• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אלו ספרים בסיסיים צריך ללמוד?

נ'ש

Member
היות ותורתו הקדושה "רחבה מני ים"
ועכשיו לשאלה איזה ספרים קודש למעשה צריכים להעקיף ולדעת אותם כדי שלא להחשב "עם ארץ מתורה ומדרבנן"
החל מתנ"ך עד אחרוני אחרונים של זמנינו
שאלה היא לא מה דרך הלימוד
אלא שאלה איזה ספרים ללמוד {שמות של ספרים}
מה חשוב ומה "פחות"
{למרן רבנו היו 24 אלף ויותר ספרים} השאלה מה מוטל העלינו כאברכים או כבני ישיבות לעשות בנידון
מי יודע אם יש תשובה למרן שליט"א או לתלמידיו
אך לא תשובות "כרס"
אשמח שמרבני הפורום יענה לנו ויאיר את עיניו
 
מי יודע אם יש תשובה למרן שליט"א או לתלמידיו
דווקא או שאפשר להביא גם מדורות קודמים?

עיין בספה"ק דרך חכמה לרבינו הרמח"ל זיע"א (קישור לצפייה http://www.hebrew.grimoar.cz/luzzato/derech_chochma.htm).

ואעתיק בקוצר קטע מתוך דברי קודשו של הרמח"ל:

תלמיד - רבי, הנה כאיל תערוג על אפיקי מים כן תערוג נפשי אל הידיעות ואל המושכלות, ולבבי בוער באש החמדה והתשוקה, לדעת להבין ולהתחכם, על כן יצאתי לקראתך לשחר פניך שתחנני ותורני הדרך אשר אלך בה, ותלמדני ותודיעני מה החכמות אשר ראוי לי לבקש, ואיזה אורח אהלך להשיג אותן, דבר על בוריו. :

רבי - הנה מה שצריך כל הרוצה להיות חכם בישראל לדעת תחלה, הוא כ"ד הספרים עם ביאוריהם הראשיים. ואחרי זה י"ג מדות שהתורה נדרשת בהם, עם כל ביאוריהם, כי הם דרכי התורה שבעל פה. אחר כך צריך שידע לימוד הש"ס עד שידע להבין כל הלכה שתהיה על בוריה, וידע דרכי המשא ומתן בקושיות ובתירוצים. וידע להבדיל בין תירוצי הדחיה ובין התירוצים האמתיים ובין הקושיות הנעשות להצעה לתירוץ, והקושיות החזקות והאמיתיות. ואחר שידע כל אלה ראוי שילמוד כל הש"ם מראשו לסופו, בהבנת לכל פשוטי הסוגיות על בוריין. אחרי כן צריך שילמוד ספר היד להרמב"ם מראשו לסופו עם מפרשיו, לדעת מוצא כל דין ודין. אחר כך ילמוד הש"ע ויראה כל דין שיש בו חלוק מדברי הרמב"ם, או נוסף עליהם יבקש מוצאו בבית יוסף ויבין טעמו ונימוקו. אחר כך ילמוד כל מדרשי הקדמונים עד תומם. עוד ילמוד מלאכת ההיגיון והמליצה והשיר עד שידע אותם, ויזהר ללמוד אותם מספרי המחברים שקצרו בהם. עוד ילמוד עיקרי ההנדסה התשבורת והתכונה הראשיים עד שידעם, ושאר החכמות והמלאכות מה שצריך לו ילמוד עד שידעם. ואז ישים עיקר כל עיונו באלקיות כל ימי חייו. ואולם אין צריך שילמוד כל הש"ס תחלה ואחר כך יתחיל בהרמב"ם ואחר כך המדרשים ואחר כך החכמות, אלא יחלק שעותיו ללימודים האלה וירבה תחלה באותם שכמותם יתר עד שיגמור אותם, ואחר שגמרם אז יוכל למעט בהם מרגילותו הראשון, רק שיקבע להם שעות לשלא ישכחם. והמלאכות והחכמות החיצוניות כשידעם יניחם, אך למען לא ישכחם יחזור עליהן בהפנותו אל בית המים. ויחלק שעותיו באופן שעיקר עיונו והשתדלותו יהיה באלקיות, ומכל שאר חלקי התורה לא יניח ידו, אלא ילמוד בהם דבר יום ביומו לחיבובה של תורה, וה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. בילא"ו:
 
'לעולם ישלש אדם לימודו, שליש במקרא, שליש במשנה, שליש בגמרא. בד''א בתחילת לימודו וכו' ... אבל כשיגדל בתורה יחזור על המקרא והמשנה שלא ישכחם, ויפנה כל ימיו לתלמוד לפי רוחב לבו'
זה רמב''ם ונפסק בשו''ע.
ישנם דרכים שונות ושיטות שונות איך לקיים את זה למעשה.
בכל מקרה ידיעת התנ''ך חשובה מאוד, אם כי לא הכרחית לגמרי (עי' רש''ש בב''ב י')
כמובן ידיעת הש''ס והלכה (שו''ע עם בית יוסף משנה ברורה ושאר פוסקים המפורסמים)
בהמשך אפשר (וצריך) גם שאר ספרי התנאים והאמוראים, ירושלמי, מדרשים, ספרא, ספרי, זוהר וכו'.
ובשלב יותר מאוחר אפשר גם קבלה וחסידות.
כמובן, גם מוסר, ספרי הרמח''ל, ספרי חסידות, מחשבה, ועוד, כל אחד לפי הרגשתו ומה שהוא מתחבר/דרכו/דרך אבותיו ורבותיו
בכל מקרה עיקר העסק צריך להיות בש''ס ופוסקים, ודברים אחרים מהצד, כמבואר בכל הפוסקים, וכדעת כל גדו''י
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון