נצבים וילך
New member
הלימוד בגמ' קידושין ולמדתם ולמדתם אני מכיר. השאלה שלי היא לא מה הלימוד ומה המקור. אלא האם כתוב סיבה שבגללה פטרה אותם התורה ממצות תלמוד תורה.
מבואר בביאור הגר"א אורח חיים סימן מז סעיף ידיש באבודרהם על סיבת פטורם במ"ע שהז"ג, ואולי גם שייך הטעם בתלמוד תורה, וצריך תלמוד.
יש רק לעיין בדבר דהרי מרן כתב שם נשים מברכות ברכות התורה, וביאר הגר"א הטעם שמברכות משום דהוא מ"ע שהזמן גרמאמבואר בביאור הגר"א אורח חיים סימן מז סעיף יד
דהטעם שפטורות משום שהוא מצות עשה שהזמן גרמא וכל מצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות
בגמ' קידושין לד. אמרו דלאו מ"ע שהזמן גרמא הוא.שהוא מצות עשה שהזמן גרמא
כל הסבר יעזור לי, בפשט או ברמז או בדרוש או בסוד.האם כתוב סיבה שבגללה פטרה אותם התורה ממצות תלמוד תורה.
אבל זה נאמר רק בתורה שבע"פ כמ"ש הרמב"ם ת"ת א ג והב"ח יו"ד רמו. ואני שואל מדוע אינה חייבת במצות תלמוד תורה בתורה שבכתב כשם שחייבת בכל מצוה שאין הזמן גרמאובגמ' כא,ב מבואר שהאיסור הוא מחמת החשש שמא מחכמת התורה היא תלמד להיות ערמומית
לשון רבינו הרמב"ם בפירוש המשניות: "ומצות עשה שהזמן גרמא - הן מצות שאדם חייב לעשותם בזמן מוגבל, וכשלא יהיה זה הזמן נתבטל חיובם, כמו הסוכה והלולב שופר תפילין וציצית שהם מחוייבין ביום ולא בלילה, וכל מה שדומה לזה.ואני שואל מדוע אינה חייבת במצות תלמוד תורה בתורה שבכתב כשם שחייבת בכל מצוה שאין הזמן גרמא
מלשון הרמב"ם נראה שאין הדבר תלוי בדרשת חכמים, אלא בקבלה ומסורת דור לדור הלמ"מ... וא"כ שייכת השאלה מה טעמא דקרא להוציא הנשים מכלל מצוה זו...לשון רבינו הרמב"ם בפירוש המשניות: "ומצות עשה שהזמן גרמא - הן מצות שאדם חייב לעשותם בזמן מוגבל, וכשלא יהיה זה הזמן נתבטל חיובם, כמו הסוכה והלולב שופר תפילין וציצית שהם מחוייבין ביום ולא בלילה, וכל מה שדומה לזה.
ומצות עשה שלא הזמן גרמא - הם המצות המחוייבות בכל הזמנים, כגון מזוזה ומעקה והצדקה.
וכבר ידעת שהעיקר אצלנו אין למדין מן הכללות, ומה שאמר כל אמנם רוצה לומר הרוב, ואמנם מה שהנשים מחוייבות ממצות עשה ומה שאינן מחוייבות ממה שמגיע אליהן אינו תלוי בכלל, ואמנם נמסרים על פה והם דברים שבאו בקבלה. הלא ידעת, שאכילת מצה בלילי פסחים ושמחה במועדים והקהל ותפילה ומקרא מגילה ונר חנוכה ונר שבת וקידוש היום, אלו כולם מצות עשה שהזמן גרמא, וכל אחד מהם מחוייבות על הנשים כמו שהם מחוייבות לאנשים. וכמו כן מצות פריה ורביה ותלמוד תורה ופדיון הבן, כל אחד מהם מצות עשה שלא הזמן גרמא, ואף על פי כן אין הנשים חייבות בהן. ואמנם נמסרים על פה כמו שזכרנו."
ומדבריו אני למד, שזה התחיל הפוך, קודם חז"ל בדקו ודרשו על כל מצוה ומצוה האם נשים חייבות בה, ולאחר שדרשו הדרשות מדקדוק הפסוקים ושאר מידות שהתורה נדרשת, קבעו איזו מצוה נשים חייבות ואיזו נשים פטורות. ומזה הם הולידו כלל, שמצוות עשה שהז"ג נשים פטורות ושאין הז"ג נשים חייבות. ואין כלל בלי יוצא מן הכלל.
כך שאין מקום לשאלה מדוע נשים פטורות ממצוות ת"ת והלא היא מצוות עשה שאין הז"ג. ודו"ק.
נכוןמלשון הרמב"ם נראה שאין הדבר תלוי בדרשת חכמים, אלא בקבלה ומסורת דור לדור הלמ"מ... וא"כ שייכת השאלה מה טעמא דקרא להוציא הנשים מכלל מצוה זו...
חז"ל בדקו ודרשו על כל מצוה ומצוה האם נשים חייבות בה, ולאחר שדרשו הדרשות מדקדוק הפסוקים ושאר מידות שהתורה נדרשת, קבעו איזו מצוה נשים חייבות ואיזו נשים פטורות. ומזה הם הולידו כלל, שמצוות עשה שהז"ג נשים פטורות ושאין הז"ג נשים חייבות.
כל דבריכם אמת ויציב.והטעם שאשה אינה חייבת ללמוד בעצמה, הוא כמו שאמרת משום ג"ש ולמדתם, כל שאחרים מצווין ללמדו מצווה ללמד את עצמו, וכל שאין אחרים מצווין ללמדו אין מצווה ללמד את עצמו.
לא הבנתי, כיון שהמלמד בתו תורה שבכתב אינו מלמדה תפלות, כיצד זה יכול להיות סיבה שאינה מחוייבת ללמוד תורה שבכתב?ואין אחרים מצווים ללמדה כנז' במשנה בסוטה ולר' אליעזר יש בזה אפ' איסור, וכך פסקו הרמב"ם והטוש"ע והנ"מ בתורה שבע"פ, ואם כן יוצא שזה המקור לטעם שאשה אסורה בלימוד תורה שבע"פ, או לכל הפחות פטורה מלימוד תורה שבכתב.
שים לבך על מה עניתי לך.כל דבריכם אמת ויציב.
זה המקור שאינה חייבת. אבל זה לא הסיבה שאינה חייבת.
כלומר, אילו הייתי שואל "מנא לן" שפטורה, עניתם כהלכה. במקרה זה השאלה היא אחרי שידוע לנו שפטורה מדרשת הפסוקים כמו שאמרו חז"ל במסכת קידושין, והשאלה היא מהו "טעמא דקרא", מדוע פטרה אותה התורה ממצות תלמוד תורה.
ואני שואל מדוע אינה חייבת במצות תלמוד תורה בתורה שבכתב כשם שחייבת בכל מצוה שאין הזמן גרמא
זה פשוט ומפורש מלשון הרמב״ם, מה טעם צוו חכמים שלא ילמד בתו תורה מפני שרוב נשים אין דעתן מכוונת להתלמד ומוציאין דברי תורה לדברי הבאי לפי עניון דעתן לכן אמרו חכמים כל המלמד לבתו תורה כאילו מלמדה תפלות וכו'.כל דבריכם אמת ויציב.
זה המקור שאינה חייבת. אבל זה לא הסיבה שאינה חייבת.
כלומר, אילו הייתי שואל "מנא לן" שפטורה, עניתם כהלכה. במקרה זה השאלה היא אחרי שידוע לנו שפטורה מדרשת הפסוקים כמו שאמרו חז"ל במסכת קידושין, והשאלה היא מהו "טעמא דקרא", מדוע פטרה אותה התורה ממצות תלמוד תורה.
לא הבנתי, כיון שהמלמד בתו תורה שבכתב אינו מלמדה תפלות, כיצד זה יכול להיות סיבה שאינה מחוייבת ללמוד תורה שבכתב?