• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

אכילת חולין בטהרה

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בשעריך תאכלנו הטמא והטהור יחדיו כצבי וכאיל (טו כב)

ביבמות
עג: ילפינן מהאי קרא, דאפילו טמא וטהור אוכלין על שולחן אחד בקערה אחת ואינן חוששין, שאין איסור לאכול בכור בעל מום בטומאה. והקשו במושב זקנים מבעלי התוס' הרי איכא איסור לאכול גם חולין טמאים, כדאמרינן "והתקדשתם והייתם קדושים" מכאן אזהרה לאכול חולין בטהרה.

והנה דרשא זו של והתקדשתם והייתם קדושים הביאו ג"כ התוס' בחולין ב: ומקור לימוד זה הוא מתנא דבי אליהו סא"ר פרשה ט"ז "והתקדשתם והייתם קדושים, מכאן היה רבן גמליאל אוכל חוליו בטהרה", ועי' בתרגום יונתן משפטים (כב ל) עה"פ ואנשי קודש תהיון לי "ואנשין קדישין טעמין חולין בדכותא תהון קדמי". והנה בפשוטו דין אכילת חולין בטהרה הוא רק מדרבנן וקרא אסמכתא בעלמא, אך מקושיית בעלי התוס' כאן משמע שפירשו שהוא מן התורה ממש, ועי' במקדש דוד טהרות סי' מ"א סק"א שהביא דברי רש"י בחולין לה. דהוי פלוגתא האם האיסור לאכול חולין בטומאה הוא מן התורה או מדרבנן, וכיון שם לקושיית המושב זקנים מהא דהכא דהטמא והטהור יאכלנו, שמבואר דמותר לאכול חולין טמאים.

ותירצו במושב זקנים שם, דדין אכילת חולין בטהרה היינו דוקא בפירות דשייכא בהו תרומה, אבל לא בבשר, ע"כ. והנה מבואר מדבריהם חידוש גדול שגדר האיסור של אכילת חולין בטהרה הוא משום סרך תרומה, ולכן נוהג דוקא במה שיש בו תרומה. אמנם בתוס' בחולין שם מבואר להדיא דלא כן, שכתבו בהא דאמרינן שם שטמא שוחט בחולין, דאפילו אם נאמר שאסור לאכול חולין בטומאה מ"מ חזי ליה בימי טומאתו, הרי שגם בבשר איכא הדרשא ד"והתקדשתם" שאסור לאכול חולין בטומאה, ודלא כדברי המושב זקנים הנ"ל.

ולכאורה יש לדון ליישב דהנה באכילת בכור איכא מצוה, ובבכורות כו: נראה שגם בכור בעל מום איכא מצוה באכילתו, דתנן שם שמצוה לאוכלו בתוך שנתו, עי"ש. ומעתה יש לומר דהאיסור לאכול חולין בטומאה נאמר דוקא בסתם חולין שאין מצוה באכילתן, אבל היכא דאיכא מצוה באכילה, המצוה עדיפא מהאיסור של אכילת חולין בטומאה, ועי'. [אמנם עי' מהרי"ט אלגאזי רפ"ד דבכורות שהאריך האם מצות אכילת בכור בע"מ בתוך שנתו היא מה"ת או מדרבנן].​
 
והנה בפשוטו דין אכילת חולין בטהרה הוא רק מדרבנן וקרא אסמכתא בעלמא, אך מקושיית בעלי התוס' כאן משמע שפירשו שהוא מן התורה ממש, ועי' במקדש דוד טהרות סי' מ"א סק"א שהביא דברי רש"י בחולין לה. דהוי פלוגתא האם האיסור לאכול חולין בטומאה הוא מן התורה או מדרבנן, וכיון שם לקושיית המושב זקנים מהא דהכא דהטמא והטהור יאכלנו, שמבואר דמותר לאכול חולין טמאים.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ואפשר לומר עוד, שבאמת הוי רק אסמכתא, וקושיית המושב זקנים היא ע"פ דברי הט"ז הידועים שבמקום שהתורה התירה בפירוש חכמים אינם יכולים לאסור, ובאמת כן הקשה הרש"ש בחולין ב: ועי"ש מש"כ בזה.

וביותר יש לומר, דאף אם חכמים יכולים לאסור דבר המפורש בתורה להיתר, מ"מ לא שייך להסמיכו על דבר תורה בדרך אסמכתא, דאיך נבוא להסמיכו ולומר שהוא רמוז בתורה כאשר מפורש להיפך במקום אחר הרי זה שטר ושוברו עימו, וגם אם יאסרו חז"ל מעצמם מ"מ אי אפשר להסמיכו אקרא, וזו קושיית המושב זקנים איך הסמיכו איסור אכילת חולין בטהרה על קרא ד"והתקדשתם והייתם קדושים".

והנה הרמב"ם בסוף הלכות טומאת אוכלין פט"ז הי"ב כתב "אף על פי שמותר לאכול אוכלין טמאין ולשתות משקין טמאים, חסידים הראשונים היו אוכלין חולין בטהרה ונזהרין מן הטומאות כולן כל ימיהם וכו', ודבר זה קדושה יתירה היא ודרך חסידות שיהיה נבדל אדם ופורש משאר העם ולא יגע בהם ולא יאכל וישתה עמהם, שהפרישות מביאה לידי טהרת הגוף ממעשים הרעים, וטהרת הגוף מביאה לידי קדושת הנפש מן הדעות הרעות, וקדושת הנפש גורמת להדמות בשכינה, שנאמר והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני ה' מקדשכם", מבואר שאכילת חולין בטהרה היא מדת חסידות אבל יש בה קיום של "והתקדשתם" וגו', א"כ אין כאן אסמכתא ל"איסור" אכילת חולין בטהרה מה"ת, רק בקרא זה מבואר דאיכא "מעלה" שהיא מעלת הקדושה, וממילא החסידים היו מקיימים מעלה זו ולא היו אוכלים חולין בטומאה, ולפי"ז לא קשה כלל מקרא דהכא דמיירי מעיקר הדין.​
 
חזור
חלק עליון