• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

איסור נולד במים היוצאים מהמזגן

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בחזו"ע שבת ח"ג עמ' קמ"ד הביא עצה בכדי שיהיה מותר לטלטל את הדלי עם המים היוצאים מהמזגן, וכתב שישים קודם השבת מים בכלי ואז המים מהמזגן יתבטלו למים שכבר בכלי. והביא שם את דברי הצל"ח שלא אומרים בכה"ג "דבר שיש לו מתירין אפי' באלף לא בטיל" שכן הוא אינו דבר המתכלה ולא שייך לומר "עד שתאכלנו באיסור תאכלנו בהיתר" שכן יכול להשתמש בו גם היום וכם למחרת.
אולם בסוף הזכיר בלשון "אלא" שביבי"א ח"ב יו"ד סי' ט' אות ד' הביא את דברי הרשב"א ועוד אחרונים שלא ס"ל דין זה.
וגם בחזו"ע וגם ביבי"א לא פשט למעשה כמו מה יש לנהוג, האם לחשוש לדברי הרשב"א ולהחמיר או שאפשר להקל כדברי הצל"ח שלא אומרים דבר שיש לו מתירין והמים בטלים ברוב ומותרים בטלטול.

יש להוסיף, שראיתי בהליכות שבת שהביא עצה לשים בדלי קודם השבת חפץ כל שהוא כגון מזלג ואז הוא בסיס לדבר המותר. אולם בפסקי תשובות כתב לערער על כך, וצריך לדעת מהי דעת מרן גם בעניין זה.
 
נערך לאחרונה:
בס"ד, ‏כ"ד אלול תשע"ח



לכבוד

היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת ה"ה ... נ"י



שלום רב,



לשאלתו אודות מים הנוטפים מהמזגן בשבת לתוך כלי, ושמו בכלי משקה שאינו מינו קודם שנטפו המים האם מותר בטלטול,

הנה בספר ילקוט יוסף שבת כרך ב' בהוספות (עמ' תרנ"ו) מבואר שמים הנוזלים מהמזגן בשבת, יש לדון בזה, שמא הם אסורים משום מוקצה דנולד, אך יתכן שגם מים היוצאים מהמזגן דינם כעננים ואין בו נולד, ונכון להחמיר שלא להניח בשבת כלי ריקן כדי לקבל את המים ולכן יתן בכלי מעט מים, ואח"כ המים שנוטפים מהמזגן בטלים קמעא קמעא, וכן כתב בספר חזון עובדיה שבת ג' (עמ' קמ"ד) שבשו"ת שבט הקהתי ח"א (סי' קט"ז) כתב בשם מהרי"ש אלישיב שהעצה בזה לתת מים בכלי, וליתנו במקום שנוטף, וכל טיפה וטיפה שיורדת לכלי, קמא קמא בטיל, וכמ"ש בש"ע (סי' ש"כ סעיף ב'), ואף שלפי דעת החיי אדם לא מהני טעם זה להקל, שכתב שמים שנוטפים מן האילנות בימי ניסן, אסור לשתותם בשבת, משום איסור נולד, ואפי' אם יש שם כלי עם מים מע"ש, שנוטפים המים לתוכו, הכל אסור כיון שהוא דבר שיש לו מתירין, אולם כל זה דוקא לאסור בשתיה, אבל בטלטול הכלי ממקום למקום משרא שרי, ע"פ מ"ש הצל"ח (פסחים ט':) ד"ה תשע צבורין, דלא שייך איסור דשיל"מ אלא לענין אכילה, דעד שיאכלנו באיסור יאכלנו בהיתר, משא"כ לענין טלטול שיכול לטלטל גם היום וגם מחר, והרי הוא מפסיד הטלטול של היום מותר, וכ"כ בשו"ת נודע ביהודה מהת' (אבה"ע סי' ל"ח), וכ"כ הפמ"ג, אלא שבשו"ת יביע אומר ח"ב (יו"ד סי' ט' אות ד') הביא שהרשב"א והאחרונים לא ס"ל הכי ע"ש, ולכן עדיף להחמיר לכל השיטות לתת משקה מין שאינו מינו, ובזה אין דין של דבר שיש לו מתירין שאינו בטל שהוא דוקא במין במינו.

ומה שרצו לומר דמי המזגן הם מים מזוקקים, והם כאינם מינם לגבי מים הרגילים, אינו מחוור, דסו"ס הם מים ואין הבדל גדול בניהם, לכן לכתחילה יתן דוקא משקים אחרים שאינם מים בלבד.

בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון

הרב הראשי לישראל​
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון