• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכה על מנהג ועל הלל בראש חודש

כידוע דעת הרב עובדיה וסיעתו שבארץ אין לברך על ההלל בר"ח כי כך המנהג בא"י לפי מה שכתוב השו"ע אותו שנהגו לברך צריכים לשנות מנהגם בארץ, אך ישנן כמה טענות ניצחות נגד דעה זאת:

בא"י לא היה מנהג המקום אחיד והמנהג המקורי בארץ היה שלא לומר הלל כלל בר"ח וזאת למדים מרב שביקר בבל בר"ח והתפלא על אמירת ההלל עד שראה שהם אומרים הלל בדיאלוג ואמר שמנהג אבותיהם בידיהם ואם מנהג א"י היה לומר הלל בלי ברכה על מה התפלא? אלא שבא"י שממנה בא רב לא אומרים הלל כלל בר"ח ולכן התפלא וכן אם בבל לא בירכו על ההלל אז רב כבר היה צריך להבין שמנהג אבותיהם בידם כי בשאר ימים שאומרים הלל מברכים עליו וזה אומר שסבל מברכים על ההלל. ומפני שלא היה מנהג אחיד בארץ והמנהג לומר הלל ללא ברכה הוא מאוחר יותר ופשרה בין מנהג א"י המקורי למנהג בבל, גם יחידים שבאים מחו"ל רשאים להמשיך במנהגם בארץ ובפרט שהוא המנהג המקורי והעיקרי אצל האשכנזים, כולל גם במקומותיהם של הגדולים האשכנזים שהתנגדו לברך על מנהג, אצל הספרדים, הקהילות שמקורם במגורשי ספרד, לא עדות המזרח שהן העדות במדינות שממזרח לא"י, כשבספרד הקדומה כולם בירכו על ההלל.
לרש"י שאף שבכל אשכנז כולל במקומו בירכו על הלל בר"ח הוא התנגד לברך בברכה המקובלת על מנהג כי א"א לומר "וציונו" על מנהג, בכל זאת כן בירך על הלל בר"ח בנוסח מיוחד ללא "וציונו".

וכן לא ברור שמר"ן הכריע כמו הרמב"ם כי כשהיא כותב "יש אומרים" ו"יש אומרים" ייתכן שהוא הכריע כמו הדעה הראשונה שהיא כאן לברך על ההלל בר"ח או שלא הכריע בין הדעות (ב"שדי חמד") מובאות שלוש הדעות.

מתנגדי הברכה על מנהג מסתמכים רק על מנהג ערבה אך ישנם מנהגים אחרים שמברכים עליהם כמו על הדלקת נר חנוכה בבית כנסת וראה להלן בפסקה על כך, וכמו על מנהג שהיה בכמה קהילות אשכנזיות, להפטיר במנחה של שבת ובירכו על מנהג זה, ושיבולי הלקט משווה ברכה זו לברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ ולברכה על הלל בר"ח וכן הריב"ש משווה בין ברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ לברכה על הלל בר"ח.

ומה שהבית יוסף כותב שלא בא לשנות מנהגים קבועים הקיימים לפניו, לא מסייג את דבריו לגבי כאלו שעולים מחו"ל ממקומות שמנהגם שונה ממנהג א"י.

לגבי דברי הרב עובדיה שלברך על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ הוא הרחבה של מצוות הדלקת נר חנוכה ולכן מברכים עליה, אז הברכה על הלל בר"ח היא הרחבה של אמירת הלל בחגים (למעט ר"ה ופורים) כדברי בעל שיבולי הלקט שמשווה ברכה זו לברכה על הפטרה במנחה של שבת שהייתה נהוגה במקומות מסוימים, שהיא הרחבה של הברכה על הפטרה בשחרית. וכן דעת הריב"ש שיש לברך על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ כשם שיש לברך על הלל בר"ח והשו"ע עצמו מביא אותו.


בקיצור הנוהגים לברך על ההלל בר"ח, אשכנזים ויהודי מרוקו, רשאים להמשיך במנהגם וגם יחידים (ומנהג זו הוא המנהג העיקרי והמקורי גם בין הספרדים) וכל הטענות נגד נהיגת מנהג זה בארץ

אינן נכונות!!!
 
נערך לאחרונה:
באמת חידשת לנו חידושים עצומים. רק תגיד לי בבקשה, אתה בכלל למדת את התשובות של מרן רבינו זצ''ל בזה, ואת התשובות להשגות שהאריך בילקוט יוסף?
אין קשר! מה שכותב הרב עובדיה לשיטתו, אין בכך כדי לשנות למשל את גדולי העולם הרבים בין הגאונים והראשונים והאחרונים שתומכים באמירת הלל על מנהג בכלל ועל הלל בר"ח בפרט.
ואין בכל דבריו כדי לשנות את העובדה שלא ברור שהשו"ע הכריע כפי המנהג שלא לברך על הלל בר"ח כי ישנן שלוש שיטות כיצד הכריע השו"ע בהלכות שבה כתב שתי דעות כ"יש אומרים... ויש אומרים".
 
בקיצור הנוהגים לברך על ההלל בר"ח, אשכנזים ויהודי מרוקו, רשאים להמשיך במנהגם וגם יחידים (ומנהג זו הוא המנהג העיקרי והמקורי גם בין הספרדים) וכל הטענות נגד נהיגת מנהג זה בארץ
אינן נכונות!!!
כלל גדול הורנו חז''ל ''איזה הוא חכם המכיר את מקומו'' ודי למבין
 
כלל גדול הורנו חז''ל ''איזה הוא חכם המכיר את מקומו'' ודי למבין
ללכת לפי העובדות זה לא נקרא לא להכיר את מקומו ולפי העובדות הבוררות וגם לפי הדבר הלא ברור לגבי הכרעת השו"ע אין מניעה להמשיך במנהג לברך על ההלל בר"ח בארץ למי שנוהג כך.
 
נערך לאחרונה:
כידוע דעת הרב עובדיה וסיעתו שבארץ אין לברך על ההלל בר"ח כי כך המנהג בא"י לפי מה שכתוב השו"ע אותו שנהגו לברך צריכים לשנות מנהגם בארץ, אך ישנן כמה טענות ניצחות נגד דעה זאת:

בא"י לא היה מנהג המקום אחיד והמנהג המקורי בארץ היה שלא לומר הלל כלל בר"ח וזאת למדים מרב שביקר בבל בר"ח והתפלא על אמירת ההלל עד שראה שהם אומרים הלל בדיאלוג ואמר שמנהג אבותיהם בידיהם ואם מנהג א"י היה לומר הלל בלי ברכה על מה התפלא? אלא שבא"י שממנה בא רב לא אומרים הלל כלל בר"ח ולכן התפלא וכן אם בבל לא בירכו על ההלל אז רב כבר היה צריך להבין שמנהג אבותיהם בידם כי בשאר ימים שאומרים הלל מברכים עליו וזה אומר שסבל מברכים על ההלל. ומפני שלא היה מנהג אחיד בארץ והמנהג לומר הלל ללא ברכה הוא מאוחר יותר ופשרה בין מנהג א"י המקורי למנהג בבל, גם יחידים שבאים מחו"ל רשאים להמשיך במנהגם בארץ ובפרט שהוא המנהג המקורי והעיקרי אצל האשכנזים, כולל גם במקומותיהם של הגדולים האשכנזים שהתנגדו לברך על מנהג, אצל הספרדים, הקהילות שמקורם במגורשי ספרד, לא עדות המזרח שהן העדות במדינות שממזרח לא"י, כשבספרד הקדומה כולם בירכו על ההלל.
לרש"י שאף שבכל אשכנז כולל במקומו בירכו על הלל בר"ח הוא התנגד לברך בברכה המקובלת על מנהג כי א"א לומר "וציונו" על מנהג, בכל זאת כן בירך על הלל בר"ח בנוסח מיוחד ללא "וציונו".

וכן לא ברור שמר"ן הכריע כמו הרמב"ם כי כשהיא כותב "יש אומרים" ו"יש אומרים" ייתכן שהוא הכריע כמו הדעה הראשונה שהיא כאן לברך על ההלל בר"ח או שלא הכריע בין הדעות (ב"שדי חמד") מובאות שלוש הדעות.

מתנגדי הברכה על מנהג מסתמכים רק על מנהג ערבה אך ישנם מנהגים אחרים שמברכים עליהם כמו על הדלקת נר חנוכה בבית כנסת וראה להלן בפסקה על כך, וכמו על מנהג שהיה בכמה קהילות אשכנזיות, להפטיר במנחה של שבת ובירכו על מנהג זה, ושיבולי הלקט משווה ברכה זו לברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ ולברכה על הלל בר"ח וכן הריב"ש משווה בין ברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ לברכה על הלל בר"ח.

ומה שהבית יוסף כותב שלא בא לשנות מנהגים קבועים הקיימים לפניו, לא מסייג את דבריו לגבי כאלו שעולים מחו"ל ממקומות שמנהגם שונה ממנהג א"י.

לגבי דברי הרב עובדיה שלברך על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ הוא הרחבה של מצוות הדלקת נר חנוכה ולכן מברכים עליה, אז הברכה על הלל בר"ח היא הרחבה של אמירת הלל בחגים (למעט ר"ה ופורים) כדברי בעל שיבולי הלקט שמשווה ברכה זו לברכה על הפטרה במנחה של שבת שהייתה נהוגה במקומות מסוימים, שהיא הרחבה של הברכה על הפטרה בשחרית. וכן דעת הריב"ש שיש לברך על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ כשם שיש לברך על הלל בר"ח והשו"ע עצמו מביא אותו.


בקיצור הנוהגים לברך על ההלל בר"ח, אשכנזים ויהודי מרוקו, רשאים להמשיך במנהגם וגם יחידים (ומנהג זו הוא המנהג העיקרי והמקורי גם בין הספרדים) וכל הטענות נגד נהיגת מנהג זה בארץ

אינן נכונות!!!
קרמר זה לא משפחה אשכנזית?
 
קרמר זה לא משפחה אשכנזית?
נו אז מה? אין זה סותר את דבריי! כמו שאם מישהו מיהדות מרוקו שמברך על ההלל בר"ח היה הוא מביא את הדברים שהבאתי, מנהגו לא היה סותר דברים אלו.
 
נערך לאחרונה:
 
אני מציע לך ללמוד באורך את התשובה הנפלאה הזו של ידידינו הרב דיין מבני ברק. אחרי שלמדת בעיון את היביע אומר וילקוט יוסף
1692193808027.png
ולא אכחד שגם לי יש הרהורי דברים על דין זה ממה שכתב מרן רבינו הגדול בחזו"ע שבת ד' לגבי אמירה לאשכנזי שבות, אבל לא כאן המקום להיכנס לזה, בפרט שכבר המנורות האדומות התחילו להבהב
 
מחילה, אבל למה להעלים "אשכולות" שלמים, ולא לקטוף "ענבי" הבוסר הקלוקלים?
אבל כמובן שסוף סוף כבודו בעל הבית, ומשפט הבחירה לו.
כבודו יודע כמה שעות לוקח כל דבר כזה?
יש פעמים שאכן אנחנו עושים כך, וגם עורכים את ההודעות עצמם שיהיו ראויות, אבל אי אפשר כל הזמן לשבת ולמחוק ולערוך הודעות. ב"ה צריכים ללמוד, ולנהל עמותה עם פעילות עניפה...
וזה לבד מהעבודה הרבה רק "לפקח" על הנושאים. ותודה רבה לר' @בנימין לוריא ולכל מי שמעדכן בכפתור הדיווח על תוכן לא ראוי.
תדעו שהפורום ב"ה מצודתו פרוסה, והנכתב בו מגיע לרבנים חשובים (למרות שאינם מגיבים כאן), צריך לשמור על שיח ראוי.
הציבור צריך לקרוא טוב את כללי הפורום, להפנים אותם, ולפעול על פיהם.
 
נערך לאחרונה:
אני מציע לך ללמוד באורך את התשובה הנפלאה הזו של ידידינו הרב דיין מבני ברק. אחרי שלמדת בעיון את היביע אומר וילקוט יוסף
הצג קובץ מצורף 11354
ולא אכחד שגם לי יש הרהורי דברים על דין זה ממה שכתב מרן רבינו הגדול בחזו"ע שבת ד' לגבי אמירה לאשכנזי שבות, אבל לא כאן המקום להיכנס לזה, בפרט שכבר המנורות האדומות התחילו להבהב
אין קשר לעיקרון שאין הצדקה שמי שנוהג בארץ לברך על הלל בר"ח שישנה מנהגו כי למשל לא ברור שהשו"ע הכריע כמנהג לא לברך וכן המנהג המקורי בא"י הוא לא לומר הלל כלל והמנהג לומר הלל ללא ברכה הוא פשרה בין המנהג המקורי לא לומר הלל כלל לבין מנהג בבל לומר בברכה. ולא משנה מה כתוב במקורות שהבאת.
 
חזור
חלק עליון