• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

השב להודעה

יש ע"ז תשובה בקובץ משנ"י גליון ה מ- [USER=25]@הרב שמעון ללוש[/USER] , ובגליון יא מהרב [USER=1012]@יהודה בן דוד - משנת יוסף[/USER]

ודעת מרן בכה"ג מפורשת ביחו"ד ח"ו ס"ס יא, ושוב בחזו"ע ברכות עמ' קעז-ח, וז"ל (מועתק מיחו"ד):

וכל זה לגבי תה וקפה, אך יש להסתפק אם מביאים לפניהם מדי פעם בפעם פירות ומגדנות, ואוכלים כשיעור ברכה אחרונה, אם עדיף לברך בכל פעם ברכה אחרונה, ושוב יברכו ברכה ראשונה על פירות ומגדנות שיוגשו לאחר מכן, שהרי המשנה ברורה בביאור הלכה (סימן קצ סעיף ב') כתב, שהגם שהרבה אחרונים חולקים על המגן אברהם והסכימו לדברי האבן העוזר, שכל שדעתו לחזור לאכול ולשתות אפילו שהה בינתים שיעור עיכול אין צריך לחזור ולברך, מכל מקום לבי מגמגם בזה, שמכל מקום מי יאמר שרשאי לעשות כן לכתחלה, שהרי על כל פנים מפסיד ברכה אחרונה של אכילה ושתיה זו, כיון ששהה לאחריה שיעור עיכול, ומה שיברך ברכה אחרונה לבסוף לא יועיל כלל לגבי אכילה ושתיה זו כיון שכבר נתעכל המזון, והוא כמי שאינו. ע"ש. ובספר מאורי אור (חלק בן נון דף קמח ע"ב) כתב, שהאוכל פירות כשיעור, ואינו רוצה לאכול כל הפירות שלפניו בפעם אחת, ודעתו שבעוד חצי שעה יחזור לאכול מהם, אלא שירא פן ישכח מלאכול עוד וישכח גם כן לברך ברכה אחרונה, נראה שיברך ברכה אחרונה על אכילתו עתה, ואחר כך אין צריך לברך לפני הפירות שיאכל, כיון שהיה דעתו לאכול עוד מהם, ורק אם יאכל עוד כשיעור, יברך ברכה אחרונה. ע"כ. ולפי זה גם כאן אפילו יברך ברכה אחרונה על פירות שהובאו בתחלה, מחשש פן ישהה שיעור עיכול בינתים, כשיביאו עוד לפניו פירות אחר כך לא יחזור לברך ברכה ראשונהוכיוצא בזה כתב המגן אברהם (סימן קצ סק"ג), שאם בירך בורא פרי הגפן על כוס ברכת המזון, והיה דעתו לשתות עוד, וטעה ובירך ברכה אחרונה על הגפן, אין צריך לברך שוב בורא פרי הגפן, כיון שהיה בדעתו מתחלה לשתות עוד. ואף שהמאמר מרדכי שם חולק על המגן אברהם וסבירא ליה שאפילו בטעות חשיב סילוק וצריך לחזור ולברך. וכן פסק בשו"ת שדה הארץ חלק ג' (חלק אורח חיים סימן יד). ע"ש. מכל מקום קיימא לן ספק ברכות להקל. וכן העלה בשו"ת קרית מלך רב חלק א' (סימן ט'). וכן כתב בספר עקרי הד"ט (סימן י' אות כז). ועיין עוד בשו"ת זכור ליצחק הררי (סימן נב), ובשו"ת מעט מים (בסוף סימן כה, ובסימן מח), ובשו"ת קרית חנה דוד חלק ב' (סימן כח). וכן פסק בספר מאורי אור (עוד למועד דף ל' סע"ב). ע"ש. ועיין עוד בזה בשו"ת מנחת יצחק חלק ה' (סימן קב), ובשו"ת ציץ אליעזר חלק יב (סימן א', דף ז' ע"א והלאה). ע"ש. ודו"ק.

ובהלכ"ב לא כתב כן בדעת מרן זיע"א אלא בדעת עצמו.

מענין מה הוכיחו משו"ת חזו"ע.

[וכל מהדורתם החדשה בחטא יסודה להעיר ולחלוק על מרן הראש"ל שליט"א ולהשמיט כל אשר צויין לדבריו כאשר אינם חולקים עליו. וכן לא יעשה].


חזור
חלק עליון