יצחק משען
Well-known member
בשבת מלכתא הראני אחד הנערים היקרים שלנו בדף של בית נאמן שיצא נגד מנהגינו {אנא זעירא באופן אישי כבר לא נוהג כך, כדלהלן} שלא לומר נפילת אפים אחרי פלג המנחה, ועתה ביקשתי שישלחו לי צילום אותו הדף והנני רוצף אותו בזה

ובמחילת כבודו לא ידעתי מדוע מתבטא על מנהג זה שהוא מוזר, שבאמת כך נהגו בארם צובא ובדמשק, ומשם בכל המקומות שנפוצו בני קהילתנו, וכנדפס בסידור שער בנימין, וכך המנהג פשוט עד היום בארגנטינה {מלבד קהילת רבנו עובדיה בראשות חכם עקריש}, ואמנם אנחנו בארץ כבר נוהגים לומר ככולם, אך כל חכמי הדור שביקרו בארגנטינה כחכם עובדיה ז"ל, ויבדלו לחיים חכם שלום, וחכם שמעון בעדני, ועוד, שהיו מגיעים לשם באופן קבוע, ומעולם לא ניסו לשנות המנהג, והחכם השלם רחמים שעיו במחקרי ארץ חלק ו' (סימן קט) נשאל על מנהגינו בזה והאריך לבאר יסודותיו וטעמיו, וציין גם לשו"ת יצחק ירנן של מרא דאתרין בסימו דרוחין חכם שחיבר זצ"ל שכתב בזה
ובבירור שעשיתי מצאתי ראיתי שכך העידו בכמה ספרים וסופרים על מנהג תימן, שלא אמרו בכלל נפי"א במנחה
וכך נהגו בעיראק וכורדיסתן, ונתן לזה טעם גדול חכמי בגדד בשו"ת זבחי צדק, וח"ר עזרא דנגור, ואמנם בנו של הרי"ח הטוב ח"ר יעקב חיים הינדז במנהג זה
ומצאתי בספר עטרת אבות שבמרוקו לא אמרו בכלל וידוי ותחנון במנחה, ובמרקש ותוניס נהגו כמנהגנו הנ"ל לא לומר רק נפילת אפים
וכן העיד על מנהג כמה בתי כנסת בתונס בספר עלי הדס
ורבים מקהילות אחינו האשכנזים עד היום אינם אומרים בכלל וידוי ונפי"א במנחה גם לפני פלג המנחה, ואשריהם שגם בשחרית מדלגים בקלות מאחר ואין להם עוונות להתוודות עליהם
נמצא שמנהג זה לא זר ולא מוזר, ולא כל מנהג שלא מובן הוא מוזר, ובפרט שאינו חובה כ"כ, ומי שישנה את מנהגו כמונו תבוא עליו ברכה ואין בזה הפסד, אך מי שנוהג כך לא נגער בו ולא נסיר אותו מדרכו שלא יטוש תורת אמו

ובמחילת כבודו לא ידעתי מדוע מתבטא על מנהג זה שהוא מוזר, שבאמת כך נהגו בארם צובא ובדמשק, ומשם בכל המקומות שנפוצו בני קהילתנו, וכנדפס בסידור שער בנימין, וכך המנהג פשוט עד היום בארגנטינה {מלבד קהילת רבנו עובדיה בראשות חכם עקריש}, ואמנם אנחנו בארץ כבר נוהגים לומר ככולם, אך כל חכמי הדור שביקרו בארגנטינה כחכם עובדיה ז"ל, ויבדלו לחיים חכם שלום, וחכם שמעון בעדני, ועוד, שהיו מגיעים לשם באופן קבוע, ומעולם לא ניסו לשנות המנהג, והחכם השלם רחמים שעיו במחקרי ארץ חלק ו' (סימן קט) נשאל על מנהגינו בזה והאריך לבאר יסודותיו וטעמיו, וציין גם לשו"ת יצחק ירנן של מרא דאתרין בסימו דרוחין חכם שחיבר זצ"ל שכתב בזה
ובבירור שעשיתי מצאתי ראיתי שכך העידו בכמה ספרים וסופרים על מנהג תימן, שלא אמרו בכלל נפי"א במנחה
וכך נהגו בעיראק וכורדיסתן, ונתן לזה טעם גדול חכמי בגדד בשו"ת זבחי צדק, וח"ר עזרא דנגור, ואמנם בנו של הרי"ח הטוב ח"ר יעקב חיים הינדז במנהג זה
ומצאתי בספר עטרת אבות שבמרוקו לא אמרו בכלל וידוי ותחנון במנחה, ובמרקש ותוניס נהגו כמנהגנו הנ"ל לא לומר רק נפילת אפים
וכן העיד על מנהג כמה בתי כנסת בתונס בספר עלי הדס
ורבים מקהילות אחינו האשכנזים עד היום אינם אומרים בכלל וידוי ונפי"א במנחה גם לפני פלג המנחה, ואשריהם שגם בשחרית מדלגים בקלות מאחר ואין להם עוונות להתוודות עליהם
נמצא שמנהג זה לא זר ולא מוזר, ולא כל מנהג שלא מובן הוא מוזר, ובפרט שאינו חובה כ"כ, ומי שישנה את מנהגו כמונו תבוא עליו ברכה ואין בזה הפסד, אך מי שנוהג כך לא נגער בו ולא נסיר אותו מדרכו שלא יטוש תורת אמו