• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת חכם הרזים בההלוויה

אהרן כהן

Well-known member
בזמנו שהיתה העצרת הגדולה בירושלים אני זוכר שהיה נידון האם יש לברך חכם הרזים, או לא. ועיקר הספק הוא האם סגי שהאדם "נמצא" בתוך קהל של ששים ריבוא, או דבעי ש"יראה" את כל הששים ריבוא.
והשאלה ניצבת ועומדת גם לגבי היום.
מישהו יודע עוד בעניין?
לכאורה אם נימא דסגי בזה שהאדם "נמצא" בתוך קהל כזה, יוקשה אם כן אין לדבר סוף, שהרי הנמצא בעיר גדולה המכילה כמות זו, יברך? אז מה ההגדרה, שאין הפסק של ד' אמות בין אחד לשני?...
 
אחרי ההפגנה הגדולה שהיתה לפני כמה שנים פרסמו בשמו של הגרח"ק זצ"ל שיש לברך גם אם רואים מקצתם ואפשר לסמוך על השערת המשטרה
 
כעת ראיתי שבדרכי האתרים כתבו שהיה בין 350 ל-500 אלף...
שאלתי היתה קודם ההלוויה כאשר צפו למליון איש...
ולגופו של עניין אילו היה שש מאות אלף, ראה במצורף שהגרח"ק עצמו הורה לברך אף אם לא רואה את כולם, ואף אפשר לסמוך על המשטרה בהשערתם בזה. ע"ש.
 

קבצים מצורפים

  • בירורי חיים ז.pdf
    1.1 MB · צפיות: 12
צ"ע איך אפשר לסמוך על השערתם בזה, ולא לחוש לסב"ל, דהרי משנים בזה את דבריהם משעה לשעה (לפי הלך הרוח והתקשורת).
יתכן וכיון שהברכה היא על ההתפעלות שרואה או יודע שיש כאן 60 ריבוא, א"כ לא צריך לדקדק ולספור איש איש ולראות שאכן יש כאן מספר זה, אלא סגי בהשערה בשביל זה.
 
יתכן וכיון שהברכה היא על ההתפעלות שרואה או יודע שיש כאן 60 ריבוא, א"כ לא צריך לדקדק ולספור איש איש ולראות שאכן יש כאן מספר זה, אלא סגי בהשערה בשביל זה.
אז למה בשו"ע כתב 60 ריבוא? שיכתוב כל שיש לו התפעלות?
 
אילו היו 600,000 איש היה דיון,
ומשלא היו, כ"ז לפלפולא בעלמא, יש להדגיש.

בכל מקרה, כבר נידון הדבר בהרחבה בספרי שו"ת וקבצים תורניים בסמוך לפטירתו של מרן היבי"א זצוק"ל, ואח"כ התעוררה השאלה שוב בהפגנת המליון.
 
חזור
חלק עליון