• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

90 פעם אמירת ברך עלינו

עמית26

New member
שלום לחברי הפורום היקרים
רציתי לשאול, בעניין ההלכה שאם אמר 90 פעם רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו מועיל הדבר שאנחנו אומרים שהלשון התרגלה לומר כך וגם אם מסופק ב ח בחשון אם אמר ברכנו לא צריך לחזור.
ונפשי בשאלתי שהרי התלמוד הירושלמי בתענית אומרת בפירוש "תני נתפלל ואינו יודע מה הזכיר. א"ר יוחנן כל ל' יום חזקה מה שהוא למוד הזכיר מיכן והילך מה שצורך יזכיר"
הגמרא בפירוש אמרה 30 יום ולא 90 תפילות,ואיך הראשונים/אחרונים חידשו דין מעבר לדין הגמרא? ואולי מה שקובע זה שעצם זה שעבר 30 יום בלא הזכרת משיב הרוח או ברכנו הוא זה שקובע ולאו דווקא הזכרת ההפך ב 90 יום? במיוחד שב 90 יום יש שבתות וכו שלא מזכירים בהם בכלל, ומשמע מכאן שהגמרא בכלל לא דיברה על 90 פעמים!! אז לא רק שזה חידוש מעבר לדין הגמרא והסקת דבר מתוך דבר (אם נניח אכן היה 90 פעמים ב 30 יום) אלא חידוש מסברא חדשה שאמנם מבוססת על הגמרא אבל לוקחת אותה צעד קדימה
מה התשובה בעניין הזה?
 
צריך או שלושים יום, אע"פ שאין בו 90 תפילות שמזכיר כן (כיון שיש שבת). או 90 פעמים אע"פ שאין 30 יום, כיון שסו"ס יש את החזקה. וראה בילקוט יוסף סי' קי"ד סעיף ח' (מצורף).
[באופן כללי, אני ממליץ לך עצה טובה, שבכל שאלה או קושיה או תמיה שיש לך תפתח קודם כל בספרי מרן זצ"ל ומרן שליט"א ותראה אם כתבו בנושא].
 

קבצים מצורפים

  • לומר 90 פעם - ילקוט יוסף.pdf
    66.8 KB · צפיות: 3
צריך או שלושים יום, אע"פ שאין בו 90 תפילות שמזכיר כן (כיון שיש שבת). או 90 פעמים אע"פ שאין 30 יום, כיון שסו"ס יש את החזקה. וראה בילקוט יוסף סי' קי"ד סעיף ח' (מצורף).
[באופן כללי, אני ממליץ לך עצה טובה, שבכל שאלה או קושיה או תמיה שיש לך תפתח קודם כל בספרי מרן זצ"ל ומרן שליט"א ותראה אם כתבו בנושא].
תודה על הקובץ המצורף!
ואני מסכים עם העצה רק שלצערי אין לי גישה לכל ספרי מרן תמיד. אבל אנסה ליישם! ב"נ
 
חזור
חלק עליון