• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

למה לא אוכל יותר מכזית כרפס?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ידוע שצריך להיזהר לא לאכול מהכרפס יותר מכזית כדי שלא יתחייב בברכה אחרונה, מכיון שברכת האדמה שמברך על הכרפס חלה גם על המרור שיאכל בהמשך.
וכמו שכתב בילקו"י פסח כרך ג' סי' תע"ג סעיף י' עמ' ש"ו:
1680205355628.png
ולכאו' יש לשאול, דהרי גם מי שמברך ברכת בורא נפשות, אם מברך אותה מסיבה כלשהיא ולא משום שמסיח דעתו, כגון בליל שבועות שחושש שיעבור שיעור עיכול, לא חוזר ומברך ברכה ראשונה, כיון שלא הסיח דעתו מהברכה שבירך.
ואמנם ראיתי מש"כ בזה הילקו"י פסח כרך א' עמ' תתצ"א:
1680204696719.png
וכן בילקו"י פסח כרך ג' כמ' ר"מ:
1680204964732.png

אולם איני מבין כ"כ.
אם החילוק הוא שיש הרבה זמן בין האכילות, לפי"ז יוצא שמי שמברך בליל שבועות על דבר ומברך ברכה אחרונה רק כדי שלא יעבור לו הזמן, אם אוכל שוב אחרי שעה-שעתיים צריך לברך.
הרי א"כ מה הועלנו? הרי לא מסתבר בליל שבועות שאוכל אחרי רבע שעה, שכן אז לא היה צריך לברך ברכה אחרונה, אלא וודאי מדובר שרוצה לאכול עוד אחרי לפחות 72 דקות ואפי' יותר מזה, וא"כ מאי שנא מליל הסדר שגם אז יש הפסקה ארוכה, ולמה לא יוכל לברך "בורא נפשות" ואעפ"כ לא יצטרך לברך על המרור.
 
ידוע שצריך להיזהר לא לאכול מהכרפס יותר מכזית כדי שלא יתחייב בברכה אחרונה, מכיון שברכת האדמה שמברך על הכרפס חלה גם על המרור שיאכל בהמשך.
וכמו שכתב בילקו"י פסח כרך ג' סי' תע"ג סעיף י' עמ' ש"ו:
הצג קובץ מצורף 7968
ולכאו' יש לשאול, דהרי גם מי שמברך ברכת בורא נפשות, אם מברך אותה מסיבה כלשהיא ולא משום שמסיח דעתו, כגון בליל שבועות שחושש שיעבור שיעור עיכול, לא חוזר ומברך ברכה ראשונה, כיון שלא הסיח דעתו מהברכה שבירך.
ואמנם ראיתי מש"כ בזה הילקו"י פסח כרך א' עמ' תתצ"א:
הצג קובץ מצורף 7966
וכן בילקו"י פסח כרך ג' כמ' ר"מ:
הצג קובץ מצורף 7967

אולם איני מבין כ"כ.
אם החילוק הוא שיש הרבה זמן בין האכילות, לפי"ז יוצא שמי שמברך בליל שבועות על דבר ומברך ברכה אחרונה רק כדי שלא יעבור לו הזמן, אם אוכל שוב אחרי שעה-שעתיים צריך לברך.
הרי א"כ מה הועלנו? הרי לא מסתבר בליל שבועות שאוכל אחרי רבע שעה, שכן אז לא היה צריך לברך ברכה אחרונה, אלא וודאי מדובר שרוצה לאכול עוד אחרי לפחות 72 דקות ואפי' יותר מזה, וא"כ מאי שנא מליל הסדר שגם אז יש הפסקה ארוכה, ולמה לא יוכל לברך "בורא נפשות" ואעפ"כ לא יצטרך לברך על המרור.
ראשית, הבעיה להשהות אכילה בלא ברכה אחרונה על דברים קלים לעיכול היא מועטת מ72 דקות, ויכולה להיות אפי' בדקות מועטות.
ולעצם הנידון @הרב שמעון ללוש ואני הקטן הארכנו בזה בקובץ "משנת יוסף" גליונות ה' וי"א. לבאר שיטת מרן זיע"א מהערה זו. ע"ש.
 
ידוע שצריך להיזהר לא לאכול מהכרפס יותר מכזית כדי שלא יתחייב בברכה אחרונה, מכיון שברכת האדמה שמברך על הכרפס חלה גם על המרור שיאכל בהמשך.
וכמו שכתב בילקו"י פסח כרך ג' סי' תע"ג סעיף י' עמ' ש"ו:
הצג קובץ מצורף 7968
ולכאו' יש לשאול, דהרי גם מי שמברך ברכת בורא נפשות, אם מברך אותה מסיבה כלשהיא ולא משום שמסיח דעתו, כגון בליל שבועות שחושש שיעבור שיעור עיכול, לא חוזר ומברך ברכה ראשונה, כיון שלא הסיח דעתו מהברכה שבירך.
ואמנם ראיתי מש"כ בזה הילקו"י פסח כרך א' עמ' תתצ"א:
הצג קובץ מצורף 7966
וכן בילקו"י פסח כרך ג' כמ' ר"מ:
הצג קובץ מצורף 7967

אולם איני מבין כ"כ.
אם החילוק הוא שיש הרבה זמן בין האכילות, לפי"ז יוצא שמי שמברך בליל שבועות על דבר ומברך ברכה אחרונה רק כדי שלא יעבור לו הזמן, אם אוכל שוב אחרי שעה-שעתיים צריך לברך.
הרי א"כ מה הועלנו? הרי לא מסתבר בליל שבועות שאוכל אחרי רבע שעה, שכן אז לא היה צריך לברך ברכה אחרונה, אלא וודאי מדובר שרוצה לאכול עוד אחרי לפחות 72 דקות ואפי' יותר מזה, וא"כ מאי שנא מליל הסדר שגם אז יש הפסקה ארוכה, ולמה לא יוכל לברך "בורא נפשות" ואעפ"כ לא יצטרך לברך על המרור.
מכתב זה מקורו משו''ת הראש''ל ח''ב

דבר שני
אולי מה שמודגש כאן קשור
בטור הראשון זה ראיה לדבריך שאף לאחר זמן הברכה לא בטלה1680214633092.png
 
ידוע שצריך להיזהר לא לאכול מהכרפס יותר מכזית כדי שלא יתחייב בברכה אחרונה, מכיון שברכת האדמה שמברך על הכרפס חלה גם על המרור שיאכל בהמשך.
וכמו שכתב בילקו"י פסח כרך ג' סי' תע"ג סעיף י' עמ' ש"ו:
הצג קובץ מצורף 7968
ולכאו' יש לשאול, דהרי גם מי שמברך ברכת בורא נפשות, אם מברך אותה מסיבה כלשהיא ולא משום שמסיח דעתו, כגון בליל שבועות שחושש שיעבור שיעור עיכול, לא חוזר ומברך ברכה ראשונה, כיון שלא הסיח דעתו מהברכה שבירך.
ואמנם ראיתי מש"כ בזה הילקו"י פסח כרך א' עמ' תתצ"א:
הצג קובץ מצורף 7966
וכן בילקו"י פסח כרך ג' כמ' ר"מ:
הצג קובץ מצורף 7967

אולם איני מבין כ"כ.
אם החילוק הוא שיש הרבה זמן בין האכילות, לפי"ז יוצא שמי שמברך בליל שבועות על דבר ומברך ברכה אחרונה רק כדי שלא יעבור לו הזמן, אם אוכל שוב אחרי שעה-שעתיים צריך לברך.
הרי א"כ מה הועלנו? הרי לא מסתבר בליל שבועות שאוכל אחרי רבע שעה, שכן אז לא היה צריך לברך ברכה אחרונה, אלא וודאי מדובר שרוצה לאכול עוד אחרי לפחות 72 דקות ואפי' יותר מזה, וא"כ מאי שנא מליל הסדר שגם אז יש הפסקה ארוכה, ולמה לא יוכל לברך "בורא נפשות" ואעפ"כ לא יצטרך לברך על המרור.
1680216110428.png
 
ידוע שצריך להיזהר לא לאכול מהכרפס יותר מכזית כדי שלא יתחייב בברכה אחרונה, מכיון שברכת האדמה שמברך על הכרפס חלה גם על המרור שיאכל בהמשך.
וכמו שכתב בילקו"י פסח כרך ג' סי' תע"ג סעיף י' עמ' ש"ו:
הצג קובץ מצורף 7968
ולכאו' יש לשאול, דהרי גם מי שמברך ברכת בורא נפשות, אם מברך אותה מסיבה כלשהיא ולא משום שמסיח דעתו, כגון בליל שבועות שחושש שיעבור שיעור עיכול, לא חוזר ומברך ברכה ראשונה, כיון שלא הסיח דעתו מהברכה שבירך.
ואמנם ראיתי מש"כ בזה הילקו"י פסח כרך א' עמ' תתצ"א:
הצג קובץ מצורף 7966
וכן בילקו"י פסח כרך ג' כמ' ר"מ:
הצג קובץ מצורף 7967

אולם איני מבין כ"כ.
אם החילוק הוא שיש הרבה זמן בין האכילות, לפי"ז יוצא שמי שמברך בליל שבועות על דבר ומברך ברכה אחרונה רק כדי שלא יעבור לו הזמן, אם אוכל שוב אחרי שעה-שעתיים צריך לברך.
הרי א"כ מה הועלנו? הרי לא מסתבר בליל שבועות שאוכל אחרי רבע שעה, שכן אז לא היה צריך לברך ברכה אחרונה, אלא וודאי מדובר שרוצה לאכול עוד אחרי לפחות 72 דקות ואפי' יותר מזה, וא"כ מאי שנא מליל הסדר שגם אז יש הפסקה ארוכה, ולמה לא יוכל לברך "בורא נפשות" ואעפ"כ לא יצטרך לברך על המרור.
דקה 41 ועשר שניות
משמע שזה לא פיתרון לכתחילה לכוון לא לפטור המרור
 
ב"ה
שלום וברכה,
כבר התייחס מרן זצ"ל לשאלה זו בשו"ת חזו"ע סי' יח עמ' רסב, והביא בקיצור נמרץ את תירוצו של הרב זכור ליצחק על קושיא זו,
אלא שרבים לא עמדו על ביאור הדברים, והם לא הבינוהו, ומכח זה הקשו עליו, וחלקו על הפסק של מרן זצ"ל למעשה, כמבואר גם בס' ברכת ה', והלכה ברורה.
אולם ראה במצורף אות ח' את לשונו של הרב זכור ליצחק בתירוץ לקושיא זו, ואת ביאור דבריו (ע"פ מה שכתב לעיל מיניה כמה פעמים והובא במצורף מאות ד' והלאה), ומזה תבין מתק לשונו של מרן זצ"ל, ויופי דקדוק לשונו למתבונן, ושכן דעת רוב ככל הפוסקים הקדמונים, ושכן עיקר להלכה ולמעשה ללא כל צל של ספק, ע"ש ותרווה צמאונך.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • ברכה אחרונה אינה סילוק- שות נשמע קולם.pdf
    340.5 KB · צפיות: 5
חזור
חלק עליון