• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ארון קודש שנמכר

מש"ש

New member
בס"ד י"ג בתמוז יה"ל תשפ"ב

ברכה ושלום.
רציתי להתייעץ איתכם בשאלה ששאל אחד ממתפללי בית הכנסת שלנו:
בית הכנסת הספרדי שלנו הולך ונבנה. לאחרונה נרכשו מתרומות של המתפללים ועוד כל מיני דברים ובהם: ארון קודש, תיבה ועוד.
את הארון והתיבה הישנים הצענו למכירה, ואכן קנו אותם בית הכנסת אחר.
וכאן באה שאלתנו, שנוגעת לדין של 'מעלין בקודש ואין מורידין: האם אפשר להשתמש בכסף שקיבלנו ממכירתם לכל הצרכים והפעילות של בית הכנסת?
האם מותר לקנות בכספים אלו ספריה לצורך ספרי קודש וכו' לבית הכנסת?
יצויין שאי אפשר להעביר את הכספים ממכירת הארון והתיבה לטובת הארון והתיבה החדשים, מפני שיש אנשים שהתנדבו ושילמו עליהם כבר.
מה אם כן אפשר לעשות בכספים אלו, בדגש לרכישת ספריה או לצרכי בית הכנסת.
לתשובתכם אודה.
אשמח אם היא גם תהיה מנומקת.

בברכה

מש"ש
 
ב"ה
שלום וברכה,
לפי המבואר בש"ע או"ח סי' קנג ס"ו, שאם הסכימו טובי העיר ונמכר בפרסום רשאים לעשות במעות כל מה שירצו בשביל צורך הציבור, וכן שם שאם תלו אותו בדעת היחיד שאז היחיד עושה בו מה שירצה בהסכמת הציבור, והטעם לזה כי אין קדושה עצמית בממון, אלא יש כאן "הקדש הקהל", שתרמו על דעת דבר בקדושה מסויימת, ואין היתר לקחת את תרומתם לקדושה קלה יותר, לפי שאינם מסכימים לזה, וזה נגד רצונם, לכן כאשר נעשה ע"פ טובי העיר במעמד אנשי העיר, אנו אומרים שעל דעתם היתה תרומת הקהל מעיקרא, וכן כשמעיקרא תלו הדבר בדעת היחיד, נמצא שעל דעת כן תרמו מעיקרא שיהיה אפשר לקנות בממון זה קדושה קלה יותר לפי דעתו בהסכמת הציבור.

ולכן גם במקרה שלכם כיון שיש גבאים שעל דעתם תורמים התורמים, מה שהם יראו ויבינו בטובת בית הכנסת, לכן אין בזה איסור של הורדה מקדושתן, ותוכלו לקנות מהממון כל מה שיש בו צורך לציבור המתפללים של בית הכנסת הנוכחי.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון