יישר כח!! שיעור ממש מעניין!
מצורף קישור לשמיעה אם יעזור למאן דהו.
ישר כח
הערה למי שששמע את השיעור:
הרב שליט"א אמר כדבר ברור מאליו שמשאצל"ג אפי' בניחא ליה לא הוי דאורי'.
אמנם לדעת הרבה מאוד מרבותינו הראשונים והאחרונים חזינן דדוקא בלא ניחא ליה (או לא איכפת ליה). אבל בניחא ליה הוי מלאכה הצריכה לגופה, וא"כ היסוד של הרב שליט"א לא מסתדר עם דעתם. יעויין ביבי"א (ח"ד לב ט-י) שהאריך בזה.
תשובת הרב:
חזק וברוך על ההערה המחכימה!
ובאמת פלא שלא זכרתי מדברים אלו שביביע אומר כלל, חזק ואמץ!
והנה שם ביבי"א ראיתי שמה שהערנו בס"ד על דברי רבנו אברהם בן הרמב"ם ומרן הכסף משנה, זוהי באמת הערת גדולי הפוסקים,
ומה שהעלנו בס"ד לבאר ולהשיב בדעתם של רבנו אברהם ומרן הכס"מ, הן הן דברי רבותינו שהביא ביבי"א שם בסיום הדברים,
וכתב שלפי זה אתי שפיר דברי רבינו אברהם ומרן הכסף משנה, ע"ש. והן הן דברינו בס"ד. ותעלוזנה כליותי.
ואפריון נמטייה לחכם נר"ו על המציאה הגדולה.
אולם מ"ש החכם נר"ו שלדעת רבים מן הראשונים לא יסתדר היסוד שביארנו בס"ד לא ידעתי מדוע,
דלכאורה אדרבא עיקר תמיהתם בא מכח היסוד שביארנו לענ"ד, דכיון דמשאצ"ל עניינה שמהות הפעולה היא מלאכה, שהרואה אומר הוא חופר, (ולא אומר מוציא עפר), וגם באמת ניחא ליה בחפירה (מלבד מה שמתכוין להוצאת העפר), והרי בודאי תהיה כאן חפירה, א"כ הו"ל פסי"ר דניח"ל, ופסי"ר דניח"ל חייב עליו משום דודאי לא יבצר שהוא מתכוין גם לזה, כמו שביארנו גם בזה בס"ד בדברינו, וא"כ כיון שמתכוין לחפור, אף שצריך לעפר, אבל ודאי עושה חפירה, ונוח לו בחפירה, ולכן ודאי מתכוין גם אליה, וכיון שמהות הפעולה גם היא שם חפירה עליה ולא הוצאת עפר, נמצא דלמעשה יש כאן מהות של מלאכה, דהיינו חפירה, הצריכה לגופה, שצריך גם את החפירה, מלבד מה שצריך לעפרה, ודו"ק.
אלא שרבנו אברהם ומרן הכס"מ יבאר עפ"ד האחרונים שהובאו שם, דאף שניחא ליה, כיון שיש כאן כמו כוונה נגדית למטרת החפירה, שעיקר מטרתו כעת הוצאת העפר, אף שבודאי מתכוין גם לחפירה שהרי נוח לו בה, אבל אין זה אלא כוונה טפילה, שכבר הסיט עיקר מטרת החפירה בשביל ענין הוצאת העפר, שהיא אינה מלאכה, ודו"ק.
בברכת חזק אמץ, יגדיל תורה ויאדיר!