מתוך ה'מגדלות מרקחים':
הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו (כו ג)
בתוס' בבא בתרא פא. הביאו מהתוספתא בדעת רבי יהודה, שגר שהוא מבני קיני חותן משה מביא וקורא מפני שהוא יכול לומר "נשבע ה' לאבותינו לתת לנו", שהרי ניתן להם דושנה של יריחו. והקשה הגאון רבי צבי אליהו שטיינברג שליט"א, הרי דושנה של יריחו ניתן להם רק עד שיבנה בית המקדש, וכיון שניתן להם לזמן אם כן הוי קנין פירות, וכמ"ש הר"ן בנדרים כט. שכל קנין שאינו לעולם הוי קנין פירות, וקשה למ"ד שקנין פירות לאו כקנין הגוף, דסבירא ליה בגיטין מז: דהמוכר שדהו לפירות הלוקח מביא ואינו קורא, אם כן גם בני קיני שיש להם רק קנין פירות לא יקראו, ועי' הר צבי עה"ת פרשת בהעלותך מש"כ בקושיא זו.
ואולי יש לומר, דבאמת אם בני קיני יביאו מדושנה של יריחו אינם קורין, אלא שאם יש לגר מבני קיני קרקע בקנין גמור, כגון שירש את אשתו הישראלית, אז מביא וקורא מקרקע זו שהיא שלו לגמרי, ואע"פ ששאר גר אינו מביא וקורא בכה"ג, כיון שאינו יכול לומר אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו, י"ל דלענין אמירת "לתת לנו" לכו"ע די בנתינה של קנין פירות אע"פ שאינה כקנין הגוף, דעכ"פ קיבלו במתנת הארץ.
עוד יש לומר, דהנה בספרי פרשת ראה פיסקא ס"ב פליגי תנאי על הפסוק "ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים", דרבי שמעון סובר שעלו כשנבנה הבית והוצרכו לפנות את דושנה של יריחו, ורבי יהודה סובר שעלו משום שהלכו משם ללמוד תורה אצל יעבץ. וכתב בפירוש המיוחס לראב"ד על הספרי, דשמא לרבי יהודה ניתנה לבני יתרו דושנה של יריחו לגמרי על פי הדיבור, ולא רק עד בנין הבית. וא"כ ניחא, דרבי יהודה לשיטתו שעל פי הדיבור ניתן להם לעולם, ואם כן אין זה קנין פירות.
הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו (כו ג)
בתוס' בבא בתרא פא. הביאו מהתוספתא בדעת רבי יהודה, שגר שהוא מבני קיני חותן משה מביא וקורא מפני שהוא יכול לומר "נשבע ה' לאבותינו לתת לנו", שהרי ניתן להם דושנה של יריחו. והקשה הגאון רבי צבי אליהו שטיינברג שליט"א, הרי דושנה של יריחו ניתן להם רק עד שיבנה בית המקדש, וכיון שניתן להם לזמן אם כן הוי קנין פירות, וכמ"ש הר"ן בנדרים כט. שכל קנין שאינו לעולם הוי קנין פירות, וקשה למ"ד שקנין פירות לאו כקנין הגוף, דסבירא ליה בגיטין מז: דהמוכר שדהו לפירות הלוקח מביא ואינו קורא, אם כן גם בני קיני שיש להם רק קנין פירות לא יקראו, ועי' הר צבי עה"ת פרשת בהעלותך מש"כ בקושיא זו.
ואולי יש לומר, דבאמת אם בני קיני יביאו מדושנה של יריחו אינם קורין, אלא שאם יש לגר מבני קיני קרקע בקנין גמור, כגון שירש את אשתו הישראלית, אז מביא וקורא מקרקע זו שהיא שלו לגמרי, ואע"פ ששאר גר אינו מביא וקורא בכה"ג, כיון שאינו יכול לומר אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו, י"ל דלענין אמירת "לתת לנו" לכו"ע די בנתינה של קנין פירות אע"פ שאינה כקנין הגוף, דעכ"פ קיבלו במתנת הארץ.
עוד יש לומר, דהנה בספרי פרשת ראה פיסקא ס"ב פליגי תנאי על הפסוק "ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים", דרבי שמעון סובר שעלו כשנבנה הבית והוצרכו לפנות את דושנה של יריחו, ורבי יהודה סובר שעלו משום שהלכו משם ללמוד תורה אצל יעבץ. וכתב בפירוש המיוחס לראב"ד על הספרי, דשמא לרבי יהודה ניתנה לבני יתרו דושנה של יריחו לגמרי על פי הדיבור, ולא רק עד בנין הבית. וא"כ ניחא, דרבי יהודה לשיטתו שעל פי הדיבור ניתן להם לעולם, ואם כן אין זה קנין פירות.