• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בקשת מקורות לציטוטים ומימרות

אושרי רביב

Well-known member
מוֹסִיף הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ (מקור) וְאוֹמֵר כִּי אָדָם שֶׁאֵינוֹ עוֹבֵד בְּשִׂמְחָה - עֲבוֹדָתוֹ אֵינָהּ נֶחְשֶׁבֶת!
וְכֵן כּוֹתֵב הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ (מקור), שֶׁבְּכֹחַ הָרִקּוּד שֶׁל הָאָדָם וּבְכֹחַ הַזֵּעָה שֶׁבָּאָה מֵחֲמַת הַמַּאֲמָץ - לִמְחֹק עֲווֹנוֹת חֲמוּרִים כִּפְגַם הַבְּרִית!
הַסַּבָּא מִנּוֹבְהַרְדּוֹק (מקור), מַמְשִׁיל אֶת הָעִנְיָן לְאָדָם הַמְהַלֵּךְ עַל שְׂפַת הַנָּהָר וּמְעֻנְיָן לִשְׂחוֹת בּוֹ. הַאִם יָכוֹל לִשְׂחוֹת לַחֲצָאִים? חֲצִי לְהִכָּנֵס וַחֲצִי לֹא? לְהַרְטִיב רַק אֶת הָרַגְלַיִם? לֹא וָלֹא. אִם הוּא מְעֻנְיָן לִשְׂחוֹת בַּנָּהָר עָלָיו לְהִכָּנֵס בְּכָל גּוּפוֹ. כָּךְ יְהוּדִי הַמְבַקֵּשׁ לַחְזֹר בִּתְשׁוּבָה, הַאִם יַכְשִׁיר אֶת מִטְבָּחוֹ לַחֲצָאִין? יַכְשִׁיר בְּכָל יוֹם כְּלִי אַחֵר וְיַמְשִׁיךְ לְבַשֵּׁל עֲדַיִן? מוּבָן שֶׁאָדָם כָּזֶה לֹא יַצְלִיחַ לְהַכְשִׁיר אֶת מִטְבָּחוֹ כַּדָּת וְכַדִּין וְיִשָּׁאֵר הַמִּטְבָּח טָרֵף כְּשֶׁהָיָה... עַל כֵּן כָּל אֶחָד זָקוּק לְרַב שֶׁיַּדְרִיךְ אוֹתוֹ הֵיכָן עָלָיו לִקְפֹּץ לַמַּיִם וּלְדַקְדֵּק בַּהֲלָכָה וְהֵיכָן רָצוּי לַעֲלוֹת בְּהַדְרָגָה. אוּלָם אִם רוֹצֶה אַתָּה לִהְיוֹת יְהוּדִי כָּשֵׁר - תַּחְלִיט הַחְלָטָה בְּיוֹם אֶחָד, וּמִן הַשָּׁמַיִם יְסַיְּעוּ לְךָ לְהַמְשִׁיךְ.
שֶׁכַּיָּדוּעַ, כְּכָל שֶׁהָאָדָם גָּדוֹל יוֹתֵר כָּךְ גָּדֵל הַפְּגָם בְּחֶטְאוֹ (מקור).
כּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם (מקור) שֶׁאִם גּוֹי קִיֵּם אֵבֶר מִן הָחַי, בִּרְכַּת ה', גֵּזֶל, דַּיָּנִים, גִּלּוּי עֲרָיוֹת, שְׁפִיכוּת דָּמִים וַעֲבוֹדָה זָרָה, לֹא מִסִּבּוֹת הוּמָנִיּוֹת כָּאֵלּוּ וַאֲחֵרוֹת אֶלָּא כִּי כָּךְ צִוָּה ה' בְּתוֹרָתוֹ - יֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא.
הָרַב שָׁךְ ע"ה הֵעִיד עַל עַצְמוֹ (מקור) שֶׁבְּיוֹם שֶׁהָיָה מַרְגִּישׁ קְרִירוּת בְּיִרְאַת שָׁמַיִם הָיָה קוֹרֵא אֶת פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית.
הָרַמְבַּ"ם (מקור) כּוֹתֵב כִּי ה' יִתְבָּרַךְ צִוָּה אוֹתָנוּ בְּתוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה לְאַהֲבָה אוֹתוֹ, וְכֵיצַד יָכוֹל הָאָדָם לְהַגִּיעַ לְאַהֲבַת ה'? עַל יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת!
קוֹרֵא דָּוִד הַמֶּלֶךְ ע"ה בִּתְהִלִּים "הַלְלוּ אֶת ה' מִן הָאָרֶץ תַּנִּינִים וְכָל תְּהֹמוֹת, אֵשׁ וּבָרָד, שֶׁלֶג וְקִיטוֹר רוּחַ סְעָרָה עֹשָׂה דְבָרוֹ, הֶהָרִים וְכָל גְּבָעוֹת, עֵץ פְּרִי וְכָל אֲרָזִים, הַחַיָּה וְכָל בְּהֵמָה רֶמֶשׂ וְצִפּוֹר כָּנָף, הַלְלוּ אֶת ה' מִן הַשָּׁמַיִם הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים, הַלְלוּהוּ שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ, הַלְלוּהוּ כָּל כּוֹכְבֵי אוֹר, הַלְלוּהוּ שְׁמֵי הַשָּׁמָיִם, וְהַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל הַשָּׁמָיִם" (תהלים קמח). מַסְבִּיר הָרַמְבַּ"ם (מקור) שֶׁאֵין הַכַּוָּנָה שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶךְ מְצַוֶּה עַל הָאָרֶץ וְעַל בַּעֲלֵי הַחַיִּים לְשַׁבֵּחַ אֶת ה', וְכֵן אֵין הַכַּוָּנָה שֶׁמּוֹרֶה לַשָּׁמַיִם, לַשֶּׁמֶשׁ וְלַיָּרֵחַ לְשַׁבֵּחַ אֶת מִי שֶׁיְּצָרַם, אֶלָּא כַּוָּנָתוֹ שֶׁל דָּוִד הִיא לָנוּ, בַּעֲבוּרֵנוּ!
חֲזַ"ל (מקור) אוֹמְרִים שֶׁמִּתּוֹךְ טוֹבָה שֶׁהִשְׁפִּיעַ ה' יִתְבָּרַךְ עַל דּוֹר הַמַּבּוּל, מָרְדוּ בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר "וַיֹּאמְרוּ לָאֵל סוּר מִמֶּנּוּ, וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ" (איוב כא, יד).
מַסְבִּיר הֶחָפֵץ חַיִּים זִיעָ"א (מקור) אֶת הַסִּבָּה לְהַחְרָבָתוֹ שֶׁל הָעוֹלָם עַל יְדֵי הַמַּבּוּל דַּוְקָא, וְלֹא בְּצוּרָה אַחֶרֶת. הֲרֵי לֹא חֲסֵרוֹת דְּרָכִים מִלִּפְנֵי ה' לְטַהֵר אֶת הָעוֹלָם מִטֻּמְאוֹת הָעֲווֹנוֹת שֶׁהָיוּ בּוֹ, אֶלָּא שֶׁהַדָּבָר דּוֹמֶה לְחֵפֶץ שֶׁנִּטְמָא, שֶׁדֶּרֶךְ טָהֳרָתוֹ הִיא לְהַטְבִּילוֹ בְּמִקְוֵה טָהֳרָה. כָּךְ הָעוֹלָם, שֶׁנִּטְמָא וְסָפַג הַשְׁחָתָה מִמַּעֲשֵׂי בְּנֵי הָאָדָם הָרָעִים, נִטְהַר בְּמֵי הַמַּבּוּל, כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה אֶפְשָׁרוּת לְאַחַר מִכֵּן לִצֹּר עוֹלָם חָדָשׁ, טָהוֹר וְזַךְ.
שׁוֹאֵל הַבַּעַל שֵׁם טוֹב (מקור) מָה הַהֶבְדֵּל בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע? וְעוֹנֶה כִּי הַצַּדִּיק הוּא מִי שֶׁמַּצְדִּיק אֶת קוֹנוֹ, תָּמִיד מַצְדִּיק אֶת הַקָּבָּ"ה עָלָיו, מַצְדִּיק אֶת דִּינוֹ.
לֹא לְחִנָּם זוֹעֵק דָּוִד הַמֶּלֶךְ בִּתְהִלִּים "הַצִּילֵנִי מִדָּמִים אֱלֹהִים" (נא, טז). הַפְּשָׁט הַפָּשׁוּט הוּא שֶׁיַּצִּילֶנּוּ מֵרֶצַח, אוּלָם מְדֻבָּר גַּם עַל הַצָּלָה מִכֶּסֶף! מוֹסִיף הָאַדְמוֹ"ר מִקּוֹצְק (מקור) "מִדָּמִים אֱלֹהִים" - שֶׁהַכֶּסֶף לֹא יִהְיֶה הָאֱלֹהִים שֶׁלִּי.
חֲזַ"ל (מקור) מוֹרִים לִבְכּוֹת עַל הַמֵּת בֶּכִי שֶׁל פְּרֵדָה, מִשּׁוּם שֶׁהַנִּתּוּק הוּא זְמַנִּי.
וּכְבָר אָמַר רַבֵּנוּ רַבִּי יִשְׂרָאֵל מִסַּלַּנְט זִיעָ"א (מקור) שֶׁקַּל יוֹתֵר לְסַיֵּם אֶת כָּל הַשַּׁ"ס מִלְּתַקֵּן מִדָּה רָעָה אַחַת.
נֶאֱמַר "וַיֵּעָתֶר לוֹ ה'", שׁוֹאֲלִים חֲזַ"ל מַהִי כַּוָּנַת הַמִּלָּה "וַיֵּעָתֶר"? וּמְשִׁיבִים (מקור) כִּי תְּפִלָּתָם שֶׁל צַדִּיקִים דּוֹמָה לְ'עֶתֶר' – קִלְּשׁוֹן.
מֵילָא עֵשָׂו, חָפֵץ לָצֵאת לְבָתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה, אוּלָם יַעֲקֹב, מַדּוּעַ הוּא רוֹצֶה לָצֵאת וּלְהַגִּיעַ לְבֵית מִדְרָשׁ? הֲרֵי יוֹדְעִים אָנוּ שֶׁבִּזְמַן שֶׁנִּמְצָא הַתִּינוֹק בְּבֶטֶן אִמּוֹ מְלַמְּדוֹ הַמַּלְאָךְ תּוֹרָה! יַעֲקֹב, אַתָּה זוֹכֶה לִלְמֹד תּוֹרָה מִפִּי מַלְאַךְ ה', אָז מַדּוּעַ מִשְׁתּוֹקֵק אַתָּה לָצֵאת? אֶלָּא לִמְּדוּנוּ חֲזַ"ל (מקור) שֶׁרָצָה יַעֲקֹב לָצֵאת מִשּׁוּם שֶׁהָיָה לְיַד רָשָׁע!
לְאַחַר שֶׁנִּתְעַבְּרָה רִבְקָה אִמֵּנוּ מְסַפְּרִים לָנוּ חֲזַ"ל (מקור) שֶׁכַּאֲשֶׁר הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשִׁיּוֹת הָיָה יַעֲקֹב מְפַרְכֵּס לָצֵאת, וְכַאֲשֶׁר הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה רַחַ"ל הָיָה עֵשָׂו מְפַרְכֵּס לָצֵאת. וְרִבְקָה אוֹמֶרֶת "אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי" (בראשית כה, כב) - אִם כָּךְ קוֹרֶה לִי, מַדּוּעַ הָיִיתִי מִתְאַוָּה וּמִתְפַּלֶּלֶת לְהֵרָיוֹן? וּבַהֶמְשֵׁךְ הַפָּסוּק כָּתוּב "וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'" (מקור) – הָלְכָה לְבֵית מִדְרָשָׁם שֶׁל שֵׁם וָעֵבֶר לִשְׁאֹל בַּנְּבוּאָה.

מַקְשֶׁה עַל כָּךְ הַצַּדִּיק ר' יְהוֹשֻׁעַ מִבֶּעְלְז זְצוּקַ"ל (מקור) וְשׁוֹאֵל, מַה גָּרַם לְרִבְקָה לָרוּץ וְלִדְרֹשׁ אֶת ה' עַל הַיֶּלֶד הַמּוּזָר שֶׁבְּבִטְנָהּ? הֲרֵי וַדַּאי שֶׁהִיא הֵבִינָה שֶׁיֵּשׁ לָהּ תְּאוֹמִים, הָאֶחָד צַדִּיק וְהַשֵּׁנִי רָשָׁע, בְּדוֹמֶה לְקַיִן וְהֶבֶל, שֵׁם וְחָם, יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל, וְכֵן לָבָן וְרִבְקָה. אִם כֵּן, מַה בִּקְּשָׁה לִשְׁמֹעַ בְּבֵית מִדְרָשָׁם שֶׁל שֵׁם וָעֵבֶר? וְעוֹנֶה עַל כֵּן הָרַב זְצוּקַ"ל כִּי רִבְקָה תָּמְהָה כֵּיצַד יֵשׁ לָהּ גַּם בֵּן רָשָׁע, הֲרֵי הַהֵרָיוֹן לֹא הָיָה טִבְעִי אֶלָּא מִתְּפִלָּתוֹ שֶׁל יִצְחָק, וְהוּא לֹא בִּקֵּשׁ בֵּן שֶׁיְּפַרְכֵּס לָצֵאת לְיַד בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה. וְעַל כָּךְ עוֹנֶה הַקָּבָּ"ה "שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (שם כה, כג) – מַה שֶּׁקּוֹרֶה לָךְ כָּעֵת זֶה בְּדִיּוּק מַה שֶּׁבִּקַּשְׁתְּ. הִתְפַּלַּלְתְּ עַל בֵּן קָדוֹשׁ וְצַדִּיק, וּלְשֵׁם כָּךְ יִוָּלֵד עִמּוֹ גַּם עֵשָׂו שֶׁהוּא הַהֵפֶךְ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ. הַצַּדִּיק הִסְבִּיר לְרִבְקָה כִּי רַק אִם יִהְיֶה עֵשָׂו כְּנֶגֶד יַעֲקֹב - יַצְלִיחַ הוּא לְהִתְעַלּוֹת. רַק כַּאֲשֶׁר יֶאֱרֹב עֵשָׂו לְכָל נְקֻדּוֹת הַתֻּרְפָּה שֶׁל אָחִיו וִינַסֶּה לְהַכְשִׁילוֹ, יִצְטָרֵךְ יַעֲקֹב לְהִתְאַמֵּץ לְהִנָּצֵל וְכָךְ יַעֲלֶה וְיַעְפִּיל לְרָמוֹת תּוֹרָה, קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה בְּצוּרָה אֲיֻמָּה וְנוֹרָאָה. הַיְדִיעָה שֶׁעֵשָׂו אוֹרֵב בַּשָּׂדֶה הִיא זוֹ שֶׁתִּגְרֹם לְיַעֲקֹב לְהִסְתַּגֵּר בְּאָהֳלֵי תּוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם!
שְׁמוֹ הָאֲמִתִּי שֶׁל שָׂרוֹ שֶׁל עֵשָׂו הַמְכֻנֶּה ס"מ הוּא ס-מ-א-ל. כּוֹתֵב הַ'כְּלִי יָקָר' (מקור) שֶׁהָאוֹתִיּוֹת הַבָּאוֹת בְּסֵדֶר הָא"ב אַחֲרֵי אוֹתִיּוֹת אֵלּוּ הֵם ענב"ם. ע' אַחֲרֵי ס', נ' אַחֲרֵי מ', ב' אַחֲרֵי א', וּמ' אַחֲרֵי ל'. וְזוֹהִי מִלַּת עֲנָבִין בִּכְתִיב חָסֵר – ענב"ם. ס"מ הוּא לְשׁוֹן סוּמָא, עִוֵּר, וְאֵ-ל זֶהוּ שֵׁם ה'.
מַאֲמָרוֹ שֶׁל הָרַמְבַּ"ם "דֶּרֶךְ הָאָדָם לְהִמָּשֵׁךְ אַחֲרֵי דַּעַת בְּנֵי מְדִינָתוֹ וְלָכֵן לֹא יָגוּר בְּחֶבְרַת רְשָׁעִים כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמַד מִמַּעֲשֵׂיהֶם, וְאִם רָאָה שֶׁאַנְשֵׁי עִירוֹ רְשָׁעִים יֵלֵךְ לְמִדְבָּרִיּוֹת וְלִמְעָרוֹת" (מקור).
עַל הַפָּסוּק "וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים" מֵבִיא הַמִּדְרָשׁ (מקור) "הָדָא הוּא דִּכְתִיב קֵץ שָׂם לַחֹשֶׁךְ (איוב כח, ג)".
 
אחד המרבה ואחד הממעיט מהחברים היקרים אם יוכלו לעזור לי במציאת המקורות. תודה רבה!
יהיה יותר קל, אם יצוטטו את המימרא, ויכתבו את המקור בתגובה. שיהיה יותר קל לאט - לאט לאתר את הכל.
תודה רבה!
 
מַאֲמָרוֹ שֶׁל הָרַמְבַּ"ם "דֶּרֶךְ הָאָדָם לְהִמָּשֵׁךְ אַחֲרֵי דַּעַת בְּנֵי מְדִינָתוֹ וְלָכֵן לֹא יָגוּר בְּחֶבְרַת רְשָׁעִים כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמַד מִמַּעֲשֵׂיהֶם, וְאִם רָאָה שֶׁאַנְשֵׁי עִירוֹ רְשָׁעִים יֵלֵךְ לְמִדְבָּרִיּוֹת וְלִמְעָרות
דעות ו א
 
) אוֹמְרִים שֶׁמִּתּוֹךְ טוֹבָה שֶׁהִשְׁפִּיעַ ה' יִתְבָּרַךְ עַל דּוֹר הַמַּבּוּל, מָרְדוּ בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר "וַיֹּאמְרוּ לָאֵל סוּר מִמֶּנּוּ, וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ" (איוב כא, יד).
סנהדרין קח ע"א
 
הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ (מקור) וְאוֹמֵר כִּי אָדָם שֶׁאֵינוֹ עוֹבֵד בְּשִׂמְחָה - עֲבוֹדָתוֹ אֵינָהּ נֶחְשֶׁבֶת!
ספר "חרדים" (תנאים לקיום המצוות ד"ה התנאי הרביעי) בשם רבינו האריז"ל, כי מה שזכה להשגתו הגדולה בתורה וברוח הקודש, הוא בשכר השמחה הגדולה שהיתה לו בעבודת ה'
זה הכונה?
 
ספר "חרדים" (תנאים לקיום המצוות ד"ה התנאי הרביעי) בשם רבינו האריז"ל, כי מה שזכה להשגתו הגדולה בתורה וברוח הקודש, הוא בשכר השמחה הגדולה שהיתה לו בעבודת ה'
זה הכונה?
לא. זה הכרתי לפני.
אני עובד על ספר של מישהו אחר, וזה מה שאמר ונערך ממנו. רק שגם הוא לא זוכר את המקור המדויק. אבל ראה כן כתוב...
 
כּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם (מקור) שֶׁאִם גּוֹי קִיֵּם אֵבֶר מִן הָחַי, בִּרְכַּת ה', גֵּזֶל, דַּיָּנִים, גִּלּוּי עֲרָיוֹת, שְׁפִיכוּת דָּמִים וַעֲבוֹדָה זָרָה, לֹא מִסִּבּוֹת הוּמָנִיּוֹת כָּאֵלּוּ וַאֲחֵרוֹת אֶלָּא כִּי כָּךְ צִוָּה ה' בְּתוֹרָתוֹ - יֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא.
בפרק ט' מהלכות מלכים כתב וז"ל: "אף על פי שכולן קבלה הן בידינו ממשה רבנו, והדעת נוטה להן, מכלל דברי התורה, ייראה שעל אלו נצטוו"
 
כּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם (מקור) שֶׁאִם גּוֹי קִיֵּם אֵבֶר מִן הָחַי, בִּרְכַּת ה', גֵּזֶל, דַּיָּנִים, גִּלּוּי עֲרָיוֹת, שְׁפִיכוּת דָּמִים וַעֲבוֹדָה זָרָה, לֹא מִסִּבּוֹת הוּמָנִיּוֹת כָּאֵלּוּ וַאֲחֵרוֹת אֶלָּא כִּי כָּךְ צִוָּה ה' בְּתוֹרָתוֹ - יֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא.
נראה שהכונה לקטע הבא:( הלכות מלכים ומלחמות ח יא)
כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא‏ מחכמיהם
 
אלו המקורות שנשארו לי נכון לעתה (את השאר מצאתי בס"ד):
מוֹסִיף הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ (מקור) וְאוֹמֵר כִּי אָדָם שֶׁאֵינוֹ עוֹבֵד בְּשִׂמְחָה - עֲבוֹדָתוֹ אֵינָהּ נֶחְשֶׁבֶת!
וְכֵן כּוֹתֵב הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ (מקור), שֶׁבְּכֹחַ הָרִקּוּד שֶׁל הָאָדָם וּבְכֹחַ הַזֵּעָה שֶׁבָּאָה מֵחֲמַת הַמַּאֲמָץ - לִמְחֹק עֲווֹנוֹת חֲמוּרִים כִּפְגַם הַבְּרִית!
הַסַּבָּא מִנּוֹבְהַרְדּוֹק (מקור), מַמְשִׁיל אֶת הָעִנְיָן לְאָדָם הַמְהַלֵּךְ עַל שְׂפַת הַנָּהָר וּמְעֻנְיָן לִשְׂחוֹת בּוֹ. הַאִם יָכוֹל לִשְׂחוֹת לַחֲצָאִים? חֲצִי לְהִכָּנֵס וַחֲצִי לֹא? לְהַרְטִיב רַק אֶת הָרַגְלַיִם? לֹא וָלֹא. אִם הוּא מְעֻנְיָן לִשְׂחוֹת בַּנָּהָר עָלָיו לְהִכָּנֵס בְּכָל גּוּפוֹ. כָּךְ יְהוּדִי הַמְבַקֵּשׁ לַחְזֹר בִּתְשׁוּבָה, הַאִם יַכְשִׁיר אֶת מִטְבָּחוֹ לַחֲצָאִין? יַכְשִׁיר בְּכָל יוֹם כְּלִי אַחֵר וְיַמְשִׁיךְ לְבַשֵּׁל עֲדַיִן? מוּבָן שֶׁאָדָם כָּזֶה לֹא יַצְלִיחַ לְהַכְשִׁיר אֶת מִטְבָּחוֹ כַּדָּת וְכַדִּין וְיִשָּׁאֵר הַמִּטְבָּח טָרֵף כְּשֶׁהָיָה... עַל כֵּן כָּל אֶחָד זָקוּק לְרַב שֶׁיַּדְרִיךְ אוֹתוֹ הֵיכָן עָלָיו לִקְפֹּץ לַמַּיִם וּלְדַקְדֵּק בַּהֲלָכָה וְהֵיכָן רָצוּי לַעֲלוֹת בְּהַדְרָגָה. אוּלָם אִם רוֹצֶה אַתָּה לִהְיוֹת יְהוּדִי כָּשֵׁר - תַּחְלִיט הַחְלָטָה בְּיוֹם אֶחָד, וּמִן הַשָּׁמַיִם יְסַיְּעוּ לְךָ לְהַמְשִׁיךְ.
שֶׁכַּיָּדוּעַ, כְּכָל שֶׁהָאָדָם גָּדוֹל יוֹתֵר כָּךְ גָּדֵל הַפְּגָם בְּחֶטְאוֹ (מקור).
כּוֹתֵב הָרַמְבַּ"ם (מקור) שֶׁאִם גּוֹי קִיֵּם אֵבֶר מִן הָחַי, בִּרְכַּת ה', גֵּזֶל, דַּיָּנִים, גִּלּוּי עֲרָיוֹת, שְׁפִיכוּת דָּמִים וַעֲבוֹדָה זָרָה, לֹא מִסִּבּוֹת הוּמָנִיּוֹת כָּאֵלּוּ וַאֲחֵרוֹת אֶלָּא כִּי כָּךְ צִוָּה ה' בְּתוֹרָתוֹ - יֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא.
הָרַב שָׁךְ ע"ה הֵעִיד עַל עַצְמוֹ (מקור) שֶׁבְּיוֹם שֶׁהָיָה מַרְגִּישׁ קְרִירוּת בְּיִרְאַת שָׁמַיִם הָיָה קוֹרֵא אֶת פָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית.
אָדָם עָשׂוּי לְהַשְׁרוֹת עַל סְבִיבָתוֹ קְדֻשָּׁה וּלְהַבְדִּיל טֻמְאָה - הַכֹּל לְפִי מַעֲשָׂיו. עַל פִּי זֶה מַסְבִּיר הֶחָפֵץ חַיִּים זִיעָ"א (מקור) אֶת הַסִּבָּה לְהַחְרָבָתוֹ שֶׁל הָעוֹלָם עַל יְדֵי הַמַּבּוּל דַּוְקָא, וְלֹא בְּצוּרָה אַחֶרֶת. הֲרֵי לֹא חֲסֵרוֹת דְּרָכִים מִלִּפְנֵי ה' לְטַהֵר אֶת הָעוֹלָם מִטֻּמְאוֹת הָעֲווֹנוֹת שֶׁהָיוּ בּוֹ, אֶלָּא שֶׁהַדָּבָר דּוֹמֶה לְחֵפֶץ שֶׁנִּטְמָא, שֶׁדֶּרֶךְ טָהֳרָתוֹ הִיא לְהַטְבִּילוֹ בְּמִקְוֵה טָהֳרָה. כָּךְ הָעוֹלָם, שֶׁנִּטְמָא וְסָפַג הַשְׁחָתָה מִמַּעֲשֵׂי בְּנֵי הָאָדָם הָרָעִים, נִטְהַר בְּמֵי הַמַּבּוּל, כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה אֶפְשָׁרוּת לְאַחַר מִכֵּן לִצֹּר עוֹלָם חָדָשׁ, טָהוֹר וְזַךְ.
שׁוֹאֵל הַבַּעַל שֵׁם טוֹב (מקור) מָה הַהֶבְדֵּל בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע? וְעוֹנֶה כִּי הַצַּדִּיק הוּא מִי שֶׁמַּצְדִּיק אֶת קוֹנוֹ,
לֹא לְחִנָּם זוֹעֵק דָּוִד הַמֶּלֶךְ בִּתְהִלִּים "הַצִּילֵנִי מִדָּמִים אֱלֹהִים" (נא, טז). הַפְּשָׁט הַפָּשׁוּט הוּא שֶׁיַּצִּילֶנּוּ מֵרֶצַח, אוּלָם מְדֻבָּר גַּם עַל הַצָּלָה מִכֶּסֶף! מוֹסִיף הָאַדְמוֹ"ר מִקּוֹצְק (מקור) "מִדָּמִים אֱלֹהִים" - שֶׁהַכֶּסֶף לֹא יִהְיֶה הָאֱלֹהִים שֶׁלִּי.
"וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים" (בראשית כד, א). מַהִי כַּוָּנַת הַמִּלִּים בָּא בַּיָּמִים? מְבָאֲרִים חֲזַ"ל (מקור) שֶׁיָּמָיו שֶׁל אַבְרָהָם בָּאוּ עִמּוֹ. כָּל יוֹם שָׁמוּר וְגָדוּשׁ בְּתוֹרָה, בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וּבַעֲבוֹדַת ה' שְׁלֵמָה.
וּכְבָר אָמַר רַבֵּנוּ רַבִּי יִשְׂרָאֵל מִסַּלַּנְט זִיעָ"א (מקור) שֶׁקַּל יוֹתֵר לְסַיֵּם אֶת כָּל הַשַּׁ"ס מִלְּתַקֵּן מִדָּה רָעָה אַחַת.
מַקְשֶׁה עַל כָּךְ הַצַּדִּיק ר' יְהוֹשֻׁעַ מִבֶּעְלְז זְצוּקַ"ל (מקור) וְשׁוֹאֵל, מַה גָּרַם לְרִבְקָה לָרוּץ וְלִדְרֹשׁ אֶת ה' עַל הַיֶּלֶד הַמּוּזָר שֶׁבְּבִטְנָהּ? הֲרֵי וַדַּאי שֶׁהִיא הֵבִינָה שֶׁיֵּשׁ לָהּ תְּאוֹמִים, הָאֶחָד צַדִּיק וְהַשֵּׁנִי רָשָׁע, בְּדוֹמֶה לְקַיִן וְהֶבֶל, שֵׁם וְחָם, יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל, וְכֵן לָבָן וְרִבְקָה. אִם כֵּן, מַה בִּקְּשָׁה לִשְׁמֹעַ בְּבֵית מִדְרָשָׁם שֶׁל שֵׁם וָעֵבֶר? וְעוֹנֶה עַל כֵּן הָרַב זְצוּקַ"ל כִּי רִבְקָה תָּמְהָה כֵּיצַד יֵשׁ לָהּ גַּם בֵּן רָשָׁע, הֲרֵי הַהֵרָיוֹן לֹא הָיָה טִבְעִי אֶלָּא מִתְּפִלָּתוֹ שֶׁל יִצְחָק, וְהוּא לֹא בִּקֵּשׁ בֵּן שֶׁיְּפַרְכֵּס לָצֵאת לְיַד בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה. וְעַל כָּךְ עוֹנֶה הַקָּבָּ"ה "שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (שם כה, כג) – מַה שֶּׁקּוֹרֶה לָךְ כָּעֵת זֶה בְּדִיּוּק מַה שֶּׁבִּקַּשְׁתְּ. הִתְפַּלַּלְתְּ עַל בֵּן קָדוֹשׁ וְצַדִּיק, וּלְשֵׁם כָּךְ יִוָּלֵד עִמּוֹ גַּם עֵשָׂו שֶׁהוּא הַהֵפֶךְ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ. הַצַּדִּיק הִסְבִּיר לְרִבְקָה כִּי רַק אִם יִהְיֶה עֵשָׂו כְּנֶגֶד יַעֲקֹב - יַצְלִיחַ הוּא לְהִתְעַלּוֹת. רַק כַּאֲשֶׁר יֶאֱרֹב עֵשָׂו לְכָל נְקֻדּוֹת הַתֻּרְפָּה שֶׁל אָחִיו וִינַסֶּה לְהַכְשִׁילוֹ, יִצְטָרֵךְ יַעֲקֹב לְהִתְאַמֵּץ לְהִנָּצֵל וְכָךְ יַעֲלֶה וְיַעְפִּיל לְרָמוֹת תּוֹרָה, קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה בְּצוּרָה אֲיֻמָּה וְנוֹרָאָה. הַיְדִיעָה שֶׁעֵשָׂו אוֹרֵב בַּשָּׂדֶה הִיא זוֹ שֶׁתִּגְרֹם לְיַעֲקֹב לְהִסְתַּגֵּר בְּאָהֳלֵי תּוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם!
וּנְחַדֵּד אֶת הַשְּׁאֵלָה בְּמַאֲמָרוֹ שֶׁל הָרַמְבַּ"ם "דֶּרֶךְ הָאָדָם לְהִמָּשֵׁךְ אַחֲרֵי דַּעַת בְּנֵי מְדִינָתוֹ וְלָכֵן לֹא יָגוּר בְּחֶבְרַת רְשָׁעִים כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמַד מִמַּעֲשֵׂיהֶם, וְאִם רָאָה שֶׁאַנְשֵׁי עִירוֹ רְשָׁעִים יֵלֵךְ לְמִדְבָּרִיּוֹת וְלִמְעָרוֹת" (מקור).
 
נראה שהכונה לקטע הבא:( הלכות מלכים ומלחמות ח יא)
כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא‏ מחכמיהם
תודה על מה שמצאת, אבל אני ציינתי אחרת:
פרק ג מהלכות תשובה הלכה ה
וכן חסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא.
 
תודה על מה שמצאת, אבל אני ציינתי אחרת:
פרק ג מהלכות תשובה הלכה ה
וכן חסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא.
מצוין! אבל בנוסף ביקשת שיהיה כתוב שם גם הטעם למה מקימים אם מחמת הומניות או ציווי השם וזה יש במקור שהבאתי
 
שמעתי פעם מהגרי"ח סופר שליט"א באיזה שיחה ששאל, אבל מה יעשו גויים אלו בעולם הבא? בשלמא ישראל יעסוק בתורה ויהנה מזיו השכינה, אבל גוי מה יעשה?
לכאו' אפשר לזכות ליהנות מזיו השכינה אף מי שלא למד תורה. אך יזכה לאור פחות מעודן ויותר רחוק .
וידוע הסיפור של רב יענקל'ע שאחד כזה יתנו לו פורשה אדומה ןכביש ויתנו ליסוע הלוך ושוב לנח.
 
חזור
חלק עליון