• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

בגדר איסור אכילה ביו"כ

גרינפלד

Well-known member
הנה ידועה החקירה האם איסור אכילה ביו"כ גדרו ביטול עינוי או שגדרו איסור אכילה, רק שהשיעור הוא כותבת. עי' מה שצויין בזה בס' המפתח שביתת עשור פ"א ה"ד. [ויתכן שהדברים דלהלן מצויינים במפתח, אך רציתי לדון על נקודות אלו]. הנה הריטב"א יבמות מ. ד"ה והא אמר כתב שגדר האיסור הוא אכילה, ובבהגר"א סי' תריב סק"ז כתב להכריע כראשונים שאם שתה הרבה חומץ חייב, כיון ששובר רעבונו והתורה אמרה אשר לא תעונה, עכ"ד. ובדעת הראשונים שס"ל שפטור צ"ל דס"ל כהריטב"א שגדר האיסור הוא אכילה ושתייה ושתיית חומץ אינה שתייה.
נ.ב. בנידון הריטב"א ביבמות עי' רבינו אברהם בן ההר שם שפי' הגמ' באופן אחר, ולפי"ז לא מוכח מהגמ' שגדר האיסור הוא אכילה, ואדרבה בדבריו מפורש שגדר האיסור הוא ביטול עינוי, וחלוק משאר מאכלות אסורות [לענין אכילה גסה].​
 
חזור
חלק עליון