מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכל אשר יגע על פני השדה בחלל חרב או במת או בעצם אדם או בקבר יטמא שבעת ימים (יט טז)
בנזיר נג: ובספרי כאן מבואר דהאי קרא מיירי בטומאת אהל, וקרא דלקמן יח "ועל הנוגע בעצם או בחלל או במת" מיירי בטומאת מגע. וכתב הרמב"ם בפירוש המשניות אהלות פ"ב מ"א, שלכן נאמר לגבי טומאת אהל "עצם אדם", מפני שאינו מטמא באהל אלא עצם שניכרת בו צורת אדם כגון שדרה או גולגולת. ואילו לגבי מגע נאמר "הנוגע בעצם", ולא נאמר "עצם אדם", כיון שגם עצם כשעורה מטמאת במגע.
ובזה יש לבאר מה דילפינן במועד קטן ה. ציון קברות מדכתיב "וראה עצם אדם ובנה אצלו ציון", ואמרינן שם שאין מציינין אלא על דבר המטמא באהל, ולפי דברי הרמב"ם הנ"ל יש לומר דזהו שנאמר בקרא דציון קברות "עצם אדם", דהיינו עצם שניכרת בו צורת אדם וכמו דכתיב בטומאת אהל. ובשיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריש שם העיר דקרא לאו דוקא, דמשמע שגם על עצם יחידי מציינין, והרי אין מציינין אלא על דבר המטמא באהל, ועצם יחידית אינה מטמאה באהל. ולפי"ד הרמב"ם הנ"ל ניחא היטב דהקרא מדוקדק דנקט עצם "אדם" דדוקא על עצם שיש בו צורת אדם מציינין. והדברים מבוארים בירושלמי מועד קטן שם על הך קרא וראה עצם אדם, "אדם" מכאן שמציינין על השדרה והגולגולת, והיינו כמו שנתבאר.
וכל אשר יגע על פני השדה בחלל חרב או במת או בעצם אדם או בקבר יטמא שבעת ימים (יט טז)
בנזיר נג: ובספרי כאן מבואר דהאי קרא מיירי בטומאת אהל, וקרא דלקמן יח "ועל הנוגע בעצם או בחלל או במת" מיירי בטומאת מגע. וכתב הרמב"ם בפירוש המשניות אהלות פ"ב מ"א, שלכן נאמר לגבי טומאת אהל "עצם אדם", מפני שאינו מטמא באהל אלא עצם שניכרת בו צורת אדם כגון שדרה או גולגולת. ואילו לגבי מגע נאמר "הנוגע בעצם", ולא נאמר "עצם אדם", כיון שגם עצם כשעורה מטמאת במגע.
ובזה יש לבאר מה דילפינן במועד קטן ה. ציון קברות מדכתיב "וראה עצם אדם ובנה אצלו ציון", ואמרינן שם שאין מציינין אלא על דבר המטמא באהל, ולפי דברי הרמב"ם הנ"ל יש לומר דזהו שנאמר בקרא דציון קברות "עצם אדם", דהיינו עצם שניכרת בו צורת אדם וכמו דכתיב בטומאת אהל. ובשיטה לתלמיד רבינו יחיאל מפריש שם העיר דקרא לאו דוקא, דמשמע שגם על עצם יחידי מציינין, והרי אין מציינין אלא על דבר המטמא באהל, ועצם יחידית אינה מטמאה באהל. ולפי"ד הרמב"ם הנ"ל ניחא היטב דהקרא מדוקדק דנקט עצם "אדם" דדוקא על עצם שיש בו צורת אדם מציינין. והדברים מבוארים בירושלמי מועד קטן שם על הך קרא וראה עצם אדם, "אדם" מכאן שמציינין על השדרה והגולגולת, והיינו כמו שנתבאר.