• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

אמירת ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה במנין של אשכנזים

ידועים דברי האור לציון חלק ב פרק ה אות י"א שכתב שבן ספרד שאומר קדיש בציבור של בני אשכנז שאין נוהגים לומר בנוסח הקדיש ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה אין צריך לומר כפי הנוסח שלהם, אלא כפי הנוסח שרגיל בו. וביאר משום שנוסח הקדיש חשוב לפי הקבלה, כמבואר בספר שער הכוונות בדרוש הקדיש, אין לשנות ממנהגו. ורק אם אותו ציבור מקפיד שהאומר קדיש יאמר דוקא כמנהגם, יעשה כמנהגם משום דרכי שלום.

ויש לעיין בפסק זה, שהרי האומר קדיש הוא שליח של 'הציבור' ואומרו 'בשבילם', ואף אם הוא יתום וכדומה - מ"מ הקדיש עיקרו הוא עבור הפסוקים שנאמרו וכדומה, אלא שמכבדים את היתום לומר 'עבור הציבור', וכיון שהציבור כאן אינו נוהג כהאר"י - מה איכפת לי 'שהאדם עצמו' נוהג כהאר"י?
הגע עצמך, שמישהו אחר אשכנזי היה אומר את הקדיש - הספרדי לא היו לו את המילים הנ"ל, אז גם כשהוא אומר עבור הציבור, והציבור לא נוהג לומר מילים אלו - האם יגיד מילים אלו בשביל עצמו או עוד כמה בודדים ספרדים שנמצאים שם?
 
חזור
חלק עליון