• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת הלבנה כשחסר כמה שעות

קורסיה

Well-known member
בחזו"ע חנוכה (דיני ברכת הלבנה הלכה יא) קהל שנקבצו ובאו במוצאי שבת לקדש הלבנה, בעת שהירח מאיר וזורח, אף על פי שחסרות מספר שעות להשלמת שבעה ימים שלמים מן המולד, אע"פ כן נוהגים לברך ברכת הלבנה ויש להם על מה שיסמוכו. ע"כ. ומשמע דוקא במוצ"ש.
אמנם בהערות חלק מהפוסקים שהביא משמע דלאו דוקא במוצ"ש אלא ה"ה בחול. וחלקם כתבו במוצ"ש שבזה הוי מבושם ורוב הציבור מגיע.

האם מרן התכוון במוצ"ש בדוקא או לא?

ראיתי בספר הליכות מלכי בקודש עמ' כה שדעת מרן שבחורף אפשר להקל אף אם חסרות כמה שעות. ולא ברור אם התכוון דוקא למוצ"ש או לימות החול.
גם במעין אומר כתב בשמו שעיקר הסיבה שמותר הוא בחורף. אבל בקיץ יש לחכות. אך בחזו"ע בהלכה לא משמע כן.

הליכות מלכי בקודש.png


אחד הטענות של מרן הוא דעת הרמ"ע מפאנו שסובר שאפשר לברך בליל ז'. אך מרן החיד"א (ברכ"י ס' תכו ס"ק ד ד"ה ומ"כ הרמ"ע) חלק עליו וכתב שאינו נראה כמבואר בתשובת מהר"י גיקיטליי"א. ע"ש. ועפ"ז כתב במורה באצבע (סימן ו אות קפב) לא יברך ברכת הלבנה עד שיעברו ז' ימים שלמים מעת המולד. ע"ש. אפשר שכל זה בא לאפוקי מהרמ"ע, שאין לברך בליל ז' אלא רק בליל ח', כעבור שבעה ימים מהמולד. אך לא כתב ימים שלמים מעת לעת, אלא כיון שהגיע ליל ח' אע"פ שחסר כמה שעות שפיר דמי גם לחיד"א.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_שו-ת מעין אומר - א - נקי, יהודה_467_468.pdf
    3 MB · צפיות: 1
גם הם כתבו רשאים לברך במוצאי שבת
רק בחורף כשיש עננים אפשר לברך מיד אחר ג' ימים
אני מדבר בקיץ או במקום שאין הרבה עננים, האם יברך בז' באמצע השבוע אע"פ שחסר כמה שעות או ימתין
 
 
אחר שכבר התברר (ראה בקובץ חצי גבורים) שמקור התשובה שלא להקדים לפני שבעה ימים שהביא מרן הבית יוסף בשם הר"י ג'יקלי"א והוברר שאינה לו אלא מאוחרת נפל פייתא בבירא ומצצוה לברך ביום הראשון כמ"ש הרמב"ם וזה שאמרו "המברך על החדש בזמנו (היינו דווקא ביום הראשון) כאילו הקביל פני שכינה"
 
חזור
חלק עליון