ולהאמור מרן זיע"א לא הסתמך רק על הרב דברי מנחם. וממי' א"ז נ"מ.וכ"ש לפמ"ש רב גדול מרבני שאלוניקי בס' טהרת המים (מע' מ אות נו), שאין להכריח העם ע"פ המנהגים שכ' הרב שלחן גבוה, שבמחכ"ת אשכחן לכמה רבנים שבעיר הזאת, שכתבו במנהג העיר הזאת, היפך המנהג שכותב השו"ג. גם בס' מעט מים (סי' מט) הבאתי מרבני העיר הזאת שחולקים ג"כ על השו"ג במידי דמנהגים, וכבר נודע מ"ש הראשונים שלפנינו דבשאלוניקי אין מנהג קבוע. ע"ש. אכן גם בשו"ת תפארת אדם (ס"ס ז) כ' שנוהגין לברך בלולב. ע"ש. (ומר ניהו מרבני שאלוניקי). ודו"ק.
עכ"ל.ולהאמור הרב דברי מנחם לא העיד על 'שאלוניקי' [שבו "נדפס" ספרו] אלא על 'אדריאנופולי' [שזו היה עירו], וכנ"ל.
האם ידוע לכבודו כי יש חילוק מנהגים בין שאלוניקי לאדריאנו.
כבודו יחקור את הענין הדק היטב, וימצא תשובה לשאלתו.
ולהאמור מרן זיע"א לא הסתמך רק על הרב דברי מנחם.
מחילה למה השמטת את דברי הרב שכתב: "ומ"מ נראה שנשתנה המנהג אח"כ בשאלוניקי, וכמש"כ לעיל בשם הרב דברי מנחם שנהגו שלא לברך" הרי שעיקר סמיכתו הוא על דברי הרב דברי מנחם.ולהאמור מרן זיע"א לא הסתמך רק על הרב דברי מנחם. וממי' א"ז נ"מ.
איני יודע מה מנהגי אדירנא ומה מנהגי סלוניקי ואם ישנם חילוקי מנהגים, אבל לאחר קריאת דברי מו"ר ז''ל ביבי"א יותר מסתבר שמנהג סלוניקי היה לברך, כפי שהביא גם מהרב שולחן גבוה וגם מהרב תפארת אדם מרבני סלוניקי, כפי שהביא הרב בסוף הדברים.עוד בה
היכן ראית שלא משמע שעיקר סמיכתו זה על הדברי מנחם?ל"מ שעיקר
מרן כתב נראה שנשתנההיכן ראית שלא משמע שעיקר סמיכתו זה על הדברי מנחם?
הרי קודם הביא: ומ"מ נראה שנשתנה המנהג אח"כ בשאלוניקי, וכמש"כ לעיל בשם הרב דברי מנחם שנהגו שלא לברך. עכ"ל. ורק אח"כ הביא שכ"ש לפי מה שכתב בספר טהרת המים שאין להכריח העם ע"פ מה שכתב השלחן גבוה במנהגי שאלוניקי וכו' כי אין שם מנהג קבוע וכו'. ע"ש. והרי זה ודאי שבסתמא לא נכחיש את מה שכתב השלחן גבוה במנהג שלוניקי, אא"כ יש ריעותא בדבר. ולפי הנ"ל אין שום ריעותא.
זה ברור שמרן לא יכתוב 'מסברא' שהשתנה המנהג...מרן כתב נראה שנשתנה
לא מובן כלל מה אתה רוצה. אדרבה זה ראיה לדברינו שהמנהג שם היה לברך.ובפרט שאחרי זה כתב שהמנהג בשאלוניקי לברך כמו שנהגו שבירכו על הלל כך הנהיגו שתברך על לולב כפי שהבאתי את דבריו בהערה לעיל
גם מרן זצ"ל ידע שלפחות בהתחלה היה המנהג בשאלוניקי לברך. וכפי שכתב בהתחלה, וכן אחר כך - כפי שהבאת.אני לא מבין אותך גם מרן בסוף דבריו כותב שנהגו בשאלוניקי לברך
כוונתי שלכן הוא כתב לשון נראה שנשתנה אבל באמת נהגו שם לברך כמו שמרן בעצמו כותב
למי שנהגה שלא לברך.ועם זאת להלכה אין נפק"מ ואישה לא תברך על מ"ע שהז"ג
לדעת מרן מלכא זיע"אלמי שנהגה שלא לברך.
אבל הוא כתב ש'השתנה' - ועל זה נידון כל הא דלעיל.סוף דבר נהגו הנשים לברך בסלוניקי כפי שמרן כותב
לא השמטתי בכוונה מכוונת, דבריו מופיעים לעיני כל רואה, ונתפרסמו ביביע אומר.מחילה למה השמטת את דברי הרב שכתב: "ומ"מ נראה שנשתנה המנהג אח"כ בשאלוניקי, וכמש"כ לעיל בשם הרב דברי מנחם שנהגו שלא לברך" הרי שעיקר סמיכתו הוא על דברי הרב דברי מנחם.
הבנתי שונה מהבנת כבודו.לא השמטתי בכוונה מכוונת, דבריו מופיעים לעיני כל רואה, ונתפרסמו ביביע אומר.
רק אמרתי שאין סמיכתו של מרן זי"עא רק על הדברי מנחם.
האם כבודו חולק עלי בזה.
דברים מפורשים.
איני יודע טכנית איך מצטטים ציטוט של ציטוט, ציטטתי דברי כבודו שציטט דברי הה"כ הי"ו והתייחסתי בדברי לתוכן דבריו.ואם שאני מוקיר לכת"ר... למה כבודו השמיט את המשך דברי הרב הכותב שם, מה שאני ציטטתי בשמו, וציטט רק תחלת דבריו.
כבר אמרו כשם שאין פרצופיהן שווים וכו'.הבנתי שונה מהבנת כבודו.
אכן.כבר אמרו כשם שאין פרצופיהן שווים וכו'
מה שאני הקטן מבין בדבריו בנוגע למנהג סלוניקי שעיקר סמיכתו היא על הדברי מנחם שמעיד אחרת מהשו"ג, ותוספת מהרב טהרת המים שאין לסמוך על עדות וכו'.אולם לגופו של ענין, האם באמת כת"ר חושב שמרן הסתמך רק על הדברי מנחם.
הרי יש שם דברים מפורשים, לא דיוקים.
התייחסתי לזה לעיל:אולם לגופו של ענין, האם באמת כת"ר חושב שמרן הסתמך רק על הדברי מנחם.
הרי יש שם דברים מפורשים, לא דיוקים.
אם אתה רוצה לחלוק על דבריי, אתה יכול, אבל 'עם שכל'.היכן ראית שלא משמע שעיקר סמיכתו זה על הדברי מנחם?
הרי קודם הביא: ומ"מ נראה שנשתנה המנהג אח"כ בשאלוניקי, וכמש"כ לעיל בשם הרב דברי מנחם שנהגו שלא לברך. עכ"ל. ורק אח"כ הביא שכ"ש לפי מה שכתב בספר טהרת המים שאין להכריח העם ע"פ מה שכתב השלחן גבוה במנהגי שאלוניקי וכו' כי אין שם מנהג קבוע וכו'. ע"ש. והרי זה ודאי שבסתמא לא נכחיש את מה שכתב השלחן גבוה במנהג שלוניקי, אא"כ יש ריעותא בדבר. ולפי הנ"ל אין שום ריעותא.
באמת תודה על האישור, שאני יכול להיות בר פלוגתא שלך. כה"כ על הפרגון.אם אתה רוצה לחלוק על דבריי, אתה יכול, אבל 'עם שכל'.