מתוך ה'מגדלות מרקחים':
מפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלקים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמותון (ג ג)
איתא באבות דרבי נתן פרק א', שהקב"ה צוה על האדם רק איסור אכילה, והאדם אמר לחוה שגם הנגיעה אסורה כדי לעשות סייג לדבריו, ומזה נגרמה לבסוף תקלה, שאח"כ דחף הנחש את האשה לגעת באילן, ואמר לה כשם שאין בנגיעתו מיתה כך אין באכילתו מיתה, ועל ידי זה הצליח הנחש להחטיא את האשה באכילה מעץ הדעת. ומסיים באדר"נ שם, "מכאן אמרו אם סג אדם לדבריו אין יכול לעמוד בדבריו, מכאן אמרו אל יוסיף אדם על דברים ששומע, ר' יוסי אומר טוב עשרה טפחים ועומד ממאה אמה ונופל". וקשה, הרי אמרו באבות פ"א מ"א "עשו סייג לתורה", וכל גזירות חכמים הם סייג לתורה, וכי לאו שפיר עבדי.
ובנחל קדומים להחיד"א כתב דהביאור פשוט, דודאי צריך לעשות סייג לתורה, אבל צריכים לומר בפירוש דעיקר הדין הוא רק מה ששמעו מפי הגבורה, ואחר כך להוסיף סייג, [וכמו שכתב הרמב"ם ממרים פ"ב ה"ט, שהחכמים רשאים לגזור אבל אסור להם לומר שהוא מן התורה, אלא צריכים לומר שבשר עוף מותר מן התורה אלא שאנו אוסרים אותו מדין גזירה, עי"ש]. ואילו כאן אמר אדם הראשון לחוה שהכל בכלל הציווי. ובאמת מחלק זה נגרמה התקלה, שטעתה שכשם שלא נענשה על הנגיעה כך לא תענש על האכילה, אבל אם היתה יודעת דהוי רק סייג לא היתה טועה בזה.
מפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלקים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמותון (ג ג)
איתא באבות דרבי נתן פרק א', שהקב"ה צוה על האדם רק איסור אכילה, והאדם אמר לחוה שגם הנגיעה אסורה כדי לעשות סייג לדבריו, ומזה נגרמה לבסוף תקלה, שאח"כ דחף הנחש את האשה לגעת באילן, ואמר לה כשם שאין בנגיעתו מיתה כך אין באכילתו מיתה, ועל ידי זה הצליח הנחש להחטיא את האשה באכילה מעץ הדעת. ומסיים באדר"נ שם, "מכאן אמרו אם סג אדם לדבריו אין יכול לעמוד בדבריו, מכאן אמרו אל יוסיף אדם על דברים ששומע, ר' יוסי אומר טוב עשרה טפחים ועומד ממאה אמה ונופל". וקשה, הרי אמרו באבות פ"א מ"א "עשו סייג לתורה", וכל גזירות חכמים הם סייג לתורה, וכי לאו שפיר עבדי.
ובנחל קדומים להחיד"א כתב דהביאור פשוט, דודאי צריך לעשות סייג לתורה, אבל צריכים לומר בפירוש דעיקר הדין הוא רק מה ששמעו מפי הגבורה, ואחר כך להוסיף סייג, [וכמו שכתב הרמב"ם ממרים פ"ב ה"ט, שהחכמים רשאים לגזור אבל אסור להם לומר שהוא מן התורה, אלא צריכים לומר שבשר עוף מותר מן התורה אלא שאנו אוסרים אותו מדין גזירה, עי"ש]. ואילו כאן אמר אדם הראשון לחוה שהכל בכלל הציווי. ובאמת מחלק זה נגרמה התקלה, שטעתה שכשם שלא נענשה על הנגיעה כך לא תענש על האכילה, אבל אם היתה יודעת דהוי רק סייג לא היתה טועה בזה.
◆ ◆ ◆
אמנם במדרש רבה פרשה י"ט סי' ג' משמע שהחילוק הוא באופן אחר, דאיתא שם "אל תוסף על דבריו פן יוכיח בך ונכזבת, תני ר' חייא שלא תעשה את הגדר יותר מן העיקר שלא יפול ויקצץ הנטיעות, כך אמר הקדוש ברוך הוא כי ביום אכלך ממנו וגו', והיא לא אמרה כן, אלא אמר אלקים לא תאכלו ממנו ולא תגעו", ע"כ. נראה מדבריהם שהחילוק הוא ד"עשו סייג לתורה" היינו רק באופן שהתוספת אינה מרובה על העיקר, אבל כאן התוספת של איסור נגיעה היתה יותר מדאי מן הראוי להוסיף.
וקשה, הרי מצינו כהאי גוונא ממש באיסור דרבנן לגבי נזיר, שכתב הרמב"ם בהלכות נזירות פ"ה ה"י שמדרבנן אסור לנזיר להתקרב לכרם, והרי מן התורה הוא אסור רק באכילת היוצא מן הגפן, ואילו רבנן הוסיפו אפילו יותר מנגיעה אלא גם קריבה בעלמא, חזינן דראוי לגזור כהאי גוונא ולא מיקרי תוספת מרובה יותר מדאי. ושוב ראיתי במושב זקנים בשם ר"י שהקשה כן, מאי שנא מההרחקה שעשו חכמים לנזיר, וצ"ע.
◆ ◆ ◆
בעיקר הקושיא יש לומר עוד, דבאמת אין ראוי כלל להוסיף על ציוויו של הקב"ה, ומה שתיקנו החכמים גזירות ואמרו "עשו סייג לתורה", היינו משום שנצטוו על זה גופא מדכתיב ושמרתם את משמרתי ודרשו חז"ל "עשו משמרת למשמרתי", א"כ התורה עצמה ציותה על זה. אבל אדם הראשון שהיה קודם מתן תורה ולא היה לו ציווי לעשות משמרת, לא היה לו לעשות כלל.