• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בחישת קרח בכוס בשבת

תלמיד מר"ן

Active member
הנה ראיתי תשובה למרן שליט"א באתר ילקוט יוסף בדין הנ"ל והעלה להתיר

בס”ד, ‏כ”ה חשון תשפ”ב, 243-2/פ”ב

לכבוד
היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש”ת הרב ….. ….. נר”ו
שלום רב,
מה ששאל אודות כוס שיש בו קוביות קרח, האם מותר לשפוך על גביו מים או משקאות קלים.

בספר ילקוט יוסף שבת כרך ג’ (סי’ ש”כ), נתבאר, דלהלכה יש להורות שלא לרסק או לבחוש שלג או ברד בכף וכיו”ב, ובסעיף כ”ט מובא, שדין הקרח כדין השלג והברד, שאסור לרסקו, כתבנו זה מפני שמדברי הטור והמרדכי והראבי”ה משמע דפליגי על השבולי הלקט, ודין הקרח כדין השלג והברד שאסור לרסקן כדי שיזובו מימיהם, ולאפוקי ממ”ש בשבולי הלקט סי’ פה בשם אחיו ר’ בנימין, דדוקא שלג או ברד אסור לרסק מפני שהוא מוליד משקה שלא היה בעולם, ודומה לסחיטת פירות, אבל מים שנקפאו מותר לרסקן, ואין בו משום תולדת משקה. ע”ש. וכ”כ לצדד מדנפשיה הערוך השלחן סכ”ה. ע”ש. אבל הטור סי’ שכ, והמרדכי ס”פ במה טומנין, הביאו להלכה דברי ראבי”ה, שהתיר לשבר הקרח ליטול המים שתחתיו, ומשום דדמי למ”ש בשבת קמה. שובר אדם חבית כדי ליטול ממנה גרוגרות. ובב”י הסביר עוד, שאע”פ שכאשר משברו ניתזים חתיכות דקות, אפ”ה מותר, שלא אסרו אלא כשמרסקו כדי שיזובו מימיו, אבל הכא אין מימיו זבים ע”י כך, ואפי’ יזובו מועטים הם ולא השיבי. ועוד שאינו מתכוין לכך וכו’. ע”כ. ותיפו”ל דבקרח אין לחוש לכך, א”ו דפליגי על השה”ל. ומ”ש המרדכי בד”ז ברד לאו דוקא הוא, והכוונה לקרח כמ”ש הטור. וכ”ז כתב מרן אאמו”ר לפני כחמשים שנה בירחון קול סיני, ובילקוט יוסף נמשכנו אחר דבריו.

אלא שכפי הנראה לאחר שנים רבות, מרן היקל בקרח, בספרו חזון עובדיה שבת ד’ (עמ’ קנ”ח) שהביא דברי השבולי הלקט הנ”ל, ושכ”כ האורחות חיים (אות ע”ז), וגם הערוך לשלחן כתב לצדד שמלשון רבותינו משמע שלא הקפידו אלא על ריסוק שלג וברד, ולא על ריסוק קרח, כי הקרח היה מים מקודם, מש”ה אין בו לא משום מוליד ולא משום סחיטת פירות. ע”כ. ומרן זיע”א מביא אותם בסתם. והנראה מדבריו שהראה פנים לסברא זו, ודלא כמו שהחמיר בזה בקול סיני לפני כ-50 שנה. לכן יש להורות להלכה שמותר לבחוש בכף קרח בכוס. וה”ה שמותר בשבת לשפוך מים או משקאות קלים ע”ג הקרח.

בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון
הרב הראשי לישראל

רק שבברכות ח"א עמ' רצט כתב להלכה לאסור וצ"ע מה דעת מרן שליט"א
1730375634070.jpeg
 
אם יורשה להעיר למעיינים והת"ח
מה שכתוב בשבלי הלקט הוא אינו להלכה. ואבאר הדברים.
יש שני טעמים בראשונים בסוגייא זו מה האיסור לרסק השלג והברד, א'- מטעם מוליד ובורא המים דהוי סרך מלאכה, ב'- מטעם גזירת סחיטה.
והשבלי הלקט ס"ל- דהוא מטעם סחיטת פירות, ולכן לשיטתו דזה הטעם האיסור, לכן ס"ל לחלק בין אם היה מתחילתו משקה וקרש ולבין אם היה מתחילתו קרוש.
אך הראשונים- דסברי דהוא מטעם מוליד אין להם את החילוק הנ"ל, ולכן המרדכי והראבי"ה דס"ל דהוא מטעם מוליד של בורא המים, לכן ס"ל דאף אי היה מים בתחילתו וקפא ג"כ אסור.
וכן הוא בבעל התרומה סי' רל"ה ג"כ אסר במים שקפאו מטעם זה, דס"ל דהאיסור הוא משום מוליד.

ובב"י- נקט את שני הטעמים גם מטעם מוליד וסרך מלאכה, וגם מטעם גזירה של סחיטה.

וא"כ- אנו להלכה אין יכולים לסמוך על השבה"ל משום דהב"י נקט להדיא גם את הטעם של מוליד וסרך מלאכה דבורא המים.
ולפי טעם זה- אין חילוק בין אם היה תחילתו מים ולבין אם תחילתו שלג, וכהראשונים הנ"ל שכתבו להדיא.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון