עקב אשר שמע אברהם בקלי וישמר משמרתי מצותי חקותי ותורתי
בגמ' ביומא (כח, ב) דרשו מייתור הלשון "מצותי" "ותורתי", שאברהם אבינו קיים כל התורה כולה. וברמב"ן כאן כתב, שודאי גם שאר האבות קיימו כל התורה, והביא גם ממדרשים על זה. ומצאנו גם שלוט אפה מצות, כמבואר ברש"י שהמלאכים באו אליו בפסח.
ויש לעיין האם קיימו את כל המצוות כפשוטן, או רק מה ששייך, כמו שמירת שבת ואכילת מצה, שהרי מחיית עמלק [וזכירתו] ודאי לא יכלו לקיים, שהרי עוד לא היה.
וכמדומה שיש שכתבו, שאכן יש מצוות שלא קיימו אותם ממש, אלא רק את עניינם, וכדאיתא בזוה"ק (בראשית קסב, א) שבמקלות שיעקב פיצל, היה עניין התפילין. ועי' גור אריה (כד, ב) שהיה לאברהם תפילין.
בגמ' ביומא (כח, ב) דרשו מייתור הלשון "מצותי" "ותורתי", שאברהם אבינו קיים כל התורה כולה. וברמב"ן כאן כתב, שודאי גם שאר האבות קיימו כל התורה, והביא גם ממדרשים על זה. ומצאנו גם שלוט אפה מצות, כמבואר ברש"י שהמלאכים באו אליו בפסח.
ויש לעיין האם קיימו את כל המצוות כפשוטן, או רק מה ששייך, כמו שמירת שבת ואכילת מצה, שהרי מחיית עמלק [וזכירתו] ודאי לא יכלו לקיים, שהרי עוד לא היה.
וכמדומה שיש שכתבו, שאכן יש מצוות שלא קיימו אותם ממש, אלא רק את עניינם, וכדאיתא בזוה"ק (בראשית קסב, א) שבמקלות שיעקב פיצל, היה עניין התפילין. ועי' גור אריה (כד, ב) שהיה לאברהם תפילין.
