א איש חיל Well-known member 31 דצמבר (12) 2023 #1 כידוע האשכנזים אומרים היום יום "ראשון" בשבת השיר שהיו הלווים וכו' , ואנו אומרים היום יום "אחד" הרי לשון בני אדם הוא יום ראשון, אז למה בנוסח זה אומרים יום אחד. מה המקור למנהגינו?
כידוע האשכנזים אומרים היום יום "ראשון" בשבת השיר שהיו הלווים וכו' , ואנו אומרים היום יום "אחד" הרי לשון בני אדם הוא יום ראשון, אז למה בנוסח זה אומרים יום אחד. מה המקור למנהגינו?
ט טוב Active member 31 דצמבר (12) 2023 #2 ככתוב בתורה "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" ולכך אומרים ביום ו' היום יום השישי ככתוב "ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי"
ככתוב בתורה "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" ולכך אומרים ביום ו' היום יום השישי ככתוב "ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי"
א איש חיל Well-known member 31 דצמבר (12) 2023 #3 טוב אמר: ככתוב בתורה "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" ולכך אומרים ביום ו' היום יום השישי ככתוב "ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי" לחץ כדי להרחיב... ייש"כ. אך א"כ למה אנו לא משתמשים בלשון זה ואומרים יום ראשון
טוב אמר: ככתוב בתורה "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" ולכך אומרים ביום ו' היום יום השישי ככתוב "ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי" לחץ כדי להרחיב... ייש"כ. אך א"כ למה אנו לא משתמשים בלשון זה ואומרים יום ראשון
ע"ה ס"ט Well-known member 31 דצמבר (12) 2023 #4 איש חיל אמר: ייש"כ. אך א"כ למה אנו לא משתמשים בלשון זה ואומרים יום ראשון לחץ כדי להרחיב... כי השתכנזנו...
איש חיל אמר: ייש"כ. אך א"כ למה אנו לא משתמשים בלשון זה ואומרים יום ראשון לחץ כדי להרחיב... כי השתכנזנו...
N nati Well-known member 31 דצמבר (12) 2023 #6 איש חיל אמר: ייש"כ. אך א"כ למה אנו לא משתמשים בלשון זה ואומרים יום ראשון לחץ כדי להרחיב... כי צריך לומר ראשון, ומה שבפס' כתוב אחד משום שהקב''ה היה יחיד בעולמו כמבואר ברש''י במקום.
איש חיל אמר: ייש"כ. אך א"כ למה אנו לא משתמשים בלשון זה ואומרים יום ראשון לחץ כדי להרחיב... כי צריך לומר ראשון, ומה שבפס' כתוב אחד משום שהקב''ה היה יחיד בעולמו כמבואר ברש''י במקום.
א איש חיל Well-known member 1 Jan 2024 #7 nati אמר: כי צריך לומר ראשון, ומה שבפס' כתוב אחד משום שהקב''ה היה יחיד בעולמו כמבואר ברש''י במקום לחץ כדי להרחיב... עי' באהע"ז סימן קכו שבגיטין צריך לכתוב באחד בשבת. ואפשר דה"ה לענין שיר של יום.
nati אמר: כי צריך לומר ראשון, ומה שבפס' כתוב אחד משום שהקב''ה היה יחיד בעולמו כמבואר ברש''י במקום לחץ כדי להרחיב... עי' באהע"ז סימן קכו שבגיטין צריך לכתוב באחד בשבת. ואפשר דה"ה לענין שיר של יום.
N nati Well-known member 1 Jan 2024 #8 איש חיל אמר: עי' באהע"ז סימן קכו שבגיטין צריך לכתוב באחד בשבת. ואפשר דה"ה לענין שיר של יום. לחץ כדי להרחיב... אז בא נעשה סדר, לשן הפס' אחד ומחמת כן בשיר של יום ובגיטין אומרים וכותבים אחד, ויותר מדוייק לומר ראשון וכמו שכתב רש''י ולכן אנו אומרים ראשון.
איש חיל אמר: עי' באהע"ז סימן קכו שבגיטין צריך לכתוב באחד בשבת. ואפשר דה"ה לענין שיר של יום. לחץ כדי להרחיב... אז בא נעשה סדר, לשן הפס' אחד ומחמת כן בשיר של יום ובגיטין אומרים וכותבים אחד, ויותר מדוייק לומר ראשון וכמו שכתב רש''י ולכן אנו אומרים ראשון.
ב בן תורה Member 6 Jan 2024 #9 עיין בספר מסכת של תפילה בהוצאת מכון סימנים ששם עונה על כל השאלות מעין אלו.