הנה מבואר בפסחים (ט' א') שאם היה וודאי חמץ - אפי' שמסתמא עכבר אכלו, מ"מ אין ספק מוציא מידי וודאי,
ובספק חמץ - תולים שהעכבר אכל.
וכזאת בשו"ע (סי' תל"ג ס"ו) לענין מקום שמצויים שם בקר או תרנגולים או עופות.
והביא המשנ"ב (ס"ק כז) שאם היה סמוך לפסח נחשב וודאי "ואפשר דכל שלשים יום מקרי סמוך לפסח", כן שיטת המג"א;
אבל דעת המקור חיים דדווקא מה שהיה בליל י"ד אחר שהגיע זמן הבדיקה - הוא נקרא וודאי.
והובא בדרשו (הע' 23) שלהלן (סי' תמ"ג סק"ה) סתם המשנ"ב כדעת המקור חיים,
אך בשעה"צ (סי' תס"ה סק"ג) סתם כמגן אברהם.
ויש לדון ששם כתב את עיקר הדין בשם "יש מי שכתב",
וגם ששם הוא לענין לכתחילה,
מיהו גם המשנ"ב (בסי' תמ"ג) הוא לענין לכתחילה.
ויל"ד בזה.
והנה זה וודאי שכגון השנה שערב פסח חל בשבת, מליל י"ג -הוא כליל י"ד, כי חייבים לבדוק,
אך יל"ד למש"כ האבני צדק שמי שלא בדק בליל י"ג יכול לבדוק בליל שבת ע"י שגוי יחזיק את הנר,
איך יהיה הדין לגבי אין ספק מוציא מידי וודאי [לדעת המקור חיים],
האם נימא שמכיון שהתחייב בליל י"ג - נחשב וודאי [וזה לכאורה הצד היותר פשוט],
או שנימא שמכיון שבודק כעת בליל י"ד, ואז לא היה וודאי - נחשב לספק ואפשר לתלות שהבע"ח אכלו.
וכן יש לדון גם לחולקים על האבני צדק איך יהיה הדין אם בודק מקום מואר בליל שבת.
ובספק חמץ - תולים שהעכבר אכל.
וכזאת בשו"ע (סי' תל"ג ס"ו) לענין מקום שמצויים שם בקר או תרנגולים או עופות.
והביא המשנ"ב (ס"ק כז) שאם היה סמוך לפסח נחשב וודאי "ואפשר דכל שלשים יום מקרי סמוך לפסח", כן שיטת המג"א;
אבל דעת המקור חיים דדווקא מה שהיה בליל י"ד אחר שהגיע זמן הבדיקה - הוא נקרא וודאי.
והובא בדרשו (הע' 23) שלהלן (סי' תמ"ג סק"ה) סתם המשנ"ב כדעת המקור חיים,
אך בשעה"צ (סי' תס"ה סק"ג) סתם כמגן אברהם.
ויש לדון ששם כתב את עיקר הדין בשם "יש מי שכתב",
וגם ששם הוא לענין לכתחילה,
מיהו גם המשנ"ב (בסי' תמ"ג) הוא לענין לכתחילה.
ויל"ד בזה.
והנה זה וודאי שכגון השנה שערב פסח חל בשבת, מליל י"ג -הוא כליל י"ד, כי חייבים לבדוק,
אך יל"ד למש"כ האבני צדק שמי שלא בדק בליל י"ג יכול לבדוק בליל שבת ע"י שגוי יחזיק את הנר,
איך יהיה הדין לגבי אין ספק מוציא מידי וודאי [לדעת המקור חיים],
האם נימא שמכיון שהתחייב בליל י"ג - נחשב וודאי [וזה לכאורה הצד היותר פשוט],
או שנימא שמכיון שבודק כעת בליל י"ד, ואז לא היה וודאי - נחשב לספק ואפשר לתלות שהבע"ח אכלו.
וכן יש לדון גם לחולקים על האבני צדק איך יהיה הדין אם בודק מקום מואר בליל שבת.