• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בחור לוקח חתיכת בשר חמה, ומניחה במרק חלבי קר [לא ברור אי חושב שהבשר הוא דימוי או שהמרק אינו חלבי]....

אבסר

Member
הבחור התכוין לחממה במיקרוגל, ולבסוף נמלך שלא לחממה. הניחה הבשר בהמרק שבקערה והלך.

אביו מגיע, וכמו תמיד רואה חוב קודש באכילת שריות המזון כדי שהמשפחה לא יעברו על בל תשחית.

כיון שיודע שהמרק חלבי, לא מעלה בדעתו שהבשר אינו דימוי ולכן דולה אותה מתוך המרק הנשארת, מוסיף עליה רוטב פסטה ומחממה בתבנית חלבי בתוך תנור טוסטר חלבי.

כשמתחיל לאכול, מכיר בה שהוא בשר אמיתי.



מה דין המרק, האטריות, הרוטב, קערת המרק, התבנית והטוסטר?

מצטער מראש אם יש כאן יותר מדי פרטים,

לפחות נתנחם בזה שאין בצלים וסכין בסיפור.



אשמח אם חו"ר הפורום הקדוש יכולים לעזור לי אפי' בחלק מהפרטים.

אני יודע שרוב הדינים הנוגעים לשאלה מתבארים בסי' צ"א, אבל אני מתקשה לעשות בה סדר.
 
נערך לאחרונה:
כיון שיודע שהמרק חלבי, לא מעלה בדעתו שהבשר אינו דימוי ולכן דולה אותה מתוך המרק הנשארת, מוסיף עליה רוטב פסטה וגבינה מלמעלה ומחממה בתבנית חלבי בתוך תנור טוסטר חלבי.
לא בישל.

הניח הבשר כשהוא חם בתוך המרק כשהוא קר.
???
 
מדובר על עוף או בקר איזה סוג מרק .
בקר. המרק עיקרו בצלים, מיעוטו גבינה צהובה
פשוט ספר את הסיפור שוב יותר יבש
חתיכת בשר רותח נפל לתוך מרק חלב קר.

מה דין הבשר, החלב בשלב זה?

אח"כ הבשר שכנראה בלע קליפה מחלב, נתבשלה עם רוטב ואולי עוד דברים יבשים בתנור חלבי.

מה דין התנור, והדברים שנתבשלו בה?
 
בקר. המרק עיקרו בצלים, מיעוטו גבינה צהובה

חתיכת בשר רותח נפל לתוך מרק חלב קר.

מה דין הבשר, החלב בשלב זה?

אח"כ הבשר שכנראה בלע קליפה מחלב, נתבשלה עם רוטב ואולי עוד דברים יבשים בתנור חלבי.

מה דין התנור, והדברים שנתבשלו בה?
1. בודאי התנור צריך הכשרה.
2. יש לדון שהבשר אסור לגמרי לכאורה, שאחר שהקליפה נהיתה חנן חזרה ואסרה את כל הבשר בבישול השני.
3 עוד יש לדון האם התנור בן יומו ואוסר את הבשר שוב,
4 האם החלב נאסר? הרי תתאה גבר
 
1. בודאי התנור צריך הכשרה.
2. יש לדון שהבשר אסור לגמרי לכאורה, שאחר שהקליפה נהיתה חנן חזרה ואסרה את כל הבשר בבישול השני.
3 עוד יש לדון האם התנור בן יומו ואוסר את הבשר שוב,
4 האם החלב נאסר? הרי תתאה גבר
1- אתה צודק
2- מחלוקת גדולה אם יש חנ"נ בקליפה, מ"מ אינו עניין לאסור את כל החתיכה אלא לכל היותר נפק"מ לשער בשישים נגד כל הקליפה ולא רק נגד הטיפה... ומ"מ מבואר ברמ"א בסימן צא שבשר שטעון קליפה שנתבשל אינו אסור, ואף לחולקים שם (הש"ך ועוד) היינו רק שצריך ס' נגד הקליפה ולכאורה בנדון הנ"ל יש ס' וא"כ מבחינה זו אין חשש בכה"ג.
3- בדיעבד בתנור ב"י בזה אחר זה באוכלין יש מקום להקל כמבואר ביבי"א בעניין זיעה ביבש, ע"ש.
4- מחלוקת ראשונים ולמעשה מרן השו"ע פסק שהחלב מותר

ושוב התבוננתי בשאלה ונראה שבכלל הבשר עבר עליו זמן מאז שהבחור חשב לחמם ועד שזרק לתוך המרק החלבי, וא"כ שמא כבר הוא ככלי שני, או שמא כבר לא היה יד סולדת בו
ועוד יש לדון במרק החלבי אולי יש בו מעט מאד חלב לעומת המים ובטל בס'?
 
ושוב התבוננתי בשאלה ונראה שבכלל הבשר עבר עליו זמן מאז שהבחור חשב לחמם ועד שזרק לתוך המרק החלבי, וא"כ שמא כבר הוא ככלי שני, או שמא כבר לא היה יד סולדת בו
אם אתה מדייק בלשון השאלה, אז תקשה סתירה בין הרישא שכתוב: "הבחור התכוין לחממה במיקרוגל, ולבסוף נמלך שלא לחממה", לבין האמצעיתא שכתוב: "הניח הבשר כשהוא חם בתוך המרק כשהוא קר", וצ"ע אי החתיכה בכלל היתה חמה או לא. ׁ(וכן בכותרת שכתב: "חתיכת בשר חמה").
ואכן מהסיפא שכתב: "חתיכת בשר רותח נפל לתוך מרק חלב קר", משמע שהבשר היה רותח (ואמנם קודם נקט לשון 'חם' אך אפש"ל שנתכוון 'רותח'), וא"כ צ"ע מש"כ בתחילה שנמלך שלא לחממה, ומזה משמע שהבשר לא היה חם.
ואת"ל שגם בתחילה לא כתב בפירוש שלא היתה חמה ואולי אכן עדיין היתה חמה, א"כ קשה מדוע התכוין לחממה, אלא ע"כ שהיא לא היתה חמה, וצ"ע.
עוד יל"ע ממש"כ בתחילה: "לפחות נתנחם בזה שאין בצלים וסכין בסיפור", ואילו בהמשך כתב: "המרק עיקרו בצלים, מיעוטו גבינה צהובה", וא"כ כן היו בצלים בסיפור, וצ"ע.
ועוד יש לדון במרק החלבי אולי יש בו מעט מאד חלב לעומת המים ובטל בס'?
גם החלב עצמו אולי נידון כמי חלב, כיון שהוא רק 3% שומן...
 
בודאי שהתכוונת לבדיחה כיון שחלב 3 אחוז זה 100 אחוז חלב.
ומי גבינה זה משהו אחר לגמרי
לא, דווקא התכוונתי ברצינות, זה 100% חלב אבל רק 3% שומן, אז זה לא באמת חלב.
נפק"מ גם לעניין ברכה וגם לעניין תערובות.
הראש כולל אצלנו רצה לטעון שהחלב של היום מוגדר כמו מי חלב, כיון שהוא לא חזק כמו חלב. (אני טענתי וצידדתי שאינו כן...)
 
חזור
חלק עליון