• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

"אשר חוללו המכבים"

אור יעקב

Well-known member
אין מי שלא מכיר את הגירסא דינקותא של השיר הנ"ל.
ולכאורה משפט זה הוא ממש כפירה לומר "על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים"
ושיר זה מצוי מאוד במחרוזות חנוכה וכדו' וראוי עד מאוד לבטלו! (או לשנות ולשיר "אשר חולל ה' למכבים")
ואעתיק פה מה שכתבו כמה מחברים על כך.

1764689475915.png1764689510675.png
1764689551983.png



למרות שראיתי שיש מעידים בשמו של הרב יהושע חירארי זצוק"ל שזה בסדר.

1764689416065.png
 
אין מי שלא מכיר את הגירסא דינקותא של השיר הנ"ל.
ולכאורה משפט זה הוא ממש כפירה לומר "על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים"
ושיר זה מצוי מאוד במחרוזות חנוכה וכדו' וראוי עד מאוד לבטלו! (או לשנות ולשיר "אשר חולל ה' למכבים")
ואעתיק פה מה שכתבו כמה מחברים על כך.

הצג קובץ מצורף 40225הצג קובץ מצורף 40226
הצג קובץ מצורף 40227



למרות שראיתי שיש מעידים בשמו של הרב יהושע חירארי זצוק"ל שזה בסדר.

הצג קובץ מצורף 40224
אני שומע ששרים "אשר עשה ה' למכבים". (כמובן שגם אני גדלתי אצל החילונים ששרו "חוללו המכבים"...)
(אמנם גם זה לא מסתדר מצד ההברות, ש"חוללו" זה 3 הברות, ו"חולל ה'" וכן "עשה ה'" זה 4, אבל במילים "עשה ה'" פחות נתקעים ברצף השירה והמנגינה. כך נראה לי).
 
אני חושב כדברי הרב חיררי שאין בזה בעיה
הנה כמה ראיות שמצאתי במרוצה בחיפוש בשו"ת
רש"י מסכת ראש השנה דף כה עמוד א
שמואל הנביא אמר לישראל: הקדוש ברוך הוא עשה לכם נסים על ידי ששה זקנים הללו, משה ואהרן ירובעל ובדן ויפתח ושמואל.
חומת אנך ישעיהו פרק ו
וגם משה רבינו ע"ה ואליהו ואלישע וכיוצא שעשו כמה נסים בארץ.
אוהב ישראל ליקוטים חדשים פרשת בשלח
וכאשר עשה ה' נסים לישראל בהוציאם מארץ מצרים כמו שכתוב (שמות יד, ח) ובני ישראל יוצאים ביד רמה, היינו על ידי יד השלישי הנקרא רמה, כן מסר ה' סודו ליריאיו ונתן כח [ביד הצדיקים שבכל דור ודור] להשתמש בשם זה לעתים וזמנים ידועים כמו אליהו ואלישע אשר עשו נסים לשנות הטבע ולהחיות מתים. [וכן צדיקים בכל דור ודור מסר להם ה' יתברך סוד השם הגדול] ולעשות נסים למעלה מהטבע
הרי אע"פ שהקב"ה הוא עושה הנס כיון שהנס נעשה על יד הצדיקים שייך לומר שהם עשו את הנס

ואדרבה אם אתה אומר אשר חולל השם למכבים זה טעות הקב"ה עשה ניסים לכל עם ישראל ולא רק למכבים ואתה מקטין בגודל הנס לכן הנח להם לישראל וכדברי הרב חיררי
 
באמת?
לפי הידע העצום, זה נראה שכבודו לפחות איזה ר"מ או רב קהילה כבר הרבה שנים.
ניסיתי לעדן את זה ולכתוב "גדלתי בין החילונים", אך משמים רצו שיהיה כתוב כך.
ר"מ או רב קהילה כבר הרבה שנים.
 
זה דבר פשוט שחלק מהחינוך מחדש שעשו המשכילים זה להפוך את חנוכה מנס הודאה לחינגה של גבורה ולכן כתבו את השירים הללו וכן את באנו חושך ופך קטן וכדו' ולכן עשו את יום השואה ביום מרד גטו ורשה וכן הלאה השם ירחם
 
אין מי שלא מכיר את הגירסא דינקותא של השיר הנ"ל.
ולכאורה משפט זה הוא ממש כפירה לומר "על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים"
ושיר זה מצוי מאוד במחרוזות חנוכה וכדו' וראוי עד מאוד לבטלו! (או לשנות ולשיר "אשר חולל ה' למכבים")
ואעתיק פה מה שכתבו כמה מחברים על כך.
ייש"כ.
ויש גם את ההתייחסות של הרב מאיר מאזוז זצוק"ל בעלון בית נאמן (כ' כסלו תשפה פרשת וישב גליון מספר 438) וז"ל:
צילום מסך 2025-12-03 083316.png
צילום מסך 2025-12-03 083331.png
 

קבצים מצורפים

וּלְכֹל֙ הַיָּ֣ד הַחֲזָקָ֔ה וּלְכֹ֖ל הַמּוֹרָ֣א הַגָּד֑וֹל אֲשֶׁר֙ עָשָׂ֣ה מֹשֶׁ֔ה לְעֵינֵ֖י כָּל־יִשְׂרָאֵֽל
ופרש"י ולכל המורא הגדול - נסים וגבורות שבמדבר הגדול והנורא:
אולי ח"ו גם פה זה ממש כפירה שמשה עשה את הניסים אולי ח"ו נשנה בתורה לכל המורא הגדול אשר עשה ה' למשה
ותו לא מידי
 
וּלְכֹל֙ הַיָּ֣ד הַחֲזָקָ֔ה וּלְכֹ֖ל הַמּוֹרָ֣א הַגָּד֑וֹל אֲשֶׁר֙ עָשָׂ֣ה מֹשֶׁ֔ה לְעֵינֵ֖י כָּל־יִשְׂרָאֵֽל
ופרש"י ולכל המורא הגדול - נסים וגבורות שבמדבר הגדול והנורא:
אולי ח"ו גם פה זה ממש כפירה שמשה עשה את הניסים אולי ח"ו נשנה בתורה לכל המורא הגדול אשר עשה ה' למשה
ותו לא מידי
כן רק ההבדל [הגדול] שהפסוק הזה הוא לא עומד לבד שכן פסוק קודם כתוב:

לְכָל־הָ֨אֹתֹ֜ת וְהַמּוֹפְתִ֗ים אֲשֶׁ֤ר שְׁלָחוֹ֙ יְהוָ֔ה לַעֲשׂ֖וֹת בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם לְפַרְעֹ֥ה וּלְכָל־עֲבָדָ֖יו וּלְכָל־אַרְצֽוֹ:

שלחו ואז ועשה.
מנגד בשיר הנ"ל נזכר רק כוחם של המכבים וישראל מחד.
ועוד בה שהמתרגם הנ"ל בכוונה השמיט ענייני הודאה לה' הנה מהמכלול:

ההבדל העיקרי שמציגה הגרסה העברית לעומת המקור הוא הדגש המושם על הניצחון האנושי והיעדרם של דברי הלל לאלוקים על הנסים
כך שזו כוונת המשורר. וגם אם אפשר להעמיס ולפרש לטובה ראוי לשנות שיתפרש להדיא ככוונתנו ולא ככוונת המשורר הנ"ל.

נ.ב- וחבל שהשמטת את לשון רש"י בהמשך דבריו שמציין שנכתב על משה שעשה בגלל העניין ששבר את הלוחות שזה מיוזמתו והסכים ה' לזה. ונשמע מזה שללא מעשה זה הייתה נכתבת לשון אחרת. אבל עכ"פ גם להבנה ללא זה הרי שיש את הפסוק לפני שמבואר שעשה ע"פ שליחות ה' וכאמור.
 
אתה מדבר על דבר אחר בכלל
אני דברתי על המשפט הניסים אשר חוללו המכבים -שבמשפט הזה אין כפירה ומה שכתבת
נ.ב- וחבל שהשמטת את לשון רש"י בהמשך דבריו שמציין שנכתב על משה שעשה בגלל העניין ששבר את הלוחות שזה מיוזמתו והסכים ה' לזה. ונשמע מזה שללא מעשה זה הייתה נכתבת לשון אחרת
זה לא נכון ולא חסר מלא מקומות שכתוב שהצדיקים עושים ניסים ואין בזה שום כפירה וכמו במלכים ב פרק ח (ד) וְהַמֶּ֗לֶךְ מְדַבֵּר֙ אֶל־גֵּ֣חֲזִ֔י נַ֥עַר אִישׁ־הָאֱלֹהִ֖ים לֵאמֹ֑ר סַפְּרָה־נָּ֣א לִ֔י אֵ֥ת כָּל־הַגְּדֹל֖וֹת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה אֱלִישָֽׁע:
ועוד הרבה מקומות.

אני לא דברתי על כוונת המשורר שכמובן השיר הזה חסר בו הודיה לה' במכוון אבל גם לשנות אותו ולהכניס בו שם שמים ולומר אשר עשה ה' למכבים לא טוב שגם זה לא נכון שהנס הוא לכל ישראל ולא רק למכבים
ומי ששר אשר חוללו המכבים לא מוציא דברי כפירה מפיו.
 
אתה מדבר על דבר אחר בכלל
אני דברתי על המשפט הניסים אשר חוללו המכבים -שבמשפט הזה אין כפירה
אני לא אמרתי שיש כפירה אף כי פותח האשכול כתב כן רק ציינתי שהבאת את הפסוק על משה משם אין ראייה לדבריך שאין בעיה לומר כן כי נכתב שעשה כן בשליחות ה' לעשות. דבר שנעדר מהשיר הנ"ל שמחצין רק את העשייה(בכוונה).
ומה שכתבת

זה לא נכון ולא חסר מלא מקומות שכתוב שהצדיקים עושים ניסים ואין בזה שום כפירה וכמו במלכים ב פרק ח (ד) וְהַמֶּ֗לֶךְ מְדַבֵּר֙ אֶל־גֵּ֣חֲזִ֔י נַ֥עַר אִישׁ־הָאֱלֹהִ֖ים לֵאמֹ֑ר סַפְּרָה־נָּ֣א לִ֔י אֵ֥ת כָּל־הַגְּדֹל֖וֹת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה אֱלִישָֽׁע:
ועוד הרבה מקומות.
גם פה לא מוכרח שכן שהרי כה דברי המלך שם אל גיחזי וזה שהוא מתבטא כך לא אומר שכן נכון. יתר על כן הפסוק בפירוש כותב "גיחזי נער איש האלקים" כלומר הנסים של אלישע הם מכח ה'.
אני לא דברתי על כוונת המשורר שכמובן השיר הזה חסר בו הודיה לה' במכוון אבל גם לשנות אותו ולהכניס בו שם שמים ולומר אשר עשה ה' למכבים לא טוב שגם זה לא נכון שהנס הוא לכל ישראל ולא רק למכבים
באמת הרב מאזוז זצ"ל כפי שהבאתי לעיל לדעתו היה לא צריך לשיר את השיר בכלל והרע במיעוטו זה השינוי הזה לדעתו כי לפחות ה' בתמונה.
ומי ששר אשר חוללו המכבים לא מוציא דברי כפירה מפיו.
מסכים. אך כיוון שהכותב כנראה כן כיוון לזה כדאי או לא לשיר או לשנות והשינוי של עשה למכבים כבר השתרש בציבור.
 
הדוגמאות הנ"ל לא רלוונטים מחמת כמה סיבות.

1. פה המכבים לא חוללו שם ניסים ולא עשו כלום, ה' נתן רבים ביד מעטים וכו' זה לא שהם עשו איזה שהוא נס.
2. הלשון "חוללו" בהרבה יותר בעייתית מאשר "עשה" וכדו'. (כי חולל משמע שברא יש מאין)
3. שיר ששרים אותו ברבים בעיני הקטנים וכאלה שאינם ת"ח מצטיירים המכבים כאיזה חבורת בריונים וכו'.
 
1. פה המכבים לא חוללו שם ניסים ולא עשו כלום, ה' נתן רבים ביד מעטים וכו' זה לא שהם עשו איזה שהוא נס.
פשוט וברור הדבר שהמעטים נצחו את הרבים זה נס חנוכה -כמובן חוץ מנס פך השמן
2. הלשון "חוללו" בהרבה יותר בעייתית מאשר "עשה" וכדו'. (כי חולל משמע שברא יש מאין)
הן בעוון חוללתי -לשון יצירה לאו דוקא יש מאין ובכלל למה להמציא בכח קושיות על שיר זה סך הכל שיר לא דף גמרא
3. שיר ששרים אותו ברבים בעיני הקטנים וכאלה שאינם ת"ח מצטיירים המכבים כאיזה חבורת בריונים וכו'.
נפלא ממני איך זה קשור לגרסת המילים בשיר . למה להאשים את השיר?
 
חזור
חלק עליון