• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • לקראת יום השנה ה12 של מרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א "המרכז למורשת מרן" יוצא במספר קמפיינים להגדיל את הפעילות השוטפת בע"ה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בתורתו. לצורך כך נשמח שתכתבו לנו את צורת הראיה שלכם לפעילות, כיצד היא משפיעה עליכם, ובמה זה בא לידי ביטוי... בזכותכם עוד המונים יכולים להצטרף! >> לחצו כאן וענו על השאלון 👈 זכרו את דברי מרן: אין למעלה ממזכי הרבים!

בעניין אבלות בערב פסח

גרינפלד

Well-known member
כתב השו"ע (יו"ד סי' שצט ס"ג): אם קבר את מתו שבעה ימים קודם הרגל ונהג בהם גזירת שבעה הרגל מבטל ממנו גזירת שלשים אפי' חל יום שביעי בערב הרגל דמקצת היום ככולו ועולה לכאן ולכאן ומותר לכבס ולרחוץ ולספר בערב הרגל. הגה: סמוך לחשיכה (טור) ובערב פסח מותר בכל אחר חצות דהיינו מזמן שחיטת הפסח ואילך ועדיף שיגלח קודם חצות הואיל ואחרים אסורים לגלח אחר חצות (תשובת ר"י מינץ ס"ד).

וכתב הגר"א (סק"ט): ובע"ש כו'. נראה דחשיב [ערב פסח] כמו מועד דקרא חשבו בתוך המועדים וכן מדמי בגמרא פ"ד דפסחים (נ"ה ב') ובפ"ב דמ"ק.

ולכאורה כוונת הגר"א לפסוק באמור. ולכאורה גם בפרשת פנחס (כח, טז) "ובחדש הראשון בארבעה עשר יום לחדש פסח לה'".

ובדרשו (סי' תקמח הע' 39) הובא: וכן כשחל ערב פסח בתוך השבעה, כתב החכמת אדם (כלל קסט ס"ג) שאינו נוהג מנהגי אבלות לאחר חצות, ומותר אז בנעילת נעלים ובישיבה על כסא, כיון שהוא כיום טוב לכל דבר. מאידך, הגר"ש גאנצפריד (הובא בלחם הפנים שעל הקיצור שו"ע סי' רכ ס"ד) כתב שאין להקל בזה אלא בדיני אבלות של השלושים, דהיינו כשחל ערב פסח ביום השביעי ואילך, ובשו"ת שבט הלוי (ח"ו סי' קעג) נקט העיקר לדינא כדעת החכמת אדם, וכן הגר"ש דבליצקי (קובץ בית אהרן גליון ק עמ' צח) כתב שכן הרגילות להורות בזמנינו [וראה מה שכתב שם בזה].​
 
חזור
חלק עליון