• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בירור קצר בענין המנהג באמירת ברכי נפשי בליל ר''ח

יצחק משען

Well-known member
ב''ה
חודש טוב ומבורך
הנה בעוב''י בואנוס איירס בארגנטינה היה חילוק בין יוצאי אר''ץ ליוצאי דמשק, יוצאי אר''ץ היו אומרים ברכי נפשי רק בליל ראשון דר''ח, ויוצאי דמשק היו אומרים בב' הלילות, וכמדומה שכן המנהג ברוב ערי הארץ, וכן נוהגים רוב בתי הכנסת במגדל העמק ועוד
ובאמת שכ''כ מרן רבינו עובדיה בחזו''ע חנוכה עמ' רנט
ועתה נתכבדתי בקונ' קטן הכמות ורב האיכות 'שמש צדקה' מאת נז''י החזן משה חבושה נ''י ומשמע מדבריו בעמ' 33 שרק בשבת לא היו אומרים ברכי נפשי, משא''כ בימי החול שכן היו אומרים, וכן נזדמנתי השבוע לביהכ''נ מוסאיוף וראיתי שחלק מהקהל אמרו (אם כי התפללנו לפני השקיעה)
דא עקא שזכורני בבירור בשנים שהייתי בירושלם (לפני כ30 שנה) שלא היו אומרים בכלל מזמור זה, וכן בביהכ''נ של מרן רבינו עובדיה לא היו אומרים, וכן זכורני שנזדמנתי אצל מר בריה מרן הראשל''צ וגם הוא אינו אומר
ואיני יודע מה המנהג כיום בשאר בתי הכנסת בירושלים (שכאמור הגעתי השבוע לזמן קצר לירושלם עם כמה בחורים וחזרנו)
אודה מאד במיטבא למי שיוכל לכתוב בזה דברים ברורים, וכן להעיד מה המנהג כיום ועל מה אדניו הוטבעו
 
יעויין בחמדת ימים ח"ב פ"ב שהביא סימוכין דקשוט לאמירת ברכי נפשי בליל ר"ח, וכ"כ בשו"ע המקוצר (רצאבי, סי' כה או' יד), ובספר אור ישראל (פכ"ה הע' 1214) הביאו שכן מנהג בעלזא. והגרב"צ מוצפי שליט"א בספר ארחות ציון (עמ' יא) כתב: ברכי נפשי קודם ערבית בליל ראש חודש וכנזכר בכל הסידורים וכמו שכתב בחמדת ימים ח"ב די"ז ע"א ועיננו ראו בכל בתי הכנסת שבירושלים שאומרים אותו בשופי וכך היה מנהגו של רבי אבא ז"ל גם אמר לי שראה בצעירותו בעיר בגדד בבית הכנסת הגדול יחד עם הגאון הבן איש חי ועמו ששים מגדולי חכמי בגדד וכו', ע"כ. וכ"כ בספר ברית כהונה (מע' ר או' א).
 
כך היה מנהגו של רבי אבא ז"ל גם אמר לי שראה בצעירותו בעיר בגדד בבית הכנסת הגדול יחד עם הגאון הבן איש חי ועמו ששים מגדולי חכמי בגדד וכו',
זו ידיעה מאוד חשובה, לאפוקי מכמה חכמים בזמנינו שאמרו שאין לאמרו ע"פ האר"י שלא לומר מזמורים בלילה
 
אמת ויציב מש"כ לעיל בשם הגאון החסיד הרב"צ מוצפי שליט"א שיש לאמרו ושכן נהגו גדולי המקובלים בירושלים וגם בלילות שבת ואין בו משום מקרא בלילה שאינו אלא בכלל התפילה. וכן נוהגין לקרוא עוד הרבה פסוקים בלילה כגון: ה' צבאות עמנו קודם ערבית, שיר למעלות, ועוד הרבה פסוקים בק"ש שעל המיטה בפרט לנוסח המקובלים וכן הרבה. הרי שלא חששו בזה משום שזה מכלל תפילה.
עוד צא ולמד מעובדא דהוה בהגאון ר' יהודה צדקה ע"ה שסיפר להגאון הנ"ל (רבבצ"מ) שהמקובל ר' בן ציון חזן ע"ה מייסד ישיבת פורת יוסף אמר לו שלא היה אומר ברכי נפשי בליל ראש חודש בישיבה עד שהיה מחלק לכל תלמידי וחכמי הישיבה את משכורתם.

ולמעונינים לראות הענין באורך וברוחב משורשי המנהג שיש לו יסוד כבר בדברי הזוה"ק (מדרש הנעלם וירא צז ע"ב) ועוד הרבה פוסקים יעיינו נא בספרו של הרב מוצפי שליט"א חודש בציון פרק ח ופרק יא וישבעו נחת.
 
איפה הרב כתב לומר,
הרב כתב שהנוהגים עדיף שינהגו לפחות לפני הלילה
בהלכה למעלה כתוב לומר
ורק בהערה מובא כדבריך
ועם כל הכבוד להחכם השלם רב"צ מוצפי עדיין לא הונח לי מדוע בירושלים לא אומרים מזמור זה
 
איפה כתוב שמנהג ירושלים לא לומר? מפורש שם כך (תמצות הדברים) מנהג זה פשט בירושלים ושאר מדינות המזרח לומר קודם תפילת ערבית מזמור ברכי נפשי וכן היה המנהג בירושלים העתיקה וכן נהגו בישיבת פורת יוסף לדורותיה לרבות חכם יהודא צדקה וחכם בן ציון אבא שאול ע"ה וכן נהגו בבתי הכנסת מדורות עברו כשמש צדקה, {אוהל רחל}, וכן נהג ראש המקובלים בירושלים רבנו אפרים הכהן ז"ל אביו של חכם שלום שלי' וגם בשבת
ומחילה מכבוד החזן המהולל ר' משה חבושה הי"ו הנה מפורש שכן נהגו לאמרו.
גם נ"ל לקוצ"ד שאין להביא ראיה ממרן מלכא עט"ר וצניף תפארתינו זיע"א שלא נהג לאמרו משום שהוא היה חושש לזמנו כידוע וכמו"כ לא היה אומר לשם יחוד וכדו' ונראה שלא בא לקבוע הדבר במסמרות לאמר ממני תראו וכן תעשו.
 
אמת ויציב מש"כ לעיל בשם הגאון החסיד הרב"צ מוצפי שליט"א שיש לאמרו ושכן נהגו גדולי המקובלים בירושלים וגם בלילות שבת ואין בו משום מקרא בלילה שאינו אלא בכלל התפילה. וכן נוהגין לקרוא עוד הרבה פסוקים בלילה כגון: ה' צבאות עמנו קודם ערבית, שיר למעלות, ועוד הרבה פסוקים בק"ש שעל המיטה בפרט לנוסח המקובלים וכן הרבה. הרי שלא חששו בזה משום שזה מכלל תפילה.
עוד צא ולמד מעובדא דהוה בהגאון ר' יהודה צדקה ע"ה שסיפר להגאון הנ"ל (רבבצ"מ) שהמקובל ר' בן ציון חזן ע"ה מייסד ישיבת פורת יוסף אמר לו שלא היה אומר ברכי נפשי בליל ראש חודש בישיבה עד שהיה מחלק לכל תלמידי וחכמי הישיבה את משכורתם.

ולמעונינים לראות הענין באורך וברוחב משורשי המנהג שיש לו יסוד כבר בדברי הזוה"ק (מדרש הנעלם וירא צז ע"ב) ועוד הרבה פוסקים יעיינו נא בספרו של הרב מוצפי שליט"א חודש בציון פרק ח ופרק יא וישבעו נחת.
לכאורה, בבא"ח (שנה ראשונה, פרשת פקודי) משמע שלא כדברי כת"ר. עיין שם
 
וכעת מצאתי באתר דורש ציון תשובה בזה וזה בעצם התמצות שכתבתי לעיל משמו ומספרו ולכבודו העתקתי.
שאלה - 193893
לכת"ר
הלילה עליתי להיות חזן בערבית, התחלתי "ברכי נפשי", פתאום כולם השתיקו אותי ואמרו שהם נוהגים ע"פ הבא"ח שלא לומר. לי אין אלא דברי הרב שליט"א.
אם אפשר מעט מקורות?
תשובה
מספרים בדותות ושקרים, וכבר אמרו ז"ל במסכת פסחים קי"ב, א. אמר רבי עקיבא לרבי שמעון בר יוחאי "אם ביקשת ליחנק היתלה באילן גדול".

כך ראינו בעיננו גדולי חכמי הקבלה בירושלים שהיו נוהגים לאמרו בכל ליל ראש חודש קודם תפילת ערבית. ומור אבי ז"ל נזהר היה מאוד באמירתו, וגם בלילות כשהתפללנו ערבית לאחר צאת הכוכבים. ואמר לי הטעם כי אמירתו הוא בגדר תפילה ולא בגדר מקרא או לימוד בלילה שהמקובלים היו נמנעים לאומרם מכח אזהרת רבנו האר"י ז"ל. .
והרואה יראה כי מצינו במקומות רבים שתיקנו לנו קריאת מקרא בלילה בדרך תפלה ושבח, כפי שתראה בתפילת ערבית לומר פסוקי השם צבאות וגומר, והוא רחום ועוד, וכן שיר למעלת בערבית וכנזכר בסידור תפלה למשה להגאון המקובל האלהי רבנו משה קורדבירו ז"ל, וכן אמירת קריאת שמע שעל המיטה וכמה וכמה פסוקים ומזמורים לאחריה, וכן נוהגים לומר קודם סעודה מזמור לדוד השם רועי לא אחסר, וקודם ברכת המזון למנצח בנגינות, ועוד פסוקים כנזכר במפורש בדברי רבנו האר"י ז"ל, ומזמורים קודם ואחרי ברכת הלבנה, ואמירת למנצח בנגינות בכל לילה לאחר ספירת העומר ועוד.
וכן פסוקי ויתן לך במוצאי שבת קודש להצלחה ולשמירה וכמפורש בדברי רבנו האר"י ז"ל בשער הכוונות [ ד"ס ע"ב], "אותם הפסוקים של ויתן לך האלהים מטל השמים כו', הכתובים במחזורים במוצאי שבת בסדר ההבדלה היה נוהג מורי ז"ל לאומרם בכל מוצאי שבת בעת שמבדיל על הכוס בביתו, והנה נזכר בזוהר בהקדמת דפ' בראשית [ד' י"ד ע"ב] ענין זה ועיין שם". והגם שהיה מקפיד בצאת השבת שלא לומר עם הציבור את המזמורים שנהגו לומר קודם תפילת ערבית במוצאי שבת, וכנזכר [שם ד"ס ע"א] "ליל מוצאי שבת כבר ביארתי כי מה שנהגו לומר בכל מוצ"ש סדר האלפא ביתא קודם תפלת ערבית לא היה מורי ז"ל נוהג לאומרה, ולא כל אותם השירים והמעלות כו' והמזמורים כלל ועיקר וכמו שכתבנו בסדר נוסח תפלת שחרית לעיל".
ובתפילת הדרך פסוקים שונים לצורך שמירה, ואמירת תיקון חצות בלילה, הן תיקון רחל ותיקון לאה, וכאלה רבות, ולא חששו משום קריאת מקרא בלילה, והיינו על כרחך לומר, שכל שהוא דרך תפלה ובקשת רחמים אין בכך חשש. ובכל אלו שזכרנו ועוד, לא מצינו שום פוסק או מקובל שהעיר על כך שלא לאמרם בלילה, והיינו שאין בזה כל חשש כלל.
ובספר חמדת ימים [חלק , די"ז ע"א] כתב "ובהתקדש עליו היום יזדרז להקדים לבא לבית הכנסת להתפלל תפילת ערבית עם הציבור בזמנה לכבוד הדר ראש החדש, וברוב עם הדרת מלך מלכו של עולם. ויתן בקולו קול עוז יצלח דברו במזמור "ברכי נפשי את השם, ה' אלהי גדלת מאוד" וכו' (הערת הרב המגיה הספר, א'ה לפי דברי הרב ז"ל שהעילוי בר"ח היא לנפש דוד, וע"כ יש נפש יתירה בר"ח ולא רוח יתירה. לפ"ז יש טוב טעם לומר "ברכי נפש"י") המספר בשבח היוצר ברוך הוא. "עשה ירח למועדים" לשלול סברת החוזים בכוכבים האומרים שמילואה ומיעוטה הוא לעשות רושם בבני אדם. וחושבים שיש כח בלבנה לפעול טוב כשהיא מתמלאה והולך, וכן להפך לפעול רע כשהיא מתמעטת. ועל כן חושבין אותה לאלהות, שעל כן אמר הקב"ה הביאו עלי כפרה שמיעטתי את הירח".
"ואולם לפי דברי מדרש הנעלם פרשת לך לך מצינו עוד טעם למנהג זה לומר ברכי נפשי אור ר"ח ויומו ז"ל מקימי מעפר דל וכו' להושיבי עם נדיבים וכסא כבוד ינחילם מהו וכסא כבוד ינחילם זה יעקב אבינו דעביד ליה כרסייא יקר בלחודוי לקבלא אולפן נשמתא דצדיקייא וקב"ה אזיל עמיה בכל ריש ירחא וירחא. וכד חמי נשמתא יקר אספקלריא שכינתא דמאריה מברכת וסגדת לקמיה הה"ד ברכי נפשי את ה'. אמר רבי עקיבא כל פרשתא דתשבחתא דא נשמתא אמרה לקמיה דקוב"ה אמר רבי עקיבא קאים עלוי ונשמתא פתחת ואמרת ה' אלהי גדלת מאד וכו' עד סיומא דקאמר יתמו חטאים. ועוד אמר ר' עקיבא ולא דא בלחודוי אלא משבחת ליה על גופא דאשתארת בעלמא דין ואומרת ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו ע"כ. ולפיכך טוב להודות מזמור הזה בהתקדש יום החדש להורות על עילוי הנשמות למעלה בר"ח. וכן מבואר בזוהר פרשת ויחי רכ"ד ע"ב העילוי רב שיש לנשמות הצדיקים בגן עדן מדי חדש בחדשו".
ועיין בשו"ת יביע אומר [חלק ו אורח חיים סימן ל, אות ו] שהביא דברי שו"ת מי יהודה [סימן כ"ב] שכתב "נראה שמותר לומר תהלים דרך תפלה ותחנונים בעת צרה לצורך רבים, ואין זה ענין ללימוד מקרא, והרי אנו אומרים כמה מזמורים בק"ש שעל המטה, [וכן הוא בגמרא שבועות ט"ז, ב], וכן שמעתי בכמה קהלות שאומרים לפני מעריב אשרי תמימי דרך וכו' בעת צרה, ולכן לפי עניות דעתי שאין כאן בית מיחוש". וכן הביא להלכה דברי הרב שו"ת ויחי יעקב [חלק אורח חיים סימן ט], שכל שקורא מזמורי תהלים בלילה דרך תפלה, אין בזה שום חשש, וכן מה שקוראים ויתן לך במוצאי שבת קודש לסימן טוב, ע"ש. וכו כתב להקל הגאון מבוטשאטש באשל אברהם [סימן רל"ח]. עיין שם". ועיין חזון עובדיה [חנוכה, עמוד רנ"ח].
וכן הוא מנהג ירושלים ושאר מדינות המזרח לומר קודם תפלת ערבית ברכי נפשי, וכן היה המנהג בירושלים העתיקה כנזכר בקובץ מחנים [עניני ראש חודש תשכ"ד].
וסיפר לי מורנו הגאון רבנו יהודה צדקה ז"ל ראש הישיבה זיע"א, כי הגאון המקובל רבנו בן ציון חזן ז"ל מייסד הישיבה פורת יוסף, אשר היה דבק בגאון עוזנו מרן הבן איש חי ז"ל, והוא אשר ערך לדפוס את כל ספרי רבנו הגאון הבן איש חי ז"ל, והיה יד ימינו בכל עניניו. היה אומר לו שבכל ערב ראש חודש לא היה מתחיל לומר "ברכי נפשי" עד שהיה מחלק לכל רבני ולומדי הישיבה פורת יוסף את המילגה החודשית שלהם, כי אמר איך אשא עיני אל השמיים ואומר ברכי נפשי, ולא שילמתי את המשכורות לכל לומדי הישיבה. וכן נהג אחריו הגאון רבי יהודה צדקה ז"ל כשבשנת תשכ"ח לקח על עצמו את עול המימון של המשכורות והמילגות לכל רבני הישיבה ואברכי הכולל, היה ממתין עד שכל הרבנים והאברכים קיבלו את משכורתם, וכשהיה מוודא שקיבלו כולם את חלקם, רק אז התחיל בתפילת ערבית ואמירת ברכי נפשי בהתלהבות מרובה קודם תפילת ערבית לעיני כל החכמים בישיבה. גם שם היה המקובל החריף חכם ששון מזרחי ז"ל מחבר ספר באתי לגני, והיה מצטרף עם כולם לאמירת המזמור. וכשסיפרתי הדברים לאדוני אבי ז"ל התרגש מאוד ושיבח את הדבר במילים נרגשות. וכולם לא הזכירו כלל מענין קריאת מקרא בלילה, והיו עושים מעשה וקוראים המזמור. גם עטרת ראשינו רבנו בן ציון אבא שאול ז"ל אשר ידיו רב לו בקבלה והיה מנאמני בית רבנו האר"י ז"ל ורבנו הרש"ש זיע"א, היה מתפלל עמנו מדי יום בישיבה הקדושה פורת יוסף, תפלות מנחה וגם ערבית בלילה, ובליל ראש חודש היה אומר את המזמור. ועיין בזה בשו"ת מבשרת ציון [חלק ב, סימן ע].
ולשקר אין רגלים.
 
חזור
חלק עליון