ברכת חכם הרזים בהלוויה

מסתבר שהלכה למעשה אם יש מי שמברך בשם ומלכות ניתן לכוון לצאת ידי חובה ולענות אמן אחר ברכתו, ואם לא - יברך בעצמו בלי שום ומלכות.

אם אתה חושש לא לברך בגלל ברכה לבטלה, איך תענה אמן על ברכתו?
ומ"ש מברכת ההלל לאשכנזי?
 
יתכן וכיון שהברכה היא על ההתפעלות שרואה או יודע שיש כאן 60 ריבוא, א"כ לא צריך לדקדק ולספור איש איש ולראות שאכן יש כאן מספר זה, אלא סגי בהשערה בשביל זה.
יש גם להוסיף ע"ז קצת, כי מי הוא זה ואיזהו, שיוכל לדעת שיש ודאי 600,000, הרי אין מציאות שמישהו יספור את כולם, אלא ודאי זה ע"פ השערה של האומנים והמבינים בכך.
 
אם אתה חושש לא לברך בגלל ברכה לבטלה, איך תענה אמן על ברכתו?
ומ"ש מברכת ההלל לאשכנזי?
אני לא חושש בגלל ברכה לבטלה אלא בגלל ספק ברכות להקל.
יש גם להוסיף ע"ז קצת, כי מי הוא זה ואיזהו, שיוכל לדעת שיש ודאי 600,000, הרי אין מציאות שמישהו יספור את כולם, אלא ודאי זה ע"פ השערה של האומנים והמבינים בכך.
יש תוכנות שיכולות לפענח צילום ולדעת כמה אנשים יש בצילום.
מרן שליט"א פסק לברך בשו"מ.
כלומר, בהנחה והיו 600,000.
בעצרת הזו ספציפית לכאו' לא היתה כלל שאלה כי לא היו במקום אחד אלא היו כמה עצרות נפרדות, ואע"פ שיש דבר המקשר ביניהם, עדיין אינם נמצאים במקום אחד, ביחד, כאחד.
כעת ראיתי כאן שהובא המכתב הנ"ל.
 
יש תוכנות שיכולות לפענח צילום ולדעת כמה אנשים יש בצילום.

הנידון הוא באופן כללי - גם על זמנם, שלא היו תוכנות כאלו, איך היו מברכים, וכי היו סופרים איש איש, אלא ודאי לכאורה שכשיש השערה ניכרת שיש שיעור כזה - סגי בזה, וממילא הוא הדין בזמנינו גם כשיש אפשרות לבדוק, כי כאמור הברכה נתקנה לא על מספר מדוייק דוקא. (אבל מכל מקום יל"ע עוד בזה).
 
חזור
חלק עליון