• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אשמח שיעלו לכאן מכתב של הראשון לציון שליטא סדר לימוד לאברכים

אשמח שיעלו לכאן מכתב של הראשון לציון שליטא סדר לימוד לאברכים

שערי בית המדרש – כולל אברכים​


מופיע גם בקובץ ב''י האחרון נראה לי עוד נוסח

דרך הלימוד בכולל​

בס"ד, ‏ח' כסלו תשע"ה

לכבוד

האברך היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב דוד כהן נ"י,

שלום וברכה,

במענה למכתבו הנני להשיב:

שיטת לימוד ההלכה בכולל צריכה להיות באופן שבתחילה ילמדו את הסוגיות בש"ס עם הרי"ף הרא"ש והר"ן, ואח"כ ברמב"ם וטור וב"י, ש"ע עם מגן אברהם, ולעיין בכל ההלכה מה שפסק אאמו"ר זצוק"ל בספריו חזון עובדיה, הליכות עולם, וכן בספרים ילקוט יוסף המסודרים על פי סדר השלחן ערוך, ומובא שם את הפסק להלכה, ואף ההלכות המתחדשות להלכה ולמעשה כפי שיטת מרן הש"ע. וכמובן שיש ללמוד את ההלכה בהבנה נכונה עם חברותא, אך יחד עם זאת לא טוב להתעכב יותר מדאי על כל הלכה כי אין לדבר סוף, ועוד אם פותחים את כל הספרים המדברים בנושא, לבסוף שוכחים את העיקר, ועל כן יש ללמוד ביסודיות בהבנה נכונה, אך לא באטיות מרובה. ורק כאשר כותבים ועורכים תשובה באיזה נושא, בזה יחפש חיפוש אחר חיפוש בספרי האחרונים, ובלילות שבת ילמד ספרי שותי"ם. בכל גמרא שהבית יוסף מזכיר, הנכון הוא לפתוח את הגמ' ולראות הדברים בפנים עם פי' רש"י ותוס' לכל הפחות.

אשר על כן, אם תוכל להמשיך ללמוד בכולל שאתה נמצא בו ולהזדרז ולא להתעכב הרבה, תמשיך ללמוד בכולל זה, ואם אין לך אפשרות זו, תחפש ללמוד במסגרת אחרת, אך כל זמן שלא מצאת כולל שיענה על הדרישה, אל תעזוב מקום שאתה לומד בו כרגע, כי בודאי לא טוב שלאברך לא תהיה מסגרת כל שהיא. מה גם והדבר קשור לפרנסה, והרי האברך התחייב לאשתו ואנא אזון ואפרנס וכו', ויש לו לעמוד בהתחייבותו לפרנס את בני ביתו.

והנני מברכך שתזכה ללמוד במקום שלבך חפץ להתעלות במעלות התורה והיראה.



בברכת התורה,

יצחק יוסף

ראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
 
חזור
חלק עליון