ברש''י הראשון עה''ת.

אד יעלה

Well-known member
רש'י בתחילת הפרשה שהיה צריך להתחיל מהחדש הזה לכם וכו' והרמב''ן מאריך לשאול הלא זה עיקר האמונה ומה שייך להתחיל מהחדש ומתרץ שמעשה בראשית אינו מובן מהמקראות אלא צריך לקבלה מאיש עד פי איש.
ושמעתי מהגאון ר' איתמר בשם הגרא''מ שך היה שואל הלא אין אות אחת מיותרת ויש הרבה סתרי תורה ואמר שזה בוודאי שיש הרבה דרכים ועל דרך פשט צריך להסביר מדוע לא התחילו מהחדש הזה לכם.

אבל יש כאן שאלה גדולה וכי החודש היא המצווה הראשונה הלא יש פו''ר גיד הנשה מילה וכבר מפרשי רש''י עמדו עליה.
ושפתי חכמים מבאר שמילה וגיה''נ זה ציוי ליחידים אבל החודש זה מצווה לכלל ישראל וביאר בזה עפי''ד הרמבם בחולין בפרק גיד הנשה שמה שישראל חייב לקיים מצווות לא בגלל מה שנאמר לאברהם אלא בגלל שנשנה למשה בסיני וממילא כוונת רש''י פשוטה פו''ר וגיה''נ שנאמרו לאבות אינם לא מעלה ולא מוריד.

הרמב''ם כותב שרק ממשה ישראל מחויבים ולא מהאבות ויש לדון האם ממשה הכוונה ממתן תורה או דלמא מהסנה ששם זה תחילת הנבואה כיון שמשה זה אספקלריא המאירה וזה כבר היה בסנה וכמו שמביא ר'יצחק אלחנן בהקדמה לעין יצחק שבשעה שהקבה אמר לו אהיה עמך באותה שעה נתחדש אצלו נבואת משה שכל הנביאים הם מקבלים משל והם צריכים לפרשו אבל משה שכינה מדברת מתוך גרונו ולפי'ז גם במצריים שהרי החודש הזה לכם מבואר ברשי שזה נבואת משה.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון