• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

בקושיית הגמ' איך משה כתב "וימת שם משה"

גרינפלד

Well-known member
הגמ' בב"ב ט"ו ע"א מקשה כיצד יתכן שמשה כתב "וימת שם משה", והרי לאחר שמת אינו יכול לכתוב. ודן בספר דברי יציב יו"ד ח"ב סי' רל"א, שמצינו בספר חסידים סי' א'קכ"ט [מובא בגליון הש"ס כתובות ק"ג ע"א] שרבי לאחר פטירתו הוציא בקידוש את בני ביתו, כי נחשב כחי ולא נאמר עליו "במתים חפשי" (שמי שפטור אינו יכול להוציא ידי חובה); וא"כ גם משה רבינו לכאורה היה כשר לכתיבת ס"ת גם לאחר פטירתו. ויתכן לדון שלא משמע בתורה שיצא מקברו. עוד יתכן שאמנם רבי היה נחשב בר חיובא להוציא בקידוש, [מדין ערבות]; אבל כתיבת ס"ת דדרשינן גיטין מ"ה ע"ב שמי שאינו בקשירה (של תפילין) אינו בכתיבה, זה צריך שיקשור בפועל, ואחרי מיתה כבר לא קושרים. עוד יתכן שהספר חסידים יסבור שיוצאים ידי חובת קידוש בתפילה (כשיטת המג"א סי' רע"א סק"א), וכלפי החיוב קידוש דרבנן נחשב צדיק לאחר מיתתו כחי, אבל לגבי דאורייתא לכתיבת ס"ת, לא נחשב כן. ובדברי יציב שם הביא לדברי המהרש"א סוטה י"ג ע"ב על הי"א בגמ' שם שמשה לא מת, שטעמם מחמת הקושיא כיצד כתב "וימת שם משה".​
 
נערך לאחרונה:
תראה במנחות ל, הגמ' גורסת משה חי וכו', וברור שכוונת הגמרא לשאול שלכאורה לא יתכן שבעודו חי יכתוב על עצמו וימת שם משה
בקיצור. השאלה לא מתחילה כלל.
לכאורה כוונת גירסא זו שאם כתב, בע"כ שהיה חי, ואיך יתכן שכתב "וימת", ועל זה הקושיא שיתכן שבאמת כבר נפטר, וכתב, כמו שרבי דיבר אחרי מיתתו.
 
נערך לאחרונה:


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון