• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אפשר שהוא פסול לעדות

הדברים צריכים עיון שגם אם לא עבר בקום ועשה מכל מקום הוי לאו שאין בו מעשה ואין לוקין עליו וא"כ מיפסל רק מדרבנן
ויש שכתבו שבלאו שאין מעשה צריכים הכרזה לפוסלו
ובפרט על פי הרע"א שלאו שדשו בו רבים אין נפסל בזה וכ"ש כאן שאומר מותר
וקשה להגיד שהוא ממש פסול לעדות
אלא נראה שכוונתו רק להעמיד חומרת הדברים ובפרט שזה ספר מוסר ולא הלכה.
 
הדברים צריכים עיון שגם אם לא עבר בקום ועשה מכל מקום הוי לאו שאין בו מעשה ואין לוקין עליו וא"כ מיפסל רק מדרבנן
ויש שכתבו שבלאו שאין מעשה צריכים הכרזה לפוסלו
ובפרט על פי הרע"א שלאו שדשו בו רבים אין נפסל בזה וכ"ש כאן שאומר מותר
וקשה להגיד שהוא ממש פסול לעדות
אלא נראה שכוונתו רק להעמיד חומרת הדברים ובפרט שזה ספר מוסר ולא הלכה.
אם מסקנתך שצריך עיון
אז זה כמו שכתבתי שמרן מסתפק
שהרי כך לשון אפשר לפעמים

ואם הכוונה להראות שזה חמור
ולא באמת
אז זה לא מסתדר עם כללי הפסיקה של או ענוה או מסתפק
 
אז זה לא מסתדר עם כללי הפסיקה של או ענוה או מסתפק
זה ספר מוסר ולא הלכה.
אם מסקנתך שצריך עיון
מסקנתי שמותר מעיקר הדין ועדיף ואפילו עדיף מאוד עד כדי התאמצות להביא עד אחר.
בכלל צריך לדעת שהיום השאלה הזו מצויה מאוד בבעלי סמרטפונים גם בכשרים
ואם תפסול בזה כמעט לא תמצא עדים בחתונה שהיא לא של חרדים
וזה המקום להזכיר שגם הסמרטפונים המסוננים נאסרו על ידי גדולי ישראל ואפילו נאסרו לפרסום בעיתונות החרדים
ויש לדעת שבודאות גם במסוננים יש מראות אסורות ושאסור להחזיק כזה דבר ומי שמוציא את זה בבית כנסת ובמיוחד מי שמשתמש בו בבית כנסת
זה כמו להניח ידיעות אחרונות על הבימה בבית הכנסת ולקרוא
ולמרות שזה נשמע קיצוני יעיד כל בעל סמרטפון מסונן שעוד לא כהה לו הרגש שאני צודק ואי אפשר להנצל גם במסוננים ממראות אסורות
אלא רק שהם פחות מצויים שם אבל עדין קיימים
 
גם פעמים שמביאים אחרוני זמננו פסק מס' מאור ישראל שמהותו חידושים על הש''ס ולא ישירות להלכה
והאם מצאנו דוג' נוספת כזו במרן זצל שיש מקום לתלות שכתב זאת על דרך המוסר?

וגם איני יודע אם הראשל מסכים לכלל זה שאין להביא הלכה מס' מוסר
א. לא נראה לי שכתב זה בעין יצחק
ב. זה אביו וכל כולו היתה הלכה אז אתל שכן אולי באביו שאני

ואף אם זה ספר מוסר הרי נגע להלכה בעקיפין ולא כתב איזה דבר מוסרי שהיה מקום לחשוב שהוא חובה
 
נערך לאחרונה:
מסקנתי שמותר מעיקר הדין ועדיף ואפילו עדיף מאוד עד כדי התאמצות להביא עד אחר.
בכלל צריך לדעת שהיום השאלה הזו מצויה מאוד בבעלי סמרטפונים גם בכשרים
ואם תפסול בזה כמעט לא תמצא עדים בחתונה שהיא לא של חרדים
וזה המקום להזכיר שגם הסמרטפונים המסוננים נאסרו על ידי גדולי ישראל ואפילו נאסרו לפרסום בעיתונות החרדים
ויש לדעת שבודאות גם במסוננים יש מראות אסורות ושאסור להחזיק כזה דבר ומי שמוציא את זה בבית כנסת ובמיוחד מי שמשתמש בו בבית כנסת
זה כמו להניח ידיעות אחרונות על הבימה בבית הכנסת ולקרוא
ולמרות שזה נשמע קיצוני יעיד כל בעל סמרטפון מסונן שעוד לא כהה לו הרגש שאני צודק ואי אפשר להנצל גם במסוננים ממראות אסורות
אלא רק שהם פחות מצויים שם אבל עדין קיימים
אולי היתה כוונתך שאכן אפשר ללמוד הלכות מעף עץ אבות
אלא שהלשון אפשר לא באה באופן גורף כמו הפן ההלכתי שלה הבד''כ שזה לשון ענוה
 
הדברים צריכים עיון שגם אם לא עבר בקום ועשה מכל מקום הוי לאו שאין בו מעשה ואין לוקין עליו וא"כ מיפסל רק מדרבנן
ויש שכתבו שבלאו שאין מעשה צריכים הכרזה לפוסלו
ובפרט על פי הרע"א שלאו שדשו בו רבים אין נפסל בזה וכ"ש כאן שאומר מותר
וקשה להגיד שהוא ממש פסול לעדות
אלא נראה שכוונתו רק להעמיד חומרת הדברים ובפרט שזה ספר מוסר ולא הלכה.
מחילה הרב נקי הבין שזה פסק
וברוך שכיונתי
1690875507501.png
 
הרב נקי בנישואין בהלכה ובאגדה הביא מכתב בכת"י מרן זיע"א בזה.
וניכר מדברי מרן זיע"א שלא רצה לפסול.
לא רצה לפסול בדיעבד
אך ודאי לכתחילה יש להימנע
וכן נפקמ אם יודעים שהוא מזיד ויודע חומרת שמירת עינים
ישכ ממ
1690875665204.png
 
איך אפשר לפסול?!? הרי בחתונה של דתיים אין עדים אחרים וכ"ש בחתונות של חילונים!!
שלום חכם
אפשר מאד כדבריך שהרי כן מסתבר אך את השאלה יש להפנות לרב נקי לא אלי כי אני רק מראה מקום
אכן יש"כ שכיונת לדעת הראשל

1690883385453.png
1690882957390.png
 
נערך לאחרונה:
הכל בחכמה.
בקידושין אם לא תתיר לא שבקת חיי.
ובשליח ציבור הרי מי שיש לו סמרטפון לא יקשיב להלכה זו בין כה ואם אין לו והוא נמצא בקהל הוא יכול לעלות בעצמו לחזן, ואם לא יכול לעלות והוא היחיד שם בלי סמרטפון א"כ כדאי שימצא קהילה אחרת בדחיפות לטובת נשמתו.
 
חזור
חלק עליון