• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ביזוי אוכלים בדבר פחות מכזית

הבת שלי מספרת שהמורה שלה לקחה מאחת התלמידות בכיתה שקית שוגי שאכלה באמצע השיעור וזרקה את זה לפח ואז התפתח דיון האם זה נחשב לבל תשחית.. והמורה טענה שזה מותר לה בלא לפרט.
לכאורה יש לדון:
א: האם אין פה משום ביזיון אוכלים. ולא מצד בל תשחית שהרי היא לא השחיתה בפועל את השוגי.
ב: ראינו שבביזיון אוכלים זה רק אם יש כזית בחתיכה עצמה. ויש לדון במקרה שלנו שהרי בכל שוגי ושוגי בפני עצמו אין פה כזית ואפילו שבכל השקית יש יותר מכזית מ"מ אני מסתכל על כל חתיכה בפני עצמה. או שאולי נגיד שהשקית מצרפת את כולם וזה נחשב לכזית
ומצאנו בכמה מקומות שהשקית מצרפת בענינים שונים.. (יש דיון דומה לגבי מעורב ירושלמי בצלחת אחת האם הצלחת מצרפת אותם לעניין חתיכה הראויה להתכבד)
ויש לדון שאולי מצד למען ישמעו ויראו.. זה ייחשב לצורך מצווה או חינוך.. העיקרון הוא שאין בל תשחית אם זה לצורך האדם. (ופה זה לצורך המורה) IMG_20211228_203254.jpg
השאלה היא האם זה נאמר איפה שיש ביזיון אוכלים?
 
ב"ה
שלום וברכה,
עיקר ביזוי אוכלין הוא כשמבזה ממש את המאכל,
להשליך לאשפה בתוך שקית כשהמאכל מבודד מן הפסולת, זה לא ממש ביזוי, ובמקום צורך אפשר, כ"ש שמפורר לפחות מכזית,
ומכיון שהסיבה שכתבתם לבסוף משום חינוך או להשליט סדר יש בה עיקר, כמובן כשנעשית בדרך נכונה וראויה, לכן נראה שמעיקר הדין אין במעשה זה איסור.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון