• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אישה שישנה בערב וקמה, האם ברכת אהבת עולם של ערבית מועילה לה לגבי ברכות התורה

שלו' וברכה לכבוד הרבנים הגאונים,

האם אישה שישנה בערב וקמה לאחר צאת הכוכבים ורוצה ל"המשיך" את היום כולל אמירת דברי תורה וכיוצ"ב/לימוד הלכות וכו'.... האם צריכה לברך ברכות התורה או יכולה להתפלל תפילת ערבית וברכת אהבת עולם אף שהיא ללא שה"ש תוציא אותה ידי חובה?

תודה.
 
שלום וברכה

אשה ספרדיה אינה מברכת ברכות ק"ש (בשם ומלכות), כיון שהיא מצות עשה שתלויה בזמן שנשים פטורות, וכבר פסק לנו מרן השו"ע (סימן ריד ס"א) שכל ברכה שאין בה הזכרת שם ומלכות אינה ברכה, וממלא אין האשה יכולה להפטר מברכת התורה אם ישנה שינת קבע על מיטתה בלילה בברכת אהבת עולם של ק"ש דערבית שאומרת בלא שם ומלכות, וצריכה לברך ברכות התורה בשם ומלכות כדי שתוכל ללמוד תורה.

בברכה רבה
 
תודה לכבוד הרב על המענה,

ואם היא חוששת שבטעות בבוקר היא תשכח ותברך שוב ברכות התורה,
האם יש פתרון לזה?
(אולי לצאת ידי חובה של בעלה או כיוצ"ב)
 
שלום וברכה

מרן הראש"ל שליט"א כתב בילקוט יוסף (סימן מז סעיף כח) הישן בלילה שינת קבע על מטתו, וקם משינתו ללמוד תורה, ובירך ברכות התורה, ואחר כך חזר לישון בעוד לילה על מטתו, צריך לחזור ולברך ברכות התורה בבוקר, הואיל והפסיק בשינת קבע של לילה. אבל אם אחר שקם משינתו בלילה, ובירך ברכות התורה, חזר לישון רק לאחר שעלה עמוד השחר, כשיקום אינו צריך לחזור ולברך ברכות התורה, שהרי ישן שינת קבע ביום [אחר עמוד השחר] דלא הויא הפסק, ואינו מברך. ובהארה שם הסביר שאף שדעת הרש"ש זיע"א שאם חוזר לישון אחר חצות הוי כישן ביום ואינו חוזר לברך פעם נוספת ברכות התורה, מ"מ להלכה אמרינן בזה ספק ספקא לברך שמא הלכה כדברי הפוסקים שגם שינה אחר חצות על מיטתו חשיבא כשינת קבע בלילה וחזור ומברך ואת"ל כהרש"ש וסיעתו דהוי כישן ביום ואינו חוזר לברך שוב ברכות התורה שמא הלכה כהאומרים שגם אם ין ביום חוזר ומברך ברכות התורה, ואף שלא אמרינן ס"ס לברך משום סב"ל, מ"מ במקום שיש אומרים שהברכה היא מן התורה אמרינן ס"ס לברך כש"כ התה"ד (סימן לז) ומרן השו"ע (בסימן תפט ס"ח) במסתפק אם ספר ספירת העומר שחוזר ומברך, ואף שהמנהג שלא לברך ברכות התורה בישן ביום, מ"מ דעת הב"י נוטה יותר לחייב ברכות התורה בישן ביום שהרי כתב בשו"ע (סימן מז סי"א) בסתם שהישן ביום חוזר לברך וי"א שאין חוזר לברך ושכן נהגו. לכן ראוי לצרפו לס"ס לברך בישן מיהת שוב בלילה.

ולכן למעשה אם חזרה לישון שוב בלילה לפני עלות השחר צריכה לברך שוב ברכות התורה ואין חשש וכאמור, ואם נשארת ערה עד אחר עלות השחר שאינה חוזרת לברך ברכות התורה, תעשה לה סימן בשעה שמברכת ברכות השחר שלא לחזור על ברכות התורה כגון לכסות מקומם בסידור בשעה שמברכת ברכות השחר.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון