• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברית האבות עם אבימלך

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
אם תעשה עמנו רעה כאשר לא נגענוך וכאשר עשינו עמך רק טוב (כו כט)

בגמ' בסוטה ט: איתא על הא דכתיב בשמשון "והוא יחל להושיע את ישראל מיד פלשתים", אמר רבי חמא ברבי חנינא הוחלה שבועתו של אבימלך, דכתיב "אם תשקור לי ולניני ולנכדי". ופירש רש"י שם הטעם, לפי שהם עברו על השבועה תחילה במה שנלחמו אז עם ישראל. וכתב מהרש"א שם דצ"ל שעדיין נכדו של אבימלך היה קיים, ולכן אסור היה להלחם עמהם אם לא שהם עברו על השבועה, דהרי השבועה היתה רק עד ג' דורות אם תשקור לי ולניני ולנכדי.

והקשה בדרשות מהרי"ט בפרשתינו, מדוע נחשב הדבר שעברו הפלשתים על השבועה, הרי בני ישראל היו אז יותר מדור שלישי לאברהם אבינו, וא"כ הם לא נגעו לרעה בדור שלישי של אברהם אבינו, וכמו ששבועת אברהם היתה עד ג' דורות של אבימלך, כך שבועת הפלשתים היתה עד ג' דורות של אברהם.

ויש לומר דהנה בטעם הדבר שכאשר הם התחילו במלחמה הותרה השבועה, מבואר בהגהות מרדכי שבועות סי' תשפ"ג, דיליף מהכא דב' אנשים שנשבעו זה לזה ועבר האחד על שבועתו השני נפטר מאותה שבועה, א"כ הוי דין מיוחד בשבועה שנשבעים זה לזה דהוי אדעתא דהכי. אמנם בדרשות מהרי"ט שם כתב די"ל באופן אחר, דכיון שהשבועה היתה "אם תשקור לי", ואין שיקור אלא כאשר חבירו יושב לבטח איתו והוא נוגע בו לרעה, אבל כשחבירו בגד בו לא מיקרי שיקור. ולפי"ז יש לומר דאע"פ שבזה שנלחמו אז הפלשתים בישראל לא עברו על השבועה עצמה, מ"מ אם התחילו במלחמה שוב להלחם בהם לא הוי "שיקור", דכל השבועה היתה לא להלחם בהם חנם דזה הוי שקר בעמיתו, וכנ"ל.

ובזה מבואר לישנא דקרא הכא בשבועת יצחק [דשבועה זו היתה לחזק שבועת אברהם אבינו כמ"ש רש"י כאן] אם תעשה עמנו רעה "כאשר לא נגענוך", היינו דכל השבועה היא לא לעשות רעה בזמן שאנו לא נגענוך.
◆ ◆ ◆

וברש"י
והרד"ק בספר שמואל (ש"ב ה ו) פירשו דלא יכלו ישראל לכבוש את היבוסי מפני שהיה שם נכדו של אבימלך, ולא יכלו לעבור על שבועת אברהם אבינו. והקשה במושב זקנים בפרשת וירא בשם הר"י מאורליינש, דמשמע שעד זמן דוד היתה קיימת השבועה, והרי כבר בימי שמשון הוחלה השבועה וכמבואר בגמ' בסוטה הנ"ל, וא"כ מ"ט לא כיבשום עד עכשיו [ועי' בתוס' שאנץ סוטה שם, שתירצו דאע"פ שהוחלה השבועה בימי שמשון מ"מ לא אירע שנלחמו בהם עד ימי דוד, ועוד כתבו שם שיש בזה אגדות חלוקות עי"ש].

והיה אפשר לומר דהני נכדי אבימלך שהיו בירושלים היתה משפחה בפני עצמה שנקראה יבוסי, וא"כ אפשר שהם באמת לא התחילו במלחמה עם ישראל, ולכן לגביהם לא היה היתר להלחם עד שמת הנכד של אבימלך וכמבואר ברד"ק שם. ויתכן דזה תלוי בהנ"ל, דאם הטעם משום דב' שנשבעו ואחד מהם פרץ הגדר נתבטלה השבועה, מסתברא דכאשר חלק מהפלשתים נלחמו בישראל בטלה כל השבועה שבין אברהם לאבימלך. אך להטעם דלא מיקרי "תשקור לי" אם רק משיב מלחמה, י"ל דזה מתחלק דרק לאותם שנלחמו בישראל מותר להשיב מלחמה, אבל אם יש משפחה שלא התחילו במלחמה הוי לגבם "תשקור", ועי'.​
 
והקשה בדרשות מהרי"ט בפרשתינו, מדוע נחשב הדבר שעברו הפלשתים על השבועה, הרי בני ישראל היו אז יותר מדור שלישי לאברהם אבינו,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וזה אין להקשות דכיון דבני ישראל היו יותר משלשה דורות לאברהם אבינו א"כ אינם מחוייבים כלל לשבועת אברהם, דצ"ל דשבועת אברהם אבינו היתה עליו ועל זרעו עד סוף הדורות, וההגבלה של שלשה דורות היא רק על מהות השבועה שהיא שלא לפגוע בבניו של אבימלך עד שלשה דורות. [וכן מבואר במדרש רבה וירא פרשה נ"ד סי' ב', דלא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא היינו שעדיין היה נכדו של אבימלך קיים, ואע"פ שבישראל עברו ז' דורות מאברהם מ"מ היו אסורים להלחם בהם, עי"ש]. והקושיא היא רק דכמו שאברהם אבינו לא נשבע על יותר מג' דורות של אבימלך, כך אבימלך לא נשבע על יותר מג' דורות של אברהם.

ובעיקר הדבר שהיה יכול אברהם אבינו לקבל שבועה עליו ועל זרעו, נתקשה בזה בשו"ת בית יהודה לרבי יהודה עייאש זצ"ל חו"מ סי' א', דאע"פ שכתב הרמב"ן במשפט החרם דציבור יכולים לקבל בשבועה עליהם ועל זרעם, מ"מ היינו דוקא בציבור ולא ביחיד. ותירץ שם דאברהם אבינו כיון שהיה אבי האומה הוי כמו קבלת הציבור, עי"ש.​
 
וברש"י והרד"ק בספר שמואל (ש"ב ה ו) פירשו דלא יכלו ישראל לכבוש את היבוסי מפני שהיה שם נכדו של אבימלך, ולא יכלו לעבור על שבועת אברהם אבינו.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ופירש רש"י שם על הא דכתיב שם העיורים והפיסחים שנואי נפש דוד, שהיה להם צלמים אחד על שם יצחק שהיה סומא ואחד על שם יעקב שהיה צולע על ירכו, ועליהם היתה כתובה השבועה שנשבע אברהם אבינו לאבימלך. והקשה בבנין ציון החדשות לבעל ערוך לנר סי' ע"ה דהיה ראוי שיהיו הצלמים בדמות אברהם שנשבע, ומה טעם היו בדמות יצחק ויעקב.

ויש ליישב דאותם הדמויות הכינו להם הפלשתים כדי להכיר ביצחק וביעקב לידע שלא לפגוע בהם, כדכתיב אם תשקור לי ולניני ולנכדי והיינו אברהם יצחק ויעקב, וכדי שלא יפגעו בהם בלא להכירם עשו דמויותיהם שידעו ויכירו אותם. ובדמות אברהם לא הוצרכו לעשות צלמים כיון דכתיב וישב אברהם בארץ פלשתים ימים רבים, א"כ כבר הכירו אותו הפלשתים.

ומעתה יובן למה הראו דוקא את השבועה על הצלמים, דכיון דקיום השבועה תלוי במה שהם שמרו עליה ג"כ וכמו שנתבאר דאם הם היו פורצים את הגדר אז היה מותר להשיב להם מלחמה, לכן כל התוקף של השבועה היא כשהראו את הצלמים הללו שהעמידו ביניהם להכיר את נינו ונכדו של אברהם לידע שלא לפגוע בהם, ובאו להראות בזה שהם שמרו על השבועה, ומעתה אסור ליגע בהם לרעה.​
 
חזור
חלק עליון