• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

אם בחוקתי תלכו

גרינפלד

Well-known member
רש"י הביא מתורת כהנים "שתהיו עמלים בתורה".

ובאור החיים הק' יש מ"ב פירושים בלשון הליכה [חלקם שהפסוק לא הולך על לימוד התורה],
ואחד מהם, "ובלכתך בדרך".

ואולי אפשר להציע ע"פ דברי הר"ן (נדרים פא, א) עה"פ "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי ולא הלכו בה", שהגמ' מבארת שלא בירכו בתורה תחילה,
ומבאר רבינו יונה, שלא הייתה התורה חשובה בעיניהם לברך עליה, ולא הלכו בה "בכוונתה ולשמה", עכ"ד;
וחזינן שהליכה בתורה הכוונה היא עם הערכה וכוונתה ולשמה [כנראה: בדרך שהתורה צריכה להיעשות];
ולפי"ז גם כאן הכוונה אם בחוקי תלכו תעמלו בתורה בכוונתה ולשמה.

ואולי הלשון "הלכה", שבד"כ בגמ' לאו דווקא על פסק, הוא נובע משורש זה של הליכה.
 
רש"י הביא מתורת כהנים "שתהיו עמלים בתורה".

ובאור החיים הק' יש מ"ב פירושים בלשון הליכה [חלקם שהפסוק לא הולך על לימוד התורה],
ואחד מהם, "ובלכתך בדרך".

ואולי אפשר להציע ע"פ דברי הר"ן (נדרים פא, א) עה"פ "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי ולא הלכו בה", שהגמ' מבארת שלא בירכו בתורה תחילה,
ומבאר רבינו יונה, שלא הייתה התורה חשובה בעיניהם לברך עליה, ולא הלכו בה "בכוונתה ולשמה", עכ"ד;
וחזינן שהליכה בתורה הכוונה היא עם הערכה וכוונתה ולשמה [כנראה: בדרך שהתורה צריכה להיעשות];
ולפי"ז גם כאן הכוונה אם בחוקי תלכו תעמלו בתורה בכוונתה ולשמה.

ואולי הלשון "הלכה", שבד"כ בגמ' לאו דווקא על פסק, הוא נובע משורש זה של הליכה.
עיין בב"ח
 
ואולי אפשר להציע ע"פ דברי הר"ן (נדרים פא, א) עה"פ "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי ולא הלכו בה", שהגמ' מבארת שלא בירכו בתורה תחילה,
ומבאר רבינו יונה, שלא הייתה התורה חשובה בעיניהם לברך עליה, ולא הלכו בה "בכוונתה ולשמה", עכ"ד;
וחזינן שהליכה בתורה הכוונה היא עם הערכה וכוונתה ולשמה [כנראה: בדרך שהתורה צריכה להיעשות];
ולפי"ז גם כאן הכוונה אם בחוקי תלכו תעמלו בתורה בכוונתה ולשמה.
ובספר פני המקרא (להגר"א עמרם) שכתב בשם הגר"ר שמואלביץ זצ"ל (חוברת קול התורה, פג) על פי דברי האגלי טל בהקדמה שעיקר מצוות תלמוד תורה הוא להיות מתענג בלימודו,
והלבוש כתב ש"על עזבם את תורתי... ולא הלכו בה" - הכוונה שהלכו מלשון טיול ושעשועים, כמו והתהלכתי בתוככם, שרש"י פירש אטייל עמכם בגן עדן;

ולפי זה ביאר שבחוקותי תלכו תלמדו בעמל בעיון ובתענוג.
 
ובספר פני המקרא (להגר"א עמרם) שכתב בשם הגר"ר שמואלביץ זצ"ל (חוברת קול התורה, פג) על פי דברי האגלי טל בהקדמה שעיקר מצוות תלמוד תורה הוא להיות מתענג בלימודו,
והלבוש כתב ש"על עזבם את תורתי... ולא הלכו בה" - הכוונה שהלכו מלשון טיול ושעשועים, כמו והתהלכתי בתוככם, שרש"י פירש אטייל עמכם בגן עדן;

ולפי זה ביאר שבחוקותי תלכו תלמדו בעמל בעיון ובתענוג.
טורי זהב אורח חיים סימן מז סעיף קטן א:
וז"ש על עזבם את תורתי ולא שמעו בקולי ועל השנית דהיינו סילוק התורה לפי שלא הלכו בה שהתורה אינה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה דהיינו שעוסק בפלפול ומשא ומתן של תורה כמ"ש על בחקותי תלכו ע"מ שתהיו עמלים בתורה משא"כ באותם שלומדים ד"ת מתוך עונג ואינם יגעים בה אין התורה מתקיימת אצלם ע"כ אמר ולא הלכו בה ר"ל שלא עסקו בהלכות התורה דרך משא ומתן של פלפול המתייחס להליכה כמ"ש.
 
חזור
חלק עליון