שלום לחברי הפורום היקרים
רציתי לשאול, בעניין ההלכה שאם אמר 90 פעם רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו מועיל הדבר שאנחנו אומרים שהלשון התרגלה לומר כך וגם אם מסופק ב ח בחשון אם אמר ברכנו לא צריך לחזור.
ונפשי בשאלתי שהרי התלמוד הירושלמי בתענית אומרת בפירוש "תני נתפלל ואינו יודע מה הזכיר. א"ר יוחנן כל ל' יום חזקה מה שהוא למוד הזכיר מיכן והילך מה שצורך יזכיר"
הגמרא בפירוש אמרה 30 יום ולא 90 תפילות,ואיך הראשונים/אחרונים חידשו דין מעבר לדין הגמרא? ואולי מה שקובע זה שעצם זה שעבר 30 יום בלא הזכרת משיב הרוח או ברכנו הוא זה שקובע ולאו דווקא הזכרת ההפך ב 90 יום? במיוחד שב 90 יום יש שבתות וכו שלא מזכירים בהם בכלל, ומשמע מכאן שהגמרא בכלל לא דיברה על 90 פעמים!! אז לא רק שזה חידוש מעבר לדין הגמרא והסקת דבר מתוך דבר (אם נניח אכן היה 90 פעמים ב 30 יום) אלא חידוש מסברא חדשה שאמנם מבוססת על הגמרא אבל לוקחת אותה צעד קדימה
מה התשובה בעניין הזה?
רציתי לשאול, בעניין ההלכה שאם אמר 90 פעם רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו מועיל הדבר שאנחנו אומרים שהלשון התרגלה לומר כך וגם אם מסופק ב ח בחשון אם אמר ברכנו לא צריך לחזור.
ונפשי בשאלתי שהרי התלמוד הירושלמי בתענית אומרת בפירוש "תני נתפלל ואינו יודע מה הזכיר. א"ר יוחנן כל ל' יום חזקה מה שהוא למוד הזכיר מיכן והילך מה שצורך יזכיר"
הגמרא בפירוש אמרה 30 יום ולא 90 תפילות,ואיך הראשונים/אחרונים חידשו דין מעבר לדין הגמרא? ואולי מה שקובע זה שעצם זה שעבר 30 יום בלא הזכרת משיב הרוח או ברכנו הוא זה שקובע ולאו דווקא הזכרת ההפך ב 90 יום? במיוחד שב 90 יום יש שבתות וכו שלא מזכירים בהם בכלל, ומשמע מכאן שהגמרא בכלל לא דיברה על 90 פעמים!! אז לא רק שזה חידוש מעבר לדין הגמרא והסקת דבר מתוך דבר (אם נניח אכן היה 90 פעמים ב 30 יום) אלא חידוש מסברא חדשה שאמנם מבוססת על הגמרא אבל לוקחת אותה צעד קדימה
מה התשובה בעניין הזה?