, או לגרום לו שום היזק, או ביוש עבור זה, גדול או קטן, אפילו אם הלישנא בישא יצא עליו על - ידי עד אחד כשר שהעיד עליו כן בבית דין לא מהני רק לשבועה. ויותר מזה(לא) שאפילו רק לשנוא אותו בלב עבור זה אסור גם כן מן התורה, וכל שכן שאינו יכול לפטור את עצמו על ידי הלישנא בישא(לב) מהחיובין שהוא מחויב להנידון*

מה הגדר של למיחש
כל שני וחמישי עולים טענות על אנשים מה מותר לעשות ומה אסור
אשמח לקבל מקורות או דינים
לחוש פירושו שאם אתה נצרך לעסק איתו ושמעת שאינו אמין מותר לך לחוש ולא לעשות איתו את העסק ולא נחשב שקיבלת לשוה'ר וכן בכל דבר

בברכת התורה
 
לחוש פירושו שאם אתה נצרך לעסק איתו ושמעת שאינו אמין מותר לך לחוש ולא לעשות איתו את העסק ולא נחשב שקיבלת לשוה'ר וכן בכל דבר

בברכת התורה
זה רק שעוד לא עשית עסקה, אבל אחרי שכבר עשית איתו עסקה אי אפשר לבטל את הדברים סתם כך.

הוא הדין לתרומה למישהו שנשמע עליו קול שהוא לא באמת עני וכו' אם הוא תרם לו מכבר אינו יכול להפסיק לתרום על סמך קול או שמועה בלבד.

וזכור לי שכל הדברים האלו כתובים בחפץ חיים.
 
הוא הדין לתרומה למישהו שנשמע עליו קול שהוא לא באמת עני וכו' אם הוא תרם לו מכבר אינו יכול להפסיק לתרום על סמך קול או שמועה בלבד.
זה הלשון שיראה הדבר בעצמו ולא על ידי שמיעה מאחרים אם לא שנתברר לו אח"כ שהדבר אמת
 
חזור
חלק עליון