• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

בעניין סעודת פורים השנה

אד יעלה

Well-known member
א.
השנה פורים ביום שישי והרמ''א כתב שיעשו בשחרית מפני כבוד שבת והמשנ''ב כתוב לכתחילה קודם חצות ומציין יד אפרים בשער אפרים בשם מהרי''ל עד שעה עשרית שזה יותר מחצות, נמצא שלכתחילה לפי הרמ''א עד חצות ומהריל אומר עד שעה עשירית.

ב.
הרמב''ם מביא שאסור לקבוע סעודה ומשתה בער''ש אבל מותר לאכול ולשתות עד שתחשך ומ''מ מפני כבוד השבת ימנע מהמנחה ולמעלה לקבוע סעודה שזה שעה שעירית והמגיד משנה מבאר שיש סעודה גדולה שלא רגיללקבוע ביום חול שזה אסור ביום שיש כלל אבל סעודה רגילה מותר וכדאי להמנע משעה עשירית.
וביאור הדברים שסעודה גדולה זה זלזול בשבת ולכן אסור כל היום
אבל סעודה רגילה שזה אסור מפני תיאבון וזה משעה עשירית
והמגיד משנה מביא מקור מהגמרא בגיטין לח שהיו שתי משפחות שנעקרו כיו שהיו קובעים סעודה בער''ש.
ולכן צריך להזהר מאד לא לאכול ביום שישי סעודה גדולה
 
מה הבעיה לעשות סעודה גדולה כרגיל, ופורס מפה ומקדש, או אם יש מנין יעשה גם ערבית וקידוש בתוך הסעודה, ובכך הרוויח הכל, הלא כן?
(הכוונה למי שרוצה ומתחשק לו לעשות כהרגלו סעודה גדולה בצהרים)
 
מה הבעיה לעשות סעודה גדולה כרגיל, ופורס מפה ומקדש, או אם יש מנין יעשה גם ערבית וקידוש בתוך הסעודה, ובכך הרוויח הכל, הלא כן?
(הכוונה למי שרוצה ומתחשק לו לעשות כהרגלו סעודה גדולה בצהרים)
הרב יצחק לוי אמר בשיעור הנ"ל שמישהו שאל אותו ופסק לו שלא לעשות כן.
 
גם בנהר מצרים למהר"א בן שמעון כתב שכך הוא מנהג ירושלים ומנהג מצרים.

ועוד, צריך לזכור שכל ההתעוררות להיכנס לשבת תאב ולכן לאכול מוקדם וכו', הוא בבחינת חכם עיניו בראשו, אבל מעקיה"ד העוסק במצוה פטור מן המצוה, ויכול לסעוד רגיל. (כמבואר כיו"ב בילקו"י לענין חול המועד בערב שבת).

ומ"מ ודאי שאין לומר שמי שלא סעד עד מנחה קטנה יסעד 'כזית בשר ומעט יין', הלזה יקרא משתה ושמחה וחייב איניש וכו'.
 
סעודת פורים השנה לכוין לא לצאת ידי המצוה של האכילה בבוקר
כי א"כ לא יוכל לאכול אח"כ כי כבר יצא ידי חובה וזה סעודה שלא רגיל בה
 
לא הבנתי כ"כ ממרן שליט"א, אם עושה בצהריים, יש הקפדה להתפלל מנחה לפני?
בוודאי שכן. דהא כל השנה דעת מרן השו''ע שאסור לאכול מחצות היום לפני שהתפלל מנחה, ובנידו''ד ששכיח שכרות בודאי שחייב להתפלל לפני כן לכו''ע כמבואר בגמ' שבת י.
 
חזור
חלק עליון