• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

בעניין סדר החיות הטמאות

גרינפלד

Well-known member
הנה בפרשת שמיני סדר החיות הטמאות שהתורה מפרטת הוא גמל, שפן, ארנבת, חזיר,
ואילו בפרשת ראה הסדר הוא גמל ארנבת שפן חזיר.

ויש לדון שהטעם שהתורה שינתה את הסדר הוא כדי שלא נאמר שמי שכתוב קודם חמור יותר, ונפק"מ לפיקוח נפש, וכדמצאנו בכמה מקומות עניין זה שהתורה משנה סדר כדי לומר שכולם שקולים.

עוד יש לדון על פי המדרש רבה שגמל כנגד בבל, שפן-מדי, ארנבת-יון, חזיר-אדום,
וממילא הסדר בפרשת שמיני מובן, ובפרשת ראה שונה אולי כמו שמצאנו בכמה מקומות שהרמז ליון הוא קודם מדי,
לפי שיטה אחת במדרש ב"אימה חשכה גדולה נופלת עליו", וכן לגירסתינו במדרש רבה אמרפל מלך שנער-בבל, אריוך מלך אלסר-יון, כדרלעומר מלך עילם-פרס [תדעל מלך גויים-אדום].

ואשמח אם יבארו בזה.
 
עי' רש"י במדבר ל"ו י"א דמשו"ה נשתנה סדר שמותן של צלפחד, מגיד ששקולות זו כזו.
וכן מצאנו באהרן ומשה, רש"י וארא,
וכן ביאר כמדומה במשמר הלוי מה הראיה שבשבעת המינים המוקדם בפסוק קודם [אחרי הקדימה לארץ], שלכאורה והלא חייב להיות איזה סדר,
אלא שאם לא היה דין קדימה - הייתה התורה כותבת שוב בסדר אחר.
 
עוד יש לדון על פי המדרש רבה שגמל כנגד בבל, שפן-מדי, ארנבת-יון, חזיר-אדום,
וממילא הסדר בפרשת שמיני מובן, ובפרשת ראה שונה אולי כמו שמצאנו בכמה מקומות שהרמז ליון הוא קודם מדי,
לפי שיטה אחת במדרש ב"אימה חשכה גדולה נופלת עליו", וכן לגירסתינו במדרש רבה אמרפל מלך שנער-בבל, אריוך מלך אלסר-יון, כדרלעומר מלך עילם-פרס [תדעל מלך גויים-אדום].
בתנחומא (הובא ברבינו בחיי) כתוב ששפן זה יון, שהשפילה [ברבינו בחיי: שביטלה] את התורה מפי הנביאים,
וארנבת - זו מדי,
ואפשר לרמוז שפן - יון באלב"ם [אם לא נחליף את הנ'].

רק צ"ע אם אין זו ט"ס, כי התנחומא ממשיך שאשת תלמי ארנבת שמה, ולכאורה תלמי היה מיוון.

ובהמשך הביא רבינו בחיי שבהלל הגדול נאמר הודו לה' כי טוב על מלכות בבל, הודו לאלוקי האלוקים על מלכות יון, הודו לאדוני האדונים על מלכות מדי, והודו לקל השמים על מלכות אדום,
וגם כאן יון לפני מדי.
 
חזור
חלק עליון