• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בביאור השבח "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד (ו ד)

במדרש רבה
כאן מביא, שאחרי שישראל אומרים קריאת שמע, המלאכים אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד". ועוד אמרו שם, "ולמה ישראל אומרים אותו בלחישה, אלא כשעלה משה למרום גנב אותו מן המלאכים ולימדה לישראל וכו', כך אמר משה לישראל, כל המצוות שנתתי לכם ממה שקבלתי מן התורה, אבל השם הזה ממה ששמעתי ממלאכי השרת שבו הם משבחים להקב"ה ונטלתי אותו מהם, לכך תהיו אומרים אותו בלחישה", ע"כ. והדברים טעונים הסבר, ובודאי יש בהם עומק גדול.

ואולי יש לבאר על דרך הפשט, דהנה מהות השבח של ברוך שם כבוד מלכותו, כתבו המפרשים [עי' צידה לדרך לרבינו מנחם ב"ר אהרן מאמר א' פרק ל"ג] דהיינו שאין משיגים את עצמותו יתברך, רק משיגים אותו מצד פעולותיו, וזהו ברוך "שם כבוד מלכותו", שאין משיגים אותו אלא רק את שם כבוד מלכותו. ובזה יש לבאר מה שהמלאכים עונים שבח זה אחר קריאת שמע של ישראל, כי קריאת שמע הוא יחוד השם, ובאים המלאכים לחזק ולהשלים את הענין של יחוד השם, ואומרים "ברוך שם כבוד", היינו שגם הם המלאכים העליונים והנישאים אינם משיגים את אמיתתו, וכמ"ש בתו"כ ויקרא פרשה ב' אפילו החיות הנושאות את כסא הכבוד אינן רואות את הכבוד, וזה מורה על יחוד השם, שאין דומה לו, וגם המלאכים אינם אלא נבראים שאינן משיגים עצמותו יתברך.

וא"כ כל מהות השבח הזה יאות רק למלאכים, כי הוא בא לשלול ולומר שאף המלאכים הגדולים אינם משיגים עצמותו, ואם בן אנוש יאמר שבח זה בתורת שבח שלו עצמו, אין בזה שום רבותא שהוא אינו משיג את הכבוד, וכל עיקר השבח חסר. אך העצה היא שאנו יכולים לומר שבח זה בתורת שבח של המלאכים, דהיינו שאנו מזכירים שכך המלאכים אומרים "ברוך שם" וגו'. ולכן אנו אומרים אותו באופן של דבר הגנוב מן המלאכים, דהיינו בלחש, ואין זה משום שאנו מתייראים מן המלאכים, אלא כדי להורות שאין זה שבח שלנו, אלא אנו באים לומר אותו בתור שבח של המלאכים, דזה הוא עיקר השבח, וכנ"ל.​
 
חזור
חלק עליון