אברהם גולן
New member
בגמרא בברכות לט מבואר שמי שילקא (מים שמבשלים בהם ירקות) ברכתם כברכת הירק או הפרי. ועי' גמ' שמים ששורים בהם םירות ברכתם שהכל כיון דמיץ דפירות זיעה בעלמא חוץ מזיתים וענבים וברא"ש חילק שבמיץ לא טועם הפרי אבל בשילקא טועם ממש הפרי או הירק
וברשבא כתב החילוק בין שאר פירות לזיתים וענבים שזיתים וענבים המיץ דהיינו השמן או היין מיועד לכך, ועפי"ז יישב את הקושיא מהגמ' בברכות לט שמה שכתב שם שברכתו כברכת הפרי הוא שמיועד לשתיה באופן הזה
כך או כך, קפה ותה ודאי הוא מיא דשילקא ואמאי לא מברכים ע"ז אדמה או העץ.
ואין לומר שבמיא דשילקא הענין בפרי אבל בקפה רוצה לשתות סה"כ מים חמים רק בטעם קפה כי לרובא דעלמא יש ענין בקפה עצמו שהוע מעורר.
אשמח לתגובות הלומדים, וכן אשמח לדעת עם הרב עובדיה או הרב יצחק התייחסו לזה באחד מספריהם או באחת מתשובותיהם.
וברשבא כתב החילוק בין שאר פירות לזיתים וענבים שזיתים וענבים המיץ דהיינו השמן או היין מיועד לכך, ועפי"ז יישב את הקושיא מהגמ' בברכות לט שמה שכתב שם שברכתו כברכת הפרי הוא שמיועד לשתיה באופן הזה
כך או כך, קפה ותה ודאי הוא מיא דשילקא ואמאי לא מברכים ע"ז אדמה או העץ.
ואין לומר שבמיא דשילקא הענין בפרי אבל בקפה רוצה לשתות סה"כ מים חמים רק בטעם קפה כי לרובא דעלמא יש ענין בקפה עצמו שהוע מעורר.
אשמח לתגובות הלומדים, וכן אשמח לדעת עם הרב עובדיה או הרב יצחק התייחסו לזה באחד מספריהם או באחת מתשובותיהם.