שאלה: במשנה ברורה כתוב: שבגד שהיה רטוב בבין השמשות, אסור לטלטלו גם אחר שיתייבש, מדין מיגו דאתקצאי. ואילו בחזו"ע שבת ח"ג (עמ' פז) כתב לחלוק על כך, והתיר זאת.
רציתי לשאול האם ההיתר הוא דווקא בבגד שהוא רטוב טופח על מנת להטפיח, או גם בבגד שספוג במים שכבר אינו בגדר גמרו בידי אדם, שאין סיכוי שיתייבש במהלך השבת. ואם תאמר שזה יתייבש בשבת, והרי בחורף לא ניתן לומר כך?
תשובה: לגבי השאלה אם זה נמצא בחורף, הרי הוא לא יכול להתייבש, על זה מרן זצ"ל כותב, שמתייבש בשמש "או ברוח".
ולגוף השאלה, באופן שאין גמרו בידי אדם, האם גם בזה חולק מרן זצ"ל על המשנה ברורה. בחזו"ע כותב להתיר מחמת ג' טעמים, א. מצד גומרו בידי אדם, כאשר בוודאי יהיה ראוי ללבישה במשך השבת, אז יהיה מותר, והוא לא הוקצה בבין השמשות לכל השבת. ב. הבגד לא הוקצה אפילו בבין השמשות, אף שאסור להרים אותו משום שמא יסחוט, אז לכאורה יש כאן מוקצה מחמת איסור. אבל כיוון שע"י עשרה בנ"א או שני בנ"א מותר להרים אותו, כי הם מזכירים אחד לשני ולא יבואו לידי סחיטה, לכן זה לא מוקצה. ג. בגד שהוא לח ולא ממש רטוב, מותר בלבישה, ולכן אינו מוקצה בבין השמשות. ואין אומרים מיגו דאתקצאי, בגלל שעתיד להיות ראוי ללבישה.
למסקנה: גם בגד שהיה ספוג במים בבין השמשות, הוא לא מוקצה מחמת איסור, כי מותר לטלטלו ע"י כמה בנ"א. וכל שכן שמסתבר שיש כאן סבירות שהוא יהיה לח ולא ממש ספוג במים עד למחרת, ממילא זה נשאר בגדר גומרו בידי אדם, ולכן יהיה מותר ללבוש את הבגד בשבת.
רציתי לשאול האם ההיתר הוא דווקא בבגד שהוא רטוב טופח על מנת להטפיח, או גם בבגד שספוג במים שכבר אינו בגדר גמרו בידי אדם, שאין סיכוי שיתייבש במהלך השבת. ואם תאמר שזה יתייבש בשבת, והרי בחורף לא ניתן לומר כך?
תשובה: לגבי השאלה אם זה נמצא בחורף, הרי הוא לא יכול להתייבש, על זה מרן זצ"ל כותב, שמתייבש בשמש "או ברוח".
ולגוף השאלה, באופן שאין גמרו בידי אדם, האם גם בזה חולק מרן זצ"ל על המשנה ברורה. בחזו"ע כותב להתיר מחמת ג' טעמים, א. מצד גומרו בידי אדם, כאשר בוודאי יהיה ראוי ללבישה במשך השבת, אז יהיה מותר, והוא לא הוקצה בבין השמשות לכל השבת. ב. הבגד לא הוקצה אפילו בבין השמשות, אף שאסור להרים אותו משום שמא יסחוט, אז לכאורה יש כאן מוקצה מחמת איסור. אבל כיוון שע"י עשרה בנ"א או שני בנ"א מותר להרים אותו, כי הם מזכירים אחד לשני ולא יבואו לידי סחיטה, לכן זה לא מוקצה. ג. בגד שהוא לח ולא ממש רטוב, מותר בלבישה, ולכן אינו מוקצה בבין השמשות. ואין אומרים מיגו דאתקצאי, בגלל שעתיד להיות ראוי ללבישה.
למסקנה: גם בגד שהיה ספוג במים בבין השמשות, הוא לא מוקצה מחמת איסור, כי מותר לטלטלו ע"י כמה בנ"א. וכל שכן שמסתבר שיש כאן סבירות שהוא יהיה לח ולא ממש ספוג במים עד למחרת, ממילא זה נשאר בגדר גומרו בידי אדם, ולכן יהיה מותר ללבוש את הבגד בשבת.