כתב רש"י (יג, א) תשמרו לעשות, ליתן לא תעשה על עשה האמורים בפרשה שכל השמר לשון לא תעשה הוא אלא שאין לוקין על השמר של עשה, ע"כ. והנה על הפסוק (שמות כג, יג) "ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו", פירש רש"י "ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו, לעשות כל מצות עשה באזהרה שכל שמירה שבתורה אזהרה היא במקום לאו". וכתב הרמב"ן שלפי"ז צריך לומר שזה לאו שבכללות, שאל"כ [לר' יהודה לאו שאין בו מעשה לוקין עליו] ילקו על כל לאו שבתורה. אבל הקשה הרמב"ן שהרי בעירובין (צו, א) אמרו "השמר דעשה עשה". אכן ברש"י כאן נראה שפירש השמר דעשה עשה – שלא לוקים. שוב מצאתי שכבר כתב כן הגור אריה (שמות שם).
וכתב הגור אריה שם עוד, דנפק"מ שתשובה לבד [בלי יוה"כ] לא תכפר על זה. ולכאורה קשה א"כ לפי רש"י בשמות איך תשובה לבד מכפרת על עשה, והרי על כל עשין יש לאו ד"תשמרו".
וכתב הגור אריה שם עוד, דנפק"מ שתשובה לבד [בלי יוה"כ] לא תכפר על זה. ולכאורה קשה א"כ לפי רש"י בשמות איך תשובה לבד מכפרת על עשה, והרי על כל עשין יש לאו ד"תשמרו".