הצעיר ני"ו
Well-known member
מהי דעת מרן זי"ע בעניין מנהג מרוקו שאוכלים מהסלטים לפני נטילת ידים לאחר הקידוש
ניחא אם היו עושים כן בדברים שאינם באים מחמת הסעודה, אבל אם עושים עם דברים הבאים מחמת הסעודה, לכאו' זה ברכה שאינה צריכה.
אז בזה אין שאלה.מדובר על מאכלים שאינם באים מחמת הסעודה או ששנויים במח' כמו שכתבתי שם בהערה.
אני התארחתי בביתו של אחד מרבני משפחת אבוחצירא שליט"א ונוהגים אצלם שמיד אחרי הקידוש אוכלים סלטים וכו' ורק אחרי זמן מה נוטלים ידיים.אצל משפחת אבוחצירא לא נהגו כך
כוונתך לפני הנטילה.ולא טעם כלום לפני הקידוש
זה נקרא שבאים עם הפת. היינו שאם זה היה בסעודה לכו"ע לא היית מברך עליהם.אני בן העדה המרוקאית וגם הסלטים שאוכלים זה חמוצים או זיתיםמטובלים או צנון
וזה דברים שאינם באים עם הפת אלא לפתוח את התאבון
שוב, אתה כנראה מדבר על דברים שאינם באים מחמת הסעודה. וזה מצויין.כך גם נוהגים הבוכרים
וכמובן מרוויחים בזה שתי דברים
אחד להשלים למאה ברכות
ושתים לפטור את כל מה שיאכלו בסעודה ולא יצטרכו להסתפק על מה לברך ועל מה לא
לשון קיצור ש"ע ילקוט יוסף סימן קעז ס"ו.יש הנוהגים בשבת ויום טוב, לברך על בשר ודגים, ביצים ומיני תבשיל, או פירות, קודם נטילת ידים וברכת המוציא, כדי להשלים מאה ברכות בשבת. ויש להם על מה שיסמוכו. ואין חילוק בזה בין אנשים לנשים. [אך אחר שהתחיל בסעודה אין לברך על בשר דגים ומיני תבשיל]. וכיון שאוכלים קודם הסעודה, יזהרו שלא יאכלו כזית, כדי שלא יכנסו בספק ברכה אחרונה. ואם אכלו מהם כזית קודם הסעודה, [אחר הקידוש], לא יברכו ברכה אחרונה, שספק ברכות להקל. וכן אם אכל עוגה קודם הסעודה שיעור כזית, אינו מברך ברכה אחרונה, דשמא ברכת המזון פוטרתו. [ילקו"י ח"ג הלכות ברכות עמו' קצב. שו"ת יחוה דעת ח"ו סי' כו. הליכות עולם ח"ב עמו' כט].
יש להם על מה שיסמוכו, כיון שבשבת אפשר לגרום לברכה שאינה צריכה.לשון קיצור ש"ע ילקוט יוסף סימן קעז ס"ו.
ניחא אם היו עושים כן בדברים שאינם באים מחמת הסעודה, אבל אם עושים עם דברים הבאים מחמת הסעודה, לכאו' זה ברכה שאינה צריכה.
אמנם ראיתי, שגם זה נקרא "גורם לברכה שאינה צריכה" שמותר בשבת.
ואגב, עיין כאן לגבי לברך קודם הסעודה בכדי לפטור מה שבתוך הסעודה.
סתרן אהדדי.יש להם על מה שיסמוכו, כיון שבשבת אפשר לגרום לברכה שאינה צריכה.
לפני ששינית את המילים שהיו בסוגריים. כעת ראיתי. עכ"פ מנהג זה נכון ע"פ ההלכה כמו"ש ההלכה ברורה וראיתי כן מפורש באחד מספרי מרן זיע"א איני זוכר לכן לא הבאתי.סתרן אהדדי.