• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בדיקת אתרוג ע"י זכוכית מגדלת

בילקו"י הנ"ל הביא מעשה בחזו"א שתמה מדוע הגר"ח מבריסק בדק אתרוג עם זכוכית מגדלת. וכששמע זאת הגר"ח הפסיק לבדוק עם זכוכית מגדלת. הרב כתב שאולי יש לפרש דעת החזו"א שהיה נראה איזו מראה שיש בו בעיה וע"י זכוכית מגדלת יכול להבחין יותר. ונשאר בצ"ע. ובגלל זה חלק על הגר"י עדס שליט"א שכתב כך, שאם ישנו מראה שקשה להבחין מהו וע"י זכוכית מגדלת מבחין בחיסרון וכד' יש לפסול את האתרוג.

לכאורה אם גם כוונת החזו"א איננה ברורה, וכמו שסיים הרב בצ"ע, מדוע לדחות את הרב עדס ולכתוב שדברי החזו"א עומדים כנגדו? הרי הרב עדס כתב סברא המתקבלת. ובפרט שבתשובות והנהגות (ח"ג ס' קפא אות ג) כתב מעשה אחר עם החזו"א והגר"ח שאינו קשור לנד"ד.
 

קבצים מצורפים

  • ילקוט יוסף ארבעת המינים זכוכית מגדלת.pdf
    1.8 MB · צפיות: 6
לכאורה אם גם כוונת החזו"א איננה ברורה, וכמו שסיים הרב בצ"ע, מדוע לדחות את הרב עדס ולכתוב שדברי החזו"א עומדים כנגדו? הרי הרב עדס כתב סברא המתקבלת. ובפרט שבתשובות והנהגות (ח"ג ס' קפא אות ג) כתב מעשה אחר עם החזו"א והגר"ח שאינו קשור לנד"ד.
כבודו צודק מאה אחוז, ובפרט שכן מנהג המורים להסתכל בזכוכית מגדלת כשיש מראה שקשה להבחין !
 
כנראה שהוא סובר סברא שאין חיוב בדיקה בזכוכית מגדלת
ואף אם רואים משהו אין חיוב להסתכל שלא ניתנה תורה לזכוכית מגדלת
וכך פירש המעשה עם החז''א אבל לאו דוקא
 
שמעתי מאדם גדול שהלך להראות אתרוג למרן הגראי"ל שטינמן זצ"ל - שכידוע היה מגדולי העונים בארבעת המינים בימים עברו - והרב שאל אותו מה השאלה, אותו אדם גדול חיפש לרגע את הנקודה שעליה הוא בא לשאול והגראי"ל זצ"ל מיד החזיר לו את האתרוג ואמר לו: אם צריך לחפש אז אין שאלה. אבל הנה זה, השיב השואל ומרן הגראי"ל פשוט לא הסכים להתיחס ושלח אותו החוצה
 
חזור
חלק עליון