• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

בגד חדש של יום חול

אוצרות

Active member
שלו' וברכה לכבוד הרב,

האם יש עניין כל בגד חדש שקונים אפילו ליום חול לחדש בשבת, למרות שהוא יום חול?
תודה.
 
שלום וברכה

נכון להמתין בברכת שהחיינו לברכה בשבת קודש משום כבוד שבת, והוא הנהגה נכונה ממידת חסידות משום כבוד שבת, הן בבגד המיועד לשבת (ולובשו אף בזמן שמחה נכון שיברך בפעם הראשונה בשבת) והן כשקונה פרי חדש, אולם בגד המיועד לימות החול יברך בשעת לבישה הראשונה בימות החול, ולא ילבשנו בשבת כדי לברך עליו ברכת שהחיינו.

בלקט יושר (עמ' ד') כתב שכשהיה לרבו בעל תרומת הדשן פרי חדש ביום ו' היה מניחו לשבת, ובאבן שתיה (מערכה ו' פ"ד אות ה') בשם הצמח צדיק מויזניץ זצ"ל שהיה ממתין בפרי חדש כל השבוע עד לשבת. והובא בפסקי תשובות (סימן רכה אות ט) וכתב כשבא לידו פרי חדש סמוך לשבת ראוי להשאירו לשבת כדי לכבדה ולענגה.

וכ"כ בספר הכי איתמר (עמוד תיא) מצאנו לרבותינו הנהגה נאוה לעכב פירות חדשים לשבת כדי לברך שהחיינו בשבת, ואפשר זוהי נמי חלק מהנהגת שמאי שכל ימיו היה אוכל לכבוד שבת כיון שהיה בוחר חלק יפה לשבת (ביצה טז), וברש"י (שמות כ ח) תנו לב לזכור תמיד את יום השבת שאם נזדמן לך חפץ יפה תהא מזמינו לשבת הרי שאינו דוקא אוכלין, אלא כל דבר חדש שמזדמן לו, ואכן מציינים לזה הלשון בפסיקתא רבתי (פכ"ג קטו) שנזדמן לו חפץ טוב או כלי חדש, ונמצא א"כ שהנהגה זו אינה דוקא מדיני שהחיינו, אלא ממצות כבוד השבת ומצות זכירתה.

אמנם בבגד שמיועד לימות החול אין טעם להמתין ללובשו בשבת, שכבר נהגו לברך שהחיינו בשעת הלבישה ולא בשעת הקניה כמ"ש המאמר מרדכי (סי' רכה סק"ה) ועוד, ואדרבה אין נכון ללבוש בגד המיועד לימות החול בשבת, וכמו שדרשו רז"ל בגמרא (מסכת שבת דף קי"ג ע"א): וכבדתו מעשות דרכיך, וכבדתו, שלא יהיה מלבושך של שבת כמלבושך של חול, וכי הא דרבי יוחנן קרי למאניה מכבדותי, עכ"ל. ועי"ש עוד (דף קי"ט ע"א ודף קי"ד רע"א, ובמהרש"א בחידושי אגדות שם). ועל פי זה פסק מרן בשלחן ערוך (או"ח סימן רס"ב סעיף ב') וז"ל: ישתדל שיהיו לו בגדים נאים לשבת, ואם אי אפשר לו, לפחות ישלשל בגדיו למטה דרך כבוד. ושם (סעיף ג') כתב: ילבש בגדיו הנאים וישמח בביאת שבת כיוצא לקראת המלך וכיוצא לקראת חתן וכלה וכו', עכ"ל. ובשאילתות (פרשת בראשית) כתב וז"ל: צריך לאדם שיהיה לו שתי עטיפות, אחת לחול ואחת לשבת וכו', עי"ש. והוא מהירושלמי (פרק ח' דפאה הלכה ז').

וכתב בזה מהרח"ו ז"ל בשער הכוונות (דף ס"ג ע"א) וז"ל: ודע כי מורי ז"ל הזהירני בענין שנאמר [להלן], ונלע"ד שגם לכל בני אדם הוא צריך לעשות כן. והוא שיזהר ששום מין מלבוש וכיוצא בו מכל מה שלבש האדם בימי החול אין ראוי ללובשו ביום שבת, ואפילו החלוק של שבת אין ראוי ללובשו בימי החול כלל וכו', עכ"ל, עיש"ב כל ענייני בגדי שבת קודש. נמצינו למדים מזה שצריך שיהיו כל בגדי האדם מיוחדים לשבת קודש, אשר לאחר שפושטם במוצאי שבת צריך להצניעם לכבוד שבת הבאה, ולא ילבשם בימות החול כלל. ולא די ללבוש לכבוד שבת בגדים מכובסים ונקיים גרידא, אלא בעינן דוקא מיוחדים לשבת בלבד. ומ"ש ואפילו החלוק וכו', ר"ל הגם שהחלוק הוא בגד תחתון, בכל זאת צריך שיהיה מיוחד לשבת. והובא בשו"ת וישב הים (חלק ג סימן טו) וע"ש.


בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון