• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת בורא נפשות והמשך שתייה לאחר מכן - מה דעת מרן זיע"א?

אושרי רביב

Well-known member
בס"ד
שלום רב לאוהבי תורתך
תורת מרן זיע"א.
בדין מי שחושש שמא ישכח לברך בורא נפשות, ובירך בורא נפשות תוך כדי השתייה ולאחר מכן המשיך לשתות. האם מותר לעשות כן.
זכור לי שראיתי בילקוט יוסף שהביא שזה מותר בשם הגינת ורדים. זמן רב אני מחפש היום את זה ולא מוצא...
גם בדעת מרן זיע"א בזה, מצאתי שואלי'ם הולכים בו....
מצד אחד מביאים בתור ראיה מה שכתב בשו"ת יחוה דעת חלק ו (סימן יא) שלא צריך לברך.
ומצד שני, ראיתי לחכמי כ"ר שהביאו מה שכתבו במשנה ברורה שיצא לאור על ידיהם (סימן קצ הערה 1) שם דחו דברי הרב בשארית יוסף, והוכיחו מדעת מרן בשו"ת חזון עובדיה (סימן יח) שצריך לברך. ולא כדעת מרן הראש"ל שליט"א. ושכ"כ הגר"ד בהלכ"ב חלק ט' (סימן קעט בירור הלכה אות ו).
ראשית, אשמח למקורות בדין זה.
ובמיוחד, מהי דעת מרן זיע"א בזה?
@הרב שמעון ללוש @ראובן יוסף מיארה @בנימין לוריא @מורשת מרן @מוישי ס"ט @ישראל @ישיבישער של מרן @תורת מרן - אברכים @לשמור ולעשות ....
 
נערך לאחרונה:
מה שפורסם בילקוי שבועות
נכתב אלי קודם לכן ביד בתשובה
10 עמודים
על בחורים ואברכים ששותים ומפחדים שמא ישכחו הברכה האחרונה מצו'ב משהו אחר קשור
 

קבצים מצורפים

  • בעניין הפסק והיסח דעת בברכות.pdf
    51.7 KB · צפיות: 5
בס"ד
שלום רב לאוהבי תורתך
תורת מרן זיע"א.
בדין מי שחושש שמא ישכח לברך בורא נפשות, ובירך בורא נפשות תוך כדי השתייה ולאחר מכן המשיך לשתות. האם מותר לעשות כן.
זכור לי שראיתי בילקוט יוסף שהביא שזה מותר בשם הגינת ורדים. זמן רב אני מחפש היום את זה ולא מוצא...
גם בדעת מרן זיע"א בזה, מצאתי שואלי'ם הולכים בו....
מצד אחד מביאים בתור ראיה מה שכתב בשו"ת יחוה דעת חלק ו (סימן יא) שלא צריך לברך.
ומצד שני, ראיתי לחכמי כ"ר שהביאו מה שכתבו במשנה ברורה שיצא לאור על ידיהם (סימן קצ הערה 1) שם דחו דברי הרב בשארית יוסף, והוכיחו מדעת מרן בשו"ת חזון עובדיה (סימן יח) שצריך לברך. ולא כדעת מרן הראש"ל שליט"א. ושכ"כ הגר"ד בהלכ"ב חלק ט' (סימן קעט בירור הלכה אות ו).
ראשית, אשמח למקורות בדין זה.
ובמיוחד, מהי דעת מרן זיע"א בזה?
@הרב שמעון ללוש @ראובן יוסף מיארה @בנימין לוריא @מורשת מרן @מוישי ס"ט @ישראל @ישיבישער של מרן @תורת מרן - אברכים @לשמור ולעשות ....
ראה יד בתשובה שהבאתי דעת מרן בזה והחולקים בארוכה
 
יש ע"ז תשובה בקובץ משנ"י גליון ה מ- @הרב שמעון ללוש , ובגליון יא מהרב @יהודה בן דוד - משנת יוסף
ודעת מרן בכה"ג מפורשת ביחו"ד ח"ו ס"ס יא, ושוב בחזו"ע ברכות עמ' קעז-ח, וז"ל (מועתק מיחו"ד):
וכל זה לגבי תה וקפה, אך יש להסתפק אם מביאים לפניהם מדי פעם בפעם פירות ומגדנות, ואוכלים כשיעור ברכה אחרונה, אם עדיף לברך בכל פעם ברכה אחרונה, ושוב יברכו ברכה ראשונה על פירות ומגדנות שיוגשו לאחר מכן, שהרי המשנה ברורה בביאור הלכה (סימן קצ סעיף ב') כתב, שהגם שהרבה אחרונים חולקים על המגן אברהם והסכימו לדברי האבן העוזר, שכל שדעתו לחזור לאכול ולשתות אפילו שהה בינתים שיעור עיכול אין צריך לחזור ולברך, מכל מקום לבי מגמגם בזה, שמכל מקום מי יאמר שרשאי לעשות כן לכתחלה, שהרי על כל פנים מפסיד ברכה אחרונה של אכילה ושתיה זו, כיון ששהה לאחריה שיעור עיכול, ומה שיברך ברכה אחרונה לבסוף לא יועיל כלל לגבי אכילה ושתיה זו כיון שכבר נתעכל המזון, והוא כמי שאינו. ע"ש. ובספר מאורי אור (חלק בן נון דף קמח ע"ב) כתב, שהאוכל פירות כשיעור, ואינו רוצה לאכול כל הפירות שלפניו בפעם אחת, ודעתו שבעוד חצי שעה יחזור לאכול מהם, אלא שירא פן ישכח מלאכול עוד וישכח גם כן לברך ברכה אחרונה, נראה שיברך ברכה אחרונה על אכילתו עתה, ואחר כך אין צריך לברך לפני הפירות שיאכל, כיון שהיה דעתו לאכול עוד מהם, ורק אם יאכל עוד כשיעור, יברך ברכה אחרונה. ע"כ. ולפי זה גם כאן אפילו יברך ברכה אחרונה על פירות שהובאו בתחלה, מחשש פן ישהה שיעור עיכול בינתים, כשיביאו עוד לפניו פירות אחר כך לא יחזור לברך ברכה ראשונה. וכיוצא בזה כתב המגן אברהם (סימן קצ סק"ג), שאם בירך בורא פרי הגפן על כוס ברכת המזון, והיה דעתו לשתות עוד, וטעה ובירך ברכה אחרונה על הגפן, אין צריך לברך שוב בורא פרי הגפן, כיון שהיה בדעתו מתחלה לשתות עוד. ואף שהמאמר מרדכי שם חולק על המגן אברהם וסבירא ליה שאפילו בטעות חשיב סילוק וצריך לחזור ולברך. וכן פסק בשו"ת שדה הארץ חלק ג' (חלק אורח חיים סימן יד). ע"ש. מכל מקום קיימא לן ספק ברכות להקל. וכן העלה בשו"ת קרית מלך רב חלק א' (סימן ט'). וכן כתב בספר עקרי הד"ט (סימן י' אות כז). ועיין עוד בשו"ת זכור ליצחק הררי (סימן נב), ובשו"ת מעט מים (בסוף סימן כה, ובסימן מח), ובשו"ת קרית חנה דוד חלק ב' (סימן כח). וכן פסק בספר מאורי אור (עוד למועד דף ל' סע"ב). ע"ש. ועיין עוד בזה בשו"ת מנחת יצחק חלק ה' (סימן קב), ובשו"ת ציץ אליעזר חלק יב (סימן א', דף ז' ע"א והלאה). ע"ש. ודו"ק.
ובהלכ"ב לא כתב כן בדעת מרן זיע"א אלא בדעת עצמו.
מענין מה הוכיחו משו"ת חזו"ע.
[וכל מהדורתם החדשה בחטא יסודה להעיר ולחלוק על מרן הראש"ל שליט"א ולהשמיט כל אשר צויין לדבריו כאשר אינם חולקים עליו. וכן לא יעשה].
 
חזור
חלק עליון