• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברך לא נכון

מנשה

Active member
שלום לכבוד הרב
מי שבירך בטעות ברוכתה במקום ברוך אתה האם עונים אחריו אמן ? אני צריך מקור כי לכאורה בק"ש קרא ולא דקדק באותיותיה יצא משמע ה"ה לברכה
ושו"ע ס' רט"ו היה גדול ושינה ממטבע הברכות, אין עונין אחריו אמן ובמשנ"ב שם ודוקא כששינה באופן דלא יצא בהברכה מחמת זה והרי הוא כמברך ברכה לבטלה דאסור לענות אמן אחריו
אבל יש תשובה של הרב מוצפי שלא עונים אחריו אמן ואין שם מקור
תודה
 
ב"ה
שלום וברכה,
מי שיעיין יפה בדברי רבותינו בדינים אלו יווכח, שיש חילוק ברור בין מי שמדבר רגיל ורהוט, אבל באמירת מילות התפילה אנו מקפיד, שנמצא לפי דיבורו הרגיל, אינו מדבר נכון בתפילה, ובזה פעמים שאינו יוצא ידי חובה, ומסתמא גם בזה אינו יוצא, אדרבא ראוי להיתפס על ביזוי הקודש ואין לענות אחריו אמן.
לבין מי שאינו מורגל לדקדק בדיבורו ולדבר רהוט, ולכן גם בתפילה מדבר כמנהגו, ולפי מנהגו או מחשבתו המהירה רגיל הוא לבלוע איזה אותיות וכדומה, ואף שבודאי ראוי לו ללמד עצמו לדבר לפני מלכו של עולם בדחילו ורחימו, בכבוד ויקר, תיבה בתיבה ואות באות, אולם כל שנעשה בדרך דיבורו גם במנהגו של עולם, אינו נתפס על זה, ואדרבא פעמים אף קרינן ביה "ודילוגו עלי אהבה", כמובן כשעושה כן מתוך תמימות ורצון כנה לברך למלכו של עולם, אלא שכך הוא דיבורו. ויש כאלו רבים בדורנו, ובפרט נערים צעירים, שהמחשבה שלהם מאד מהירה, והדיבור שלהם עם בני אדם מאד מהיר וחטוף וקשה לעמוד עליו ולהבינו, ונראה שבודאי אף שיש להם להתאמץ ולהתאזר בסבלנות יתירה ללמד עצמם לברך להקב"ה בנחת רוח ושפה ברורה, אבל בודאי יוצאים ידי חובה וברכתם רצויה ועונים אחריהם אמן.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון